هسته زردآلو و خواص و مزایای آن

هسته زردآلو ، آیا می تواند به درمان سرطان کمک کند؟

هسته زردآلو تک دانه ای است که درون  زردآلو یافت می شود. برخی از مردم معتقدند هسته زردآلو که به عنوان یک “ابرغذا” جدید معرفی شده است، دارای خواص ضد سرطانی و سم زدایی است. در حال حاضر هیچ تحقیقی برای اثبات این ادعا که دانه‌های زردآلو می‌تواند با سرطان مبارزه کند، وجود ندارد. علاوه بر این، دانشمندان هشدار داده‌اند که ترکیبی در هسته زردآلو وجود دارد که می‌تواند مضر باشد و ممکن است به سیانید در بدن تبدیل شود. ما در این مطلب سعی میکنیم که به پاسخ این سوال برسیم که آیا خوردن هسته زردآلو یک راه جایگزین و مطمئن برای درمان سرطان است؟ پس با ما همراه باشید.

هسته زردآلو چیست؟

هسته زردآلو از نظر ظاهری شبیه به یک بادام کوچک است. هسته زردآلو تازه به رنگ سفید است اما وقتی پوست آن خشک می شود قهوه ای روشن می شود. مغزها حاوی پروتئین، فیبر و درصد بالایی از روغن هستند.

موارد استفاده

در مصر، مردم دانه های گشنیز و نمک را با هسته زردآلو آسیاب شده مخلوط می کنند تا یک میان وعده سنتی به نام «دکا» درست کنند. برخی از تولید کنندگان از هسته زردآلو در تولید لوازم آرایشی، دارو و روغن استفاده می کنند.

برخی از افراد از زردآلوهای وحشی و هسته های آن هم در مصارف تغذیه ای و هم دارویی استفاده می کنند که مصارف دارویی معمولا شامل محصولات مراقبت از پوست و مو می باشد. روغن و هسته های حاصل اغلب جزو مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی مانند روغن بدن، کرم صورت، نرم کننده کننده لب و اسانس می باشند. در هند، مردم از روغن هسته زردآلو برای تهیه روغن ماساژ استفاده می کنند، زیرا معتقدند که این روغن درد را تسکین می دهد.

بخوانید  رژیم غذایی با پروتئین بالا

 

مغز زردآلو حاوی چه مواد مغذی است؟

بسته به نوع زردآلو، هسته آن معمولا شامل موارد زیر است:

  • روغن: از 27.7 تا 66.7 درصد
  • پروتئین ها: بین 14.1 تا 45.3 درصد که 32 تا 34 درصد آن را اسیدهای آمینه ضروری تشکیل می دهند.
  • کربوهیدرات: از 18.1 تا 27.9 درصد
  • حدود 5 درصد آن فیبر است.

هسته زردآلو و فواید آن

اسیدهای چرب

روغن این هسته حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب ضروری است. اینها برای سلامت انسان ضروری هستند، اما بدن انسان نمی تواند آنها را تولید کند، بنابراین مردم باید آنها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند.

دو نوع اصلی اسید چرب ضروری وجود دارد: لینولئیک اسید (امگا-6) و اسید آلفا-لینولنیک (امگا-3).

امگا 3 نقش حیاتی در عملکرد مغز و رشد و نمو سالم آن دارد. اسیدهای چرب همچنین رشد پوست و مو را تحریک می کنند، متابولیسم را تنظیم می کنند، سلامت استخوان ها را حفظ می کنند و از سیستم تولید مثل پشتیبانی می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که اسیدهای چرب خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

 

ویتامین ها و مواد معدنی

زردآلو هسته ش حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی نیست، اما روغن آن سرشار از ویتامین E است. همانطور که میدانید ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیاری است.

 

آیا آنها می توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند؟

برخی از محققان می گویند که این هسته ها ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کنند. براساس یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2005 منتشر شد، دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که ترکیبی به نام آمیگدالین که در هسته زردآلو وجود دارد، ممکن است راهی برای ریشه‌کن کردن تومورها و جلوگیری از سرطان با توقف تکثیر سلول‌های آن باشد. همچنین در سال 2012، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که تقویت آمیگدالین با بتا-D-گلوکوزیداز ممکن است آن را برای درمان سرطان کبد مفید کند.

بخوانید  7 روش ثابت شده چای ماچا برای بهبود سلامتی شما

آمیگدالین چیست؟

آمیگدالین یک ماده طبیعی است که در هسته زردآلو وجود دارد. همچنین در دانه های میوه های دیگر از جمله سیب، گیلاس، آلو و هلو نیز وجود دارد.

هنگامی که فردی آمیگدالین می خورد، در بدن به سیانور تبدیل می شود. سیانور یک ماده شیمیایی سریع الاثر و کشنده است. بسته به دوز مصرفی، مصرف سیانور می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سردرد
  • حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی شکم
  • سرگیجه
  • ضعف
  • سردرگمی ذهنی
  • تشنج
  • مشکلات گردش خون و ایست قلبی
  • ناتوانی در تنفس
  • کما
  • مرگ

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها خاطرنشان می‌کند که دانه‌های زردآلو ممکن است مقادیر قابل توجهی از ماده شیمیایی سیانور را داشته باشند. تخمین ها حاکی از آن است که خوردن 50 تا 60 هسته ی زردآلو می تواند دوز کشنده ای از سیانور را در بدن تولید کند. کسانی که مصرف هسته  خام را تبلیغ می کنند، مصرف بین 6 تا 10 عدد در روز را توصیه می کنند. برخی بیشتر به افراد مبتلا به سرطان توصیه می‌کنند، اما این می‌تواند کار واقعا خطرناکی باشد. سازمان ایمنی غذا هشدار داده است که سه هسته زردآلو کوچک یا یک هسته ی زردآلو بزرگ می تواند بزرگسالان را در معرض مسمومیت با سیانور قرار دهد، در حالی که یک هسته کوچک ممکن است برای نوزاد سمی باشد.

هسته زردآلو و فواید آن

نتیجه گیری

در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا که هسته ی زردآلو برای درمان سرطان مفید است وجود ندارد.

در نتیجه، مصرف هسته زردآلو خطر ابتلا به بیماری جدی و مرگ را به همراه دارد، اما تولیدکنندگان به تبلیغات گسترده درباره محصول خود ادامه می‌دهند. همواره به یاد داشته باشید که فرآوری هسته مانند خرد کردن، آسیاب کردن، رنده کردن، خیساندن، تخمیر و یا خشک کردن خطر مسمومیت را کاهش می دهد اما آن را از بین نمی برد.

بخوانید  فواید خوردن بادام هندی در دوران بارداری

اگر سازندگان بتوانند عناصر مضر و شیمیایی آن را حذف کنند، هسته ی زردآلو ممکن است روزی برای درمان سرطان مفید باشند. اما در حال حاضر، پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی نمی توانند استفاده از این هسته را توصیه کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا