زعفران برای پوست

فواید زعفران برای سلامتی پوست

زعفران یک ادویه قرمز رنگ است که از گیاه زعفران کروکوس به دست می آید. کلاله های خشک شده گل (بالای قسمت ماده) زعفران است. گمان می رود که این گیاه از یونان سرچشمه گرفته باشد. اما این روزها در بسیاری از کشورها از جمله ایران، اسپانیا و چین می روید. به طور سنتی از زعفران برای رنگ و طعم دادن به غذا استفاده می‌شده است. همچنین به عنوان یک درمان گیاهی برای بیماری هایی مانند کمردرد، زخم و آبسه استفاده می شد.

زعفران یک ماده با ارزش در صنعت آرایشی و بهداشتی است. بسیاری از مردم ادعا می کنند که زعفران می تواند مشکلات پوستی رایج از جمله التهاب و آکنه را تسکین دهد. برخی از این ادعاها توسط علم پشتیبانی می شود. حال بیایید بررسی کنیم که تحقیقات در این مورد چه می گوید.

فواید زعفران برای پوست

زعفران دارای انواع مختلفی از خواص مختلف برای پوست است. در اینجا آنچه که می تواند برای پوست شما انجام دهد آورده شده است:

  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش:


    وقتی صحبت از سلامت پوست می شود، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید اشعه ماوراء بنفش تولید رادیکال های آزاد را که باعث استرس اکسیداتیو می شود، افزایش می دهد. این کار به سلول های پوست شما آسیب می رساند و پیری پوست را تسریع می کند. کروسین، ترکیب فعال موجود در زعفران، ممکن است کمک کننده باشد.
    یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2018 نشان داد که کروسین خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که استرس اکسیداتیو را با خنثی کردن رادیکال های آزاد کاهش می دهند. این مطالعه همچنین نشان داد که کروسین در برابر پرتوهای فرابنفش A (UVA) که مسئول پیری زودرس پوست هستند، محافظت می کند.

  • مبارزه با التهاب


    التهاب که می تواند ناشی از استرس اکسیداتیو باشد، ریشه بسیاری از بیماری هاست. و شامل شرایط التهابی است که پوست را درگیر می کند. خواص آنتی اکسیدانی کروسین می تواند به مبارزه با این اکسیداتیو و التهاب کمک کند. طبق مطالعه آزمایشگاهی سال 2018 منبع معتبر ذکر شده در بالا، کروسین می تواند پروتئین های التهابی مختلف را سرکوب کند.

  • ترمیم زخم ها


    ترمیم مناسب زخم برای داشتن پوستی سالم بسیار مهم است است چونکه می تواند خطر ابتلا به عوارض از جمله بثورات و عفونت های پوستی را کاهش دهد. در یک مطالعه بر روی حیوانات در سال 2008، یک کرم حاوی عصاره زعفران زخم های موش‌ها را بهبود بخشید. چونکه زعفران  با افزایش تکثیر سلولی، ترمیم زخم را تحریک می کند و رشد سلول های پوست را که برای بستن زخم ها ضروری است، افزایش می دهد. محققان این اثر را به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زعفران دانستند.

  • کاهش لکه ها و تیرگی های پوستی


    لکه های پوستی زمانی اتفاق می افتد که قسمت هایی از پوست شما تیره تر از پوست اطراف می شود. این ناشی از رنگدانه اضافی یا ملانین است. که ممکن است به دلیل زخم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تغییرات هورمونی، ایجاد شود. یک مطالعه انسانی در سال 2013 نشان داد که ترکیبات فعال زعفران، از جمله کروسین، می تواند ملانین را کاهش دهد. این ترکیبات با سرکوب آنزیمی که برای تولید ملانین ضروری است، کار می کنند.

خواص زعفران برای پوست

آیا روغن زعفران نیز فوایدی دارد؟

مانند ادویه خشک شده، روغن زعفران از گل C. sativus به دست می آید. که با استخراج روغن از کلاله ها ایجاد می شود. روغن زعفران همچنین حاوی کروسین است، ترکیب فعالی که مسئول فواید زعفران برای پوست است. از این رو روغن زعفران پتانسیل خوبی برای بهبود پوست نیز دارد.

 

ادعاهای ثابت نشده:

  1. پوست را آبرسانی نمی کند:
    بسیاری از مردم ادعا می کنند که زعفران می تواند پوست را آبرسانی و مرطوب کند. یک منبع مورد اعتماد در سال 2010 مشخص کرد که این درست نیست. در این آزمایش، لوسیون حاوی زعفران روی گروهی از افراد استفاده شد. گروهی دیگر لوسیون بدون زعفران دریافت کردند. محققان هیچ تفاوتی در رطوبت پوست بین دو گروه پیدا نکردند که نشان می‌دهد زعفران فاقد فواید آبرسانی است.
  2. با آکنه مبارزه نمی کند:
    از نظر تئوری، خواص ضدالتهابی و التیام زخم زعفران ممکن است به درمان آکنه کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه ای این گفته را اثبات نمی کند. یک مطالعه نشان داد که زعفران دارای خواص ضدباکتریایی است، اما به جای باکتری هایی که باعث آکنه می شوند، باکتری های موجود در غذا را درگیر می کند. به همین دلیل قبل از اینکه زعفران به عنوان یک درمان برای آکنه در نظر گرفته شود، تحقیقات دقیق تری لازم است.

فواید زعفران برای پوست

احتیاط ها و عوارض جانبی

زعفران عموماًبا همه سازگاری دارد و معمولاً با عوارض جانبی یا مشکلاتی همراه نیست. با این حال، مانند تمام گیاهان دیگر، زعفران نیز می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کارگران زعفران در هند به درماتیت تماسی ناشی از زعفران مبتلا شده‌اند. در این مطالعه ثابت شد که گرده زعفران می تواند باعث واکنش های آلرژیک در پوست یا سیستم تنفسی شود.

علائم احتمالی یک واکنش آلرژیک شامل موارد زیر است:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش، قرمزی چشم
  • پوست خشک
  • بثورات پوستی (قرمزی و تورم)
  • خارش یا سوزش پوست

نکته مهم: در صورت بارداری از مصرف زعفران به هر شکلی خودداری کنید. بر اساس یک مطالعه در سال 2014، زعفران می تواند باعث انقباضات رحمی شود که خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

 

بخوانید  خرمای پیارم یا مضافتی؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا