تخمه کدو

تخمه کدو و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی

تخمه کدو تنبل دانه خوراکی میوه کدو تنبل است. این دانه‌های مسطح و سفید یک منبع تغذیه هستند. شکل آنها تا حدودی بیضی است و و دانه های درون تخمه سبز روشن هستند.

ارزش غذایی تخمه کدو تنبل

 

  • تخمه کدو تنبل سرشار از مواد مغذی، کالری، چربی، پروتئین و فیبر است. 100 گرم دانه 574 کالری انرژی، 49 گرم چربی، 6.6 گرم فیبر و 30 گرم پروتئین را تأمین می کند.
  •  چربی‌های موجود عمدتاً چربی‌های غیر اشباع شده هستند که برای سلامتی نیز مفید هستند.
  • ویتامین هایی مانند ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K درتخم کدو وجود دارد.
  • تخمه کدو همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و غیره است.

 

فواید تخم کدو برای سلامتی

 

1- آنتی اکسیدان قوی:

تخم کدو به دلیل داشتن ویتامین E و کاروتنوئیدها دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی است.این آنتی اکسیدان ها به کاهش التهاب کمک می کنند و همچنین از بدن ما در برابر آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می کنند. بنابراین، آنها ما را از بیماری های بی شماری محافظت می کنند.

2- محافظ قلب:

تخم کدو برای سلامت قلب ما بسیار مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در آنها از قلب ما در برابر اختلالات مختلف محافظت می کند. منیزیم موجود در دانه کدو تنبل به کاهش فشار خون کمک می کند. منیزیم همچنین باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید می شود. این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. فیبر موجود در تخمه کدو تنبل نیز سطح کلسترول را کاهش می دهد و در نتیجه از قلب ما محافظت می کند.

3- محافظت در برابر سرطان:

مصرف تخمه کدو تنبل به مقدار کافی خطر ابتلا به سرطان معده، سینه و روده بزرگ را کاهش می دهد. این به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در این دانه ها است. کاروتنوئیدهای موجود در دانه کدو تنبل نیزاز سرطان پروستات جلوگیری می کند.

بخوانید  فواید آلو خشک برای بیماری روده تحریک‌پذیر
4- کمک به مدیریت دیابت:

تخمه کدو تنبل سرشار از منیزیم است. منیزیم به کاهش سطح قند خون کمک می کند که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. دیابت قندی چیست؟ دیابت شیرین که معمولاً به عنوان دیابت شناخته می شود، به گروهی از اختلالات متابولیک اشاره دارد که بر نحوه استفاده بدن ما از قند یا گلوکز خون تأثیر می گذارد. از آنجایی که دانه کدو تنبل در مدیریت دیابت مفید است، می توان آن را در برنامه رژیم غذایی دیابت گنجاند.

تخمه کدو

5- تقویت سیستم ایمنی:

دانه کدو تنبل به دلیل وجود ویتامین E و روی برای سیستم ایمنی بدن ما مفید است. ویتامین E پاسخ های ایمنی را تقویت می کند و از چندین بیماری عفونی محافظت می کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول های سالم در بدن ما جلوگیری می کند.
روی از بدن ما در برابر التهاب، آلرژی و عوامل بیماری زای مهاجم محافظت می کند، بنابراین از عفونت جلوگیری می کند و ایمنی کلی را افزایش می دهد. همچنین دانه های کدو تنبل خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی از خود نشان می دهند.

6- بهبود کیفیت خوب:

آمینو اسید تریپتوفان موجود در تخم کدو تنبل برای خواب مفید است. این ماده پیش ساز سروتونین و ملاتونین است که به القای خواب کمک می کنند.

7- کمک به کاهش وزن:

دانه های کدو تنبل سرشار از پروتئین و فیبر هستند. آنها باعث می شوند برای مدت طولانی احساس سیری کرده، مصرف مواد غذایی را کاهش داده و در نهایت کالری مصرفی را کاهش می دهند که این امر به کاهش وزن کمک می کند.

بخوانید  میوه خشک یا مولتی ویتامین؟ کدام یک بهتر است؟
8- تقویت استخوان ها:

دانه های کدو تنبل سرشار از منیزیم هستند. منیزیم برای رشد و استحکام استخوان ها مفید است. مشاهده شده است که افرادی که دارای مقادیر کافی منیزیم در رژیم غذایی خود هستند، تراکم بیشتری از مواد معدنی در استخوان های خود دارند. این امر به جلوگیری از خطراتی مانند شکستگی استخوان و پوکی استخوان کمک می کند.
سطوح پایین منیزیم نیز با افزایش التهاب مرتبط است. یکی دیگر از عوارض کمبود منیزیم کاهش سطح کلسیم در خون است. هر 100 گرم تخمه کدو تنبل حاوی 262 میلی گرم منیزیم است. این مقدار برای پوشش 65 درصد از نیاز روزانه منیزیم کافی است!
همچنین به پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه کمک می کند.

تخمه کدو

9- کمک به سلامت پروستات:

مصرف تخمه کدو تنبل علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) را بهبود می بخشد. تخمه کدو تنبل سرشار از روی است. روی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. همچنین داده های محدودی وجود دارد که نشان می دهد روغن دانه کدو تنبل ممکن است به درمان و پیشگیری از بیماری ها یا اختلالات ادراری کمک کند.

10- بهبود کیفیت اسپرم:

همانطور که گفتیم تخمه کدو تنبل سرشار از روی است. روی باعث افزایش باروری در مردان می شود. همچنین سطح تستوسترون و نیز کیفیت و کمیت اسپرم را افزایش می دهد.

 

11- خوب برای بارداری:

روی سیستم ایمنی را تقویت می کند و به رشد سالم کودک کمک می کند. مصرف مواد غذایی حاوی روی در بارداری مفید است.

12- کاهش اضطراب و افسردگی:

منیزیم موجود در تخمه کدو تنبل به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. همچنین ذهن ما را آرام می کند.

بخوانید  صادرات میوه خشک به روسیه
13- مفید برای پوست و مو:

مصرف تخمه کدو تنبل موهای شما را قوی می کند. همچنین موهای شما را ابریشمی و درخشان می کند.
دانه کدو تنبل پوست ما را نرم و بدون چین و چروک می کند. همچنین از عفونت ها جلوگیری می کند و پوست ما را عاری از آکنه نگه می دارد.

عوارض مصرف تخمه کدو تنبل

خوردن بیش از حد تخمه کدو تنبل باعث درد معده،نفخ و یبوست می شود.

از آنجایی که دانه های کدو تنبل سرشار از کالری هستند، خوردن بیش از حد آنها می تواند منجر به افزایش وزن شود.

تخمه کدو تنبل به کاهش سطح قند خون کمک می کند. مصرف این دانه ها برای بیماران دیابتی و همچنین افرادی که از افت قند خون رنج می برند باید در حد اعتدال باشد.

تخمه کدو

حساسیت به دانه کدو تنبل

تخمه های کدو تنبل به شدت حساسیت زا نیستند، اما در موارد نادر ممکن است دچار آلرژی شوید. افرادی که به تخمه کدو آلرژی دارند ممکن است علائمی مانند سردرد، خارش، بثورات، مشکل در تنفس و غیره را نشان دهند. اگر نگران آلرژی به تخمه کدو هستید، قبل از امتحان کردن آن، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر قبلاً آن را نخورده اید.

 

تخمه کدو تنبل را چگونه مصرف کنیم؟

بهترین راه برای استفاده از تخمه کدو تنبل این است که آنها را تفت داده (بوداده) و به عنوان میان وعده میل کنید.

این دانه ها را همچنین می توان به موارد زیر اضافه کرد یا روی آنها پاشید:

  • اسموتی ها
  • ماست
  • میوه
  • سالاد
  • سوپ ها
  • غلات
  • نان
  • کیک ها
  • شکلات انرژی زا
  • سیب زمینی سرخ کرده و غیره

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا