بهترین ویتامین های طبیعی

کره بادام زمینی یا کره بادام درختی؟

کره بادام زمینی دهه هاست که مورد استقبال افراد است، اما در چند سال گذشته کره بادام به عنوان جایگزین سالم تری برای آن وارد بازار شده است، اما آیا کره بادام واقعا برای شما بهتر است؟ بیایید این دو را با هم مقایسه و بررسی کنیم.

تفاوت کره بادام با کره بادام زمینی

کره بادام زمینی از بادام زمینی خشک بو داده درست می شود. اگرچه اغلب یک آجیل در نظر گرفته می شود، ولی بیشتر مربوط به خانواده لوبیا و عدس است. بادام زمینی دانه های خوراکی گیاهی هستند که به طور گسترده ای در نواحی استوایی رشد می کنند و منبع کربوهیدرات ها، فیبر، پروتئین و چربی ها هستند. 

کره بادام از آسیاب بادام خام یا بو داده، به صورت خمیر مانند درست میشود. بادام در واقع یک دانه واقعی است، اما به نام آجیل معروف است که منبع غنی از کربوهیدرات ها، فیبر، پروتئین و چربی ها است. 

هر دو کره را می توان به تنهایی از بادام زمینی یا بادام درست کرد، اما برای طعم بهتر میتوان به آن افزودنی هایی نظیر کاکائو یا عسل اضافه کرد.

مقایسه کالری

از نظر تغذیه ای هر دو دارای منبع زیادی از کالری، کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر هستند. در اینجا مقایسه 2 قاشق غذاخوری (32 گرم) از هر کدام از کره ها را آورده ایم.

کالری: 2 قاشق غذاخوری کره بادام طبیعی حاوی 202 کالری است، در حالی که 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی طبیعی حاوی 200 کالری است که میتوان آنها را برابر گرفت.

  • پروتئین: از آنجا که بادام زمینی یک گیاه است و بادام یک دانه است، کره آن حاوی پروتئین بیشتری نسبت به کره بادام است. ۲ قاشق غذاخوری کره بادام طبیعی حاوی ۴٫۸ گرم پروتئین است، در حالی که ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی طبیعی حاوی ۱۰٫۰ گرم پروتئین است و این مقدار بادام زمینی را برنده می کند.
  • کربوهیدرات ها: کره بادام و بادام زمینی از نظر مقدار کربوهیدرات بسیار شبیه به هم هستند؛ ۲ قاشق غذاخوری کره بادام حاوی ۶٫۸ گرم کربوهیدرات است، در حالی که ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی ۶٫۰ گرم کربوهیدرات است که باز هم با هم برابر می شوند.
  • فیبر: اگرچه تمام آجیل ها و دانه ها حاوی فیبر هستند، اما گیاه ها حاوی مقدار بیشتری هستند، بنابراین کره بادام زمینی حاوی فیبر بیشتری نسبت به کره بادام است. ۲ قاشق غذاخوری کره بادام طبیعی حاوی ۱٫۲ گرم فیبر است، در حالی که ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی طبیعی حاوی ۲٫۰ گرم فیبر است.
  • شکر: بادام زمینی حاوی قند بیشتری نسبت به کره بادام است، چون قند به طور طبیعی در بادام زمینی وجود دارد ولی تفاوت بین این دو حداقل است.۲ قاشق غذاخوری کره بادام طبیعی حاوی ۰٫۰ گرم شکر است، در حالی که ۲ قاشق غذاخوری از کره دیگر حاوی ۲٫۰ گرم شکر است.
  • ویتامین ها: هر دو کره بادام و بادام زمینی منبع ویتامین ها و مواد معدنی هستند، با این حال، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. در حالی که کره بادام زمینی ویتامین های B بیشتری دارد، کره بادام حاوی ویتامین E، منیزیم، کلسیم و آهن بیشتری است و کره بادام را به طور کلی منبع غنی تری از ریز مغذی ها می کند.
بخوانید  ساده‌ترین راه پوست کندن بادام در خانه

 

کره بادام زمینی
هر دو کره بادام و بادام زمینی منبع ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

عوامل دیگری که باید در نظر بگیرند:

ترکیبات:

علاوه بر ارزش غذایی، یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در نظر گرفتن مواد مورد استفاده در تولید هر دو کره است. اگر چه بسیاری از نسخه های طبیعی کره ها تنها از بادام و بادام زمینی ساخته شده است، اما در مورد تمام مارک ها چنین نیست. در واقع برندهای محبوب مانند اسکیپی، کرافت و جیف اغلب با روغن های اضافه شده مانند روغن سویا و روغن نباتی ساخته می شوند و قندها را به صورت قند سفید، مالتودسکسترین ذرت، مونوگلیسیرید و دیگلیسیرید اضافه می کنند. اگر چه این مواد افزودنی در کره بادام کمتر شایع است، قندهای اضافه شده و روغن های گیاهی هنوز هم می تواند در برخی از مارک های کره بادام یافت می شود. بنابراین شما در حال خرید هر کدام که باشید، حتما هنگام خرید مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید.

پس،کدام یک سالم تر است؟

تفاوت های این دو کره خوشمزه و مقوی با یکدیگر بسیار کم است. در حالی که بادام زمینی حاوی پروتئین و فیبر بیشتری است، کره بادام حاوی قند کمتر و مواد مغذی بیشتری است و هر دو حاوی مقدار بسیار مشابهی کالری، کربوهیدرات و چربی هستند.

نتیجهٔ نهایی

هر دو کره پروفایل های تغذیه ای بسیار مشابهی دارند و هر دو را می توان در یک رژیم غذایی سالم گنجاند. بهترین گزینه از یک نفر به نفر دیگر بر اساس ترجیح شخصی، اهداف تغذیه ای، نقطه قیمت، و آلرژی متفاوت خواهد بود. 

 

بادام هندی چه فوایدی دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید  تاثیر دود گوگرد بر مواد غذایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا