انجیر خشک

انجیر خشک یا تازه؟ به نظر شما کدام یک بهتر است؟

انجیر یکی از باستانی ترین میوه های جهان است و هزاران سال است که به طور گسترده ای توسط انسان ها مصرف می شود. در واقع، انجیر خوراکی یکی از اولین میوه هایی بود که توسط انسان ها کشت شد و ما شواهدی از کشت انجیر به 9200 سال قبل از میلاد داریم. با چنین تاریخ طولانی و غنی، جای تعجب نیست که انجیر نیز در بسیاری از مذاهب برجسته است. انجیر دارای نمادهای مهمی در مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، یهودیت و بودیسم است. در این ادیان، نشان دهنده چیزهای مختلفی از جمله صلح، باروری و رفاه است.

انجیر کجا رشد می‌کند؟

از کل انجیرهایی که هر سال برداشت می شود، 90 درصد آن به صورت انجیرخشک به فروش می رسد. ماندگاری انجیرخشک نسبت به تازه بسیار بیشتر است و حمل و نقل و نگهداری آن آسان تر است. هنگامی که درخت آن بالغ می شود، می تواند تا 10 متر بلند شود که به اندازه یک ساختمان سه طبقه است!

درخت انجیربومی خاورمیانه است. با این حال، اکنون در سراسر جهان رشد می کند. امروزه ترکیه با تولید تقریباً دو برابر مصر که رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، برترین کشور تولید کننده انجیر است. برخی دیگر از کشورهای برتر تولید کننده عبارتند از الجزایر، ایران، مراکش، سوریه، ایالات متحده، برزیل، اسپانیا، تونس، آلبانی و هند.

 

چگونه انجیرخشک تولید می شود؟

اکثریت انجیرهای برداشت شده در هر سال به صورت خشک فروخته می شوند. خشک کردن میوه یک روش قدیمی است که برای حفظ مواد مغذی میوه و با کاهش فعالیت میکروبی و به حداقل رساندن تغییرات فیزیکی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

دو روش برای خشک کردن انجیر وجود دارد. اول این است که اجازه دهید آنها در آفتاب خشک شوند و دوم اینکه آنها را با استفاده از ماشین آلات خشک کنید. در اینجا در پارلان، ما از روش سنتی خشک کردن در آفتاب استفاده می کنیم. در این روش انجیرخشک شده بیشتر شکل طبیعی خود را حفظ می کند و ما معتقدیم که طعم بسیار عمیق تری نیز دارد.

بخوانید  فواید تخمه آفتابگردان، هر چیزی که باید در مورد آن بدانید.

انجیر خشک

تفاوت بین انجیر خشک شده در آفتاب و فرآوری شده چیست؟

قبل از اختراع ماشین آلات و کارخانجات بزرگ، انجیر را با استفاده از نور خورشید خشک می کردند. خشک کردن در آفتاب یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری میوه است که با تکیه بر آب و هوای طبیعی رطوبت اضافی را از بین می‌برد. مشکل خشک کردن در آفتاب این است که زمان زیادی می خواهد. به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان اکنون از ماشین آلات برای فرآوری انجیر خود استفاده می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تعداد زیادی میوه را در مدت زمان کوتاه‌تری خشک کنند.

تشخیص نحوه پردازش انجیرخشک ممکن است دشوار باشد. برخی از فروشندگان این اطلاعات را در وب سایت یا بسته بندی خود اعلام می کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. گاهی اوقات با نگاه کردن به شکل انجیر خشک شده می توان تشخیص داد که نحوه فرآوری آن چطور بوده است. انجیر خشک شده در آفتاب بیشتر گردی طبیعی خود را حفظ می کند، در حالی که انجیر خشک فرآوری شده اغلب در جایی که روی تسمه نقاله گذاشته شده است صاف به نظر می رسد.

 

آیا انجیرخشک به اندازه انجیرتازه سالم است؟

ما می دانیم که شما به چه فکر می کنید – “اگر بتوانم میوه تازه بخرم چرا باید میوه خشک بخورم؟” به هر حال، آیا میوه های تازه سالم تر از میوه های خشک نیستند؟

اگر به انجیر تازه دسترسی دارید و از خوردن آن لذت می برید، ترجیحتان همان باشد اما انجیر خشک را هم نادیده نگیرید. انجیر خشک یک میان وعده سریع، آسان و مغذی است که می تواند در هنگام گرسنگی به کارتان بیاید.

این یک تصور غلط بسیار رایج است که میوه‌های خشک به نوعی سالم‌تر از میوه‌های تازه هستند، در حالی که حقیقت این است که میوه‌های خشک شده با کیفیت بالا و بدون هیچ قند افزوده‌ای دارای مشخصات تغذیه‌ای تقریباً مشابه با میوه‌ها در حالت تازه‌شان هستند.

بخوانید  صبحانه سالم: 5 نکته برای گنجاندن آجیل بیشتر در صبحانه

تنها دلیل اینکه انجیرتازه برای شما بهتر از انجیر خشک است این است که در مقایسه با انجیرخشک، قند کمتری دارد. یک انجرخشک بیشتر از یک انجیرتازه قند ندارد. این سردرگمی زمانی رخ می دهد که مردم 100 گرم انجیرخشک را با 100 گرم انجیرتازه مقایسه می کنند. از آنجایی که آب آن حذف شده است، در هر 100 گرم مقدار بیشتری از آن وجود دارد. این باعث می شود انجیرخشک در مقایسه با انجیرتازه قندی تر و ناسالم تر به نظر برسد.

انجیر خشک دارای فیبر بسیار بالایی است، به این معنی که خوردن بیش از حد آن می تواند باعث ناراحتی معده شود. برای جلوگیری از گاز معده، نفخ و اسهال، انجیر خشک را به مقدار متعادل مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.

انجیر خشک

5 فایده خوردن انجیر خشک برای سلامتی

 

  1. فیبر زیاد
    به گفته متخصصان سلامت، 95 درصد از مردم فیبر کافی در رژیم غذایی خود مصرف نمی کنند. انجیر خشک یک منبع عالی از فیبر است، با 10 گرم، 40٪ از مصرف روزانه توصیه شده یک فرد را تامین می کند. در حالی که نباید به انجیر به عنوان تنها منبع فیبر خود تکیه کنید، اما یک مشت انجیر خشک در روز می‌تواند به شما برای رسیدن به فیبر مورد نیاز روزانه بدن کمک کند.
  2. کلسیم زیاد
    مردم معمولاً فراموش می کنند که شیر گاو تنها منبع کلسیم نیست. انجیر خشک یک منبع گیاهی غنی از کلسیم است و حاوی سطوح بالای منیزیم، پتاسیم و فسفر است که همگی با هم به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می کنند. چه گیاهخوار باشید و چه نباشید، خوردن مقداری انجیر خشک به صورت روزانه به اطمینان از دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی شما کمک می کند.
  3. کمک به حفظ وزن سالم
    اگرچه انجیر خشک ممکن است پر کالری باشد، اما اگر در حد متعادل مصرف شود، یک میان وعده عالی برای کاهش وزن است. از آنجایی که انجیر خشک سرشار از فیبر است، به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و از آنجایی که سرشار از قندهای میوه طبیعی است، به کاهش هوس شیرینی و حفظ رژیم غذایی شما کمک می‌کند. اگر تمایل به خوردن آب نبات، شکلات یا کلوچه دارید، به جای آن مقداری انجیر خشک را امتحان کنید.
  4. درخشش پوست و مو
    انجیر خشک می تواند به درخشش مو و پوست شما کمک کند.ما همان چیزی هستیم که می خوریم، و بنابراین جای تعجب نیست که خوردن میوه ها و سبزیجات سالم تر می تواند باعث درخشش ما از درون شود.  اگر می‌خواهید سلامت مو و پوست خود را بهبود ببخشید، انجیر خشک میوه‌ای عالی برای خوردن است، زیرا حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند، روند پیری را کاهش می دهند و از پوست و موهای شما در برابر اثرات آسیب خورشید محافظت می کنند.
  5. کنترل قند خون
    در حالی که انجیر خشک ممکن است قند بسیار بالایی داشته باشد، ثابت شده است که به تثبیت سطح قند خون کمک می کند. انجیر خشک همچنین سرشار از ویتامین E و طیف وسیعی از ترکیبات زیست فعال دیگر با خواص ضد دیابتی اثبات شده است. مصرف انجیر خشک در حد اعتدال، یک میان وعده بسیار سالم برای بیماران دیابتی است و می تواند به پیشگیری یا حتی معکوس کردن دیابت نوع 2 آنها کمک کند.
بخوانید  فواید انجیر، آیا انجیر برای سلامتی ما مفید است؟

انجیر خشک

پس آیا انجیر خشک برای شما خوب است؟

کاملاً واضح است که انجیر خشک فواید سلامتی زیادی دارد و قطعا باید به عنوان یک میان وعده سالم در نظر گرفته شود. سطوح بالای فیبر، آنها را برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند ایده آل می کند، در حالی که محتوای ویتامین و آنتی اکسیدان آنها به بهبود سلامت کلی و مبارزه با علائم پیری کمک می کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا