برنج

برنج، مهمان همیشگی سفره ها

برنج یک محصول عمده از دسته بندی غلات است که بیش از نیمی از جمعیت جهان به عنوان غذای اصلی آن را مصرف می کنند. بخصوص مصرف آن در کشورهای در حال توسعه و کشورهای آسیایی بسیار بالاست. تقریبا 95 درصد از تولیدبرنج در کشورهای آسیایی انجام می شود و حدود نیمی از جمعیت جهان آن را مصرف می کنند.

جایگاه

کشت برنج در تولید محصولات کشاورزی بعد از نیشکر و ذرت رتبه سوم را دارد. این محصول یکی از اصلی ترین مواد غذایی 17 کشور در آسیا و اقیانوسیه، 9 کشور در آمریکای شمالی و جنوبی و 8 کشور در آفریقا است. هند یکی از مراکز عمده تولید آن است. مساحت کشت برنج در هند حدود 43388000 هکتار زمین را شامل می شود و به ترتیب 780 و 689 کیلوکالری برای هر نفر در روز در آسیا و هند تولید می شود. علاوه بر این، هند یکی از بزرگترین کشورها از نظر مصرف انرژی برای کشاورزی است و برنج بخش عمده ای از آن را تشکیل می دهد.

برنج از نظر تنوع ژنتیکی بسیار غنی است و هزاران گونه از آن در سرتاسر جهان رشد می کند. با این حال، بیشتر افراد ترجیح می دهند برنج سفید مصرف کنند، علیرغم این واقعیت که نوع قهوه ای آن حاوی مواد مغذی ارزشمندتری است. فرآوری برنج عمدتاً شامل آسیاب کردن آن است که با از بین بردن پوسته و تمام یا بخشی از لایه سبوس، شلتوک را به برنج تبدیل می کند. آسیاب کردن مرحله بسیار مهمی است و هدف از آسیاب جدا کردن پوسته و سبوس آن به منظور تولید هسته برنج سفید خوراکی و عاری از ناخالصی است.

بخوانید  فواید انجیر، آیا انجیر برای سلامتی ما مفید است؟

فواید برنج برای سلامتی

بسته به طعم، نیازهای آشپزی، در دسترس بودن و فواید بالقوه برای سلامتی، مردم انواع مختلفی از آن را انتخاب می کنند. برنج توانایی تامین انرژی سریع و فوری را دارد. نوع قهوه ای و سفید این غله منبع عالی از فیبر، ویتامین B، کلسیم، روی و آهن، منگنز، سلنیوم، منیزیم و سایر مواد مغذی هستند.

  • جلوگیری از مبتلا به سرطان

برنج قهوه ای سرشار از منگنز و سلنیوم است که نقش حیاتی در برابر رادیکال های آزاد دارد که به عنوان عامل اصلی سرطان عمل می کنند. به دلیل وجود این عناصر و فیبر غذایی بالا، برنج قهوه ای با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. مطالعات همچنین استفاده از غلات کامل مانند برنج قهوه ای را با سطوح پایین سرطان روده بزرگ مرتبط دانسته اند. که ممکن است به محتوای بالای فیبر آن مربوط باشد، زیرا فیبر به مواد سرطان زا متصل می شود و سموم به دفع آنها از بدن کمک می کند و همچنین آنها را از اتصال به سلول های روده بزرگ دور می کند. پروآنتوسیانین های موجود در نوع قرمز، پاسخ التهابی را تعدیل می کنند و در برابر برخی سرطان ها محافظت می کنند.

  • مراقبت از بیماری قلب و عروقی

این غله ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک کمک کند، در حالی که سندرم متابولیک خود یک پیش بینی کننده قوی برای بیماری های قلبی عروقی است. برنج حاوی منیزیم است که از خطر حمله قلبی جلوگیری می کند.

  • کنترل کلسترول

می دانید برنج حاوی روغن سبوس طبیعی است که به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می کند. مصرف دانه سیاه آن باعث حذف گونه های فعال اکسیژن (ROS) مانند پراکسید لیپیدی و رادیکال های آنیون سوپراکسید و کاهش سطح کلسترول به دلیل وجود ترکیباتی مانند آنتوسیانین ها، ترکیبات پلی فنلی، فلاونوئیدها، اسید فیتیک، ویتامین E و γ-اوریزانول می شود. بر اساس این مطالعات، بدیهی است که غلات کامل می توانند شانس ایجاد پلاک شریانی را کاهش دهند و در نتیجه شانس ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

بخوانید  آلبالو خشک ؛ برای شما خوب است یا بد؟

برنج

  • کنترل فشار خون

برنج قهوه ای نسبت به سفید آن دارای منیزیم بالایی است. منیزیم یک ماده معدنی مهم است که نقش حیاتی در تنظیم فشار خون و تعادل سدیم در بدن دارد .

  • جلوگیری از چاقی

انواع برنج سرشار از فیبر هستند و توانایی حفظ عملکرد سالم روده و عملکرد متابولیک را دارند. آنتوسیانین های موجود در برنج قرمز دارای خواصی هستند که می توانند به مدیریت وزن کمک کنند.

  • مراقبت از آلرژی

پروتئین برنج ضد حساسیت است. محصولاتی از منابع گیاهی دیگر مانند سویا و بادام زمینی و منابع حیوانی مانند تخم مرغ و شیر منبع خوبی از پروتئین هستند، اما در صورت مصرف ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا