تفاوت برگه زردآلو و قیسی در چیست؟

قیسی، خشک شده میوه زرد آلو می باشد. درخت زرد آلو از خانواده Rosaceae می باشد که بیشتر در مناطق معتدل به ویژه در آب و هوای مدیترانه ای کشت می شود. درخت زردآلو درخت کوچکی می باشد که به صورت پراکنده کشت می شود. این درخت دارای برگ های سبز رنگ پهن و کوچک و نوک تیز می باشد. درخت زردآلو از هم خانواده درختانی مثل بادام و گیلاس می باشد. این درخت دارای شکوفه های صورتی رنگ است که به صورت دوتایی و یا تکی بر روی ساقه های درخت زردآلو می روید. میوه های زردآلو قبل از رسیدن به رنگ سبز می باشد و حالت کشیده دارد و شبیه بادام می باشد ولی بعد از رسیدن به رنگ زرد یا نارنجی تبدیل می شود. میوه ی آن آبدار و با طعم شیرین می باشد.

زردآلو در ایران بیشتر در منطقه آذربایجان کاشت می شود. زردآلو هایی که به صورت خودرو هستند معمولا هسته های تو پر دارند ولی زردآلو هایی که به صورت اصلاح نژادی یا پیوندی می باشند اغلب دارای هسته های کوچک هستند. بیشترین زردآلو هایی که در ایران کاشت می شوند از نژاد عسگرآباد، اردوباد و شین آباد هستند. شهر های اصلی محل رویش این میوه اورمیه، آذرشهر، مرند و اسکو می باشد. زردآلو از طریق جوانه زدن روی پایه های هلو یا زردآلو تکثیر می شود و هلو، آلو و زردآلو را می توان به راحتی پیوند زد. درخت در خاک لومی با زهکشی خوب، ترجیحاً سبک به جای سنگین رویش بهتری دارد. اکثر گونه ها سرمای زمستانی را تحمل می کنند، اما جوانه های شکوفه که زودتر باز می شوند، اغلب در اثر یخ زدن دیررس از بین می روند. درختان کاملاً مقاوم به خشکی هستند و در شرایط رشد مساعد عمر طولانی دارند و برخی از آنها 100 سال یا بیشتر عمر می کنند.

بخوانید  هر روز یک فنجان چای بخورید

زردآلو در ابتدا در چین کاشت شده بود اما اکنون در همه قاره ها به جز قطب جنوب کشت می شود. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که زردآلو در ارمنستان باستان خورده می شد و اولین بار در اوایل قرن 18 توسط مبلغان اسپانیایی در کالیفرنیا به دنیای جدید معرفی شد. در سال 2019 پنج تولیدکننده برتر زردآلو ترکیه، ازبکستان، ایران، ایتالیا و الجزایر بودند.

قیسی

میوه های زردآلو بعد از چیده شدن در کارخانه های خشکبار همچون شرکت بین المللی آفتاب پارلان ارس خشک می شوند. مراحل تولید قیسی بدین صورت می باشد که قیسی خوب و درشت که اصطلاحا جامبو نامیده می شوند از نوع عسگر آباد می باشند. میوه های زردآلو بعد از چیده شدن ابتدا در کارخانه شسته می شوند. سپس بر روی طبق های بزرگ چیده می شوند و در دودخانه قرار می گیرند . بعد از اینکه در دودخانه مدت 8 ساعت در معرض دود گوگرد قرار گرفتند به مدت 2 الی 3 روز در مقابل نور خورشید گذاشته می شوند تا بافت های زردآلو نرم شود. بعد از اینکه بافت های زردآلو نرم شدند هسته های زردآلو از آن جدا می شوند. و مجدد در مقابل نور خورشید به مدت 3 روز قرار میگیرند تا کاملا خشک شوند. بعد از خشک شدن آماده شست و شو و بسته بندی می باشند. لازم به توضیح است که در نوع قیسی آفتابی در هیچ یک از مراحل ذکر شده میوه های در معرض گوگرد قرار نمی گیرند.

برگه زرد آلو

شیوه ی خشک شدن برگه زردآلو با قیسی متفاوت است. برگه زردآلو و قیسی هر دو از جنس میوه زردآلو هستند و تمامی ویتامین ها و موادمعدنی موجود در هر دو یکسان می باشد. تنها تفاوت در شیوه ی خشک شدن می باشد. برگه های زردآلو معمولا از جنس زردآلو اردوباد یا میوه های درختان زردآلو خودرو می باشد. در روش خشک شدن برگه های زردآلو ابتدا میوه های زردآلو شسته می شوند. سپس از وسط به دو نصف تقسیم شده و این میوه ها بر روی طبق ها چیده می شوند. سپس در دود خانه قرار گرفته و به مدت 8 ساعت در دود گوگرد قرار می گیرند و سپس در نور خورشید قرار می گیرند تا کاملا خشک شوند. برگه های زردآلو آفتابی نیز همچنون قیسی آفتابی در هیچ یک از مراحل ذکر شده در گوگرد قرار داده نمی شوند. بعد از خشک شدن میوه های برگه ها آماده شست وشو و بسته بندی می شوند.

بخوانید  کره بادام زمینی یا کره بادام درختی؟

شرکت بین المللی آفتاب پارلان ارس، بزرگترین تولیدکننده قیسی در ایران

شرکت پارلان بزرگترین تولید کننده قیسی در ایران می باشد. این مجموعه در استان آذربایجان شرقی زادگاه قیسی قرار دارد. در شرکت پارلان کلیه مراحل از میوه زردآلو تا قیصی و برگه خشک شده تحت نظر کنترل کیفی صورت میگیرد. در این مجموعه تمامی استاندارد های جهانی همچون ایزو 22000 رعایت می گردد. قیسی های پارلان دارای گوگرد استاندارد (حداکثر 2000 ppm ) می باشد. همچنین رطوبت مجاز در این محصولات در مجموعه پارلان 18 درصد می باشد. شرکت پارلان پیشرو در صنعت مواد غذایی محصولات قیسی می باشد. اکثر تولیدات این مجموعه به کشورهای اوراسیا از جمله روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از عراق و قطر و کشورهای اروپای غربی و شرقی از جمله آلمان و اوکراین صادر می شود. این مجموعه با خطوط تولید و بسته بندی به روز و مدرن دارای ظرفیت 3000 تن قیسی در سال می باشد. این شرکت متشکل از افراد نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاه های ایرانی است تا کلیه ی فرآیند ها از تولید تا فروش و توضیع در جهت رضایت مشتریان صورت گیرد و احساس رضایت مشتریان این مجموعه جلب شود. مشعوف سازی مشتریان و اطمینان از شعار های سازمانی این مجموعه است که در تمامی واحد ها نهادیته گردید است که نه در شعار بلکه در بطن و عمل مجموعه احساس می شود.

3 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت برگه زردآلو و قیسی در چیست؟»

  1. بسیار مفید بود. زردآلو مزایای فوق العاده ای داره که که با زردآلو خشک چه به صورت قیسی و چه به صورت برگه در تمام فصل در اختیار است. استاندارد های جهانی قیسی که با استاندارد های ترکیه هم شناخته میشه چه خوبه که در پارلان کاملا رعایت میشه.
    آفرین به شرکت پارلان

  2. باسلام آیا درخت قیسی با درخت فرق دارد چون در بعضی شهرها به زردآلو قیسی می گویند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا