آلو خشک

آلو خشک و عوامل موثر بر قیمت آن

همانطور که احتمالا می دانید آلو (آلوچه) را می توان با یکی از دو روش موجود در بازارهای امروزی خشک کرد. روش اول در هوای آزاد  و با نور خورشید انجام می شود در حالی که روش دوم در یک محیط صنعتی، با استفاده از گرماخانه ها صورت می گیرد. آلو خشک موجود در بازار  همانند سایر میوه های خشک موجود در آن، انواع مختلفی دارد. این میوه خشک برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آنها طعم دادن به غذاهایی است که به طور سنتی در ایران تهیه می شود. با این حال علاوه بر این کاربردها، ویژگی های درمانی این ترکیبات را نیز نباید نادیده گرفت.

آلو، چه تازه و چه خشک دارای خواص مشابهی هستند که آنها را به داروهای مؤثری برای درمان انواع بیماری تبدیل می کند. برخی از نمونه های این ویژگی ها به شرح زیر است:

  • درمان حالت تهوع
  • تسکین سردرد
  • کاهش حرارت بدن و تب
  • ضد سرطان
  • درمان دیابت

قیمت آلو خشک

قیمت آلوچه خشک با معیارهای مختلفی تعیین می شود که مهمترین آنها کیفیت محصول است. از آنجایی که فرآیند خشک کردن زیر نور آفتاب کاملاً به سنت پایبند است، به این معنی است که نه مواد افزودنی و نه  مواد نگهدارنده در محصول نهایی گنجانده نمی شود. در نتیجه، قیمت آلوهایی که با روش آفتابی خشک شده اند بالاتر از سنتی است. عواملی مانند مزرعه یا منطقه ای که محصول در آن کشت می شود، نوع آلویی که سفارش داده می شود، هزینه حمل و نقل محصول، نوع بسته بندی، مقدار محصول سفارش داده شده، کیفیت محصول، روش خشک شدن محصول و غیره همه در نظر گرفته شده است.

هزینه آلوخشک با توجه به مزایای متعدد ارائه شده توسط این ماده غذایی ارزیابی می شود. در واقع در سطح بسیار پایینی قرار دارد. در نتیجه، میوه خشک آلو را می توان به یک وعده غذایی مناسب برای کسانی که رژیم دارند تبدیل کرد.

آلو خشک

یکی از تنقلاتی که ممکن است در محل کار و همراه با چای مصرف شود، آلوخشک است. قیمت بازار آلو خشک قابل عرضه در ایام مختلف سال به تعداد و با هزینه های مختلف به صورت عمده و خرده توسط شرکت بین المللی آفتاب پارلان ارس به عنوان بزرگترین و برترین تولید کننده انواع آلو جنگلی (سانتیریزه)، آلو شابلون، آلو (آلوچه) برقانی، آلو بخارا و آلوی قطره طلا با برند پارلان آماده تحویل به مشتریان گرانقدر می باشد.

طبیعتاً در نتیجه افزایش تقاضای جهانی آلو، در حال حاضر امکان تجارت جهانی انواع آلوهای وارداتی که در کشورهای دیگر فرآوری شده است، وجود دارد. هزینه خرید آلو یا اجاره باغ آلو و همچنین هزینه تهیه آلو خشک معمولاً هنگام تعیین قیمت عمده فروشی آلو خشک در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، قیمت عمده فروشی آلوخشک معمولاً مطابق با درجه و کیفیت آن تعیین می شود. به دلیل این عامل، هزینه کلی آلوخشک، آلو قطره طلا و سایر انواع آلو می تواند متفاوت باشد. که بسته به حجم کل سفارش فروش مستعد تغییر و در دسترس بودن هستند.

بخوانید  خواص خرما در بارداری و زنان؛ مزایا و نکات مهم

هنگام تعیین قیمت آلوخشک، عوامل زیر احتمالاً تأثیر قابل توجهی دارند:

  • هزینه بسته بندی موجود در فروشگاه های آلو خشک
  • هزینه آلوی خشک شده و بسته بندی شده در کارتن
  • بهای تمام شده آلو خشک به صورت عمده فروشی
  • هزینه آلویی که برای صادرات فوق العاده خشک شده است

فواید آلوخشک:

 

1-فیبر: آلو دارای محتوای فیبر بالایی است که به جلوگیری از هموروئید که در اثر یبوست ایجاد می شود، کمک می کند. یبوست یک مسئله معمولی است که افراد در سنین بالا را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، ممکن است یک مسئله ناراحت کننده برای نوزادان نیز باشد. آب آلو به دلیل غلظت بالای سوربیتول موجود در آن اثر ملین قوی دارد. اگر شما یا فرزندتان چنین شرایطی را تجربه میکنید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از آلو یا آب آلو به عنوان یک گزینه درمانی استفاده کنید.

همچنین داشتن مثانه بیش فعال می تواند باعث ناراحتی زیادی شود. برای رفع این مشکل، باید میزان فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث فعال شدن بیش از حد مثانه شود و گاهی اوقات یبوست می تواند دلیل افزایش مقدار ادرار باشد. علاوه بر این، خوردن آلو می تواند به منظم نگه داشتن حرکات روده شما کمک کند.

 

 

آلو خشک

2-آهن: کم خونی ناشی از فقر آهن که به عنوان بیماری کم خونی شناخته می شود، نوعی بیماری است که زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به تولید گلبول های قرمز کافی نباشد. این وضعیت معمولاً به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می شود. کم خونی خفیف با علائمی مانند تنگی نفس، تحریک پذیری و خستگی مشخص می شود. آب آلو منبع خوبی از آهن است و می توان از آن برای درمان یا پیشگیری از کمبود آهن استفاده کرد. آب آلو همچنین حاوی مواد مغذی مفید دیگری است. آلو 81/0 میلی گرم آهن در هر نصف فنجان تامین می کند که معادل ۵٫۴ درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی است. از طرفی نصف فنجان آب آلو 3 میلی گرم آهن دارد که معادل 17 درصد ارزش روزانه است.

پلاک تجمع رسوبات چربی و کلسترول است که می تواند در شریان ها ایجاد شود. آترواسکلروز که اغلب به عنوان سخت شدن و انقباض شریان ها شناخته می شود، می تواند با تجمع پلاک در دیواره شریان ها ایجاد شود. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به نارسایی قلبی، سکته مغزی و حتی حمله قلبی شود. مطالعه‌ای که روی حیوانات انجام شد نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلو می‌توانند تأثیر مطلوبی بر سطح کلسترول موجود در خون داشته باشند. مطالعه دیگری نشان داد که فیبر محلول در آلو باعث کاهش سطح کلسترول خون می گردد.

بخوانید  3 زمان مصرف آجیل.آجیل را چه زمانی مصرف کنیم؟

فواید آلوخشک برای سلامتی بسیار زیاد است. کبد و دستگاه گوارش هر دو از مصرف این میوه سود می برند. این کار را به روشی واقعا طبیعی انجام می دهد. به جلوگیری از گرفتگی و خستگی عضلانی کمک می کند. از آنجایی که مقدار زیادی فیبر دارد، باعث احساس سیری در افراد می شود و به کاهش وزن کمک می کند. این کار را با دفع سموم از بدن انجام می دهد.

3-ویتامین ها: آلوخشک حاوی ویتامین C بالایی است که به جذب آهن در بدن از طریق دستگاه گوارش کمک می کند. اعتقاد عمومی بر این است که آلوخشک در درمان یبوست موثر است. این میوه هم در پیشگیری و هم در درمان درد مفاصل و التهاب از هر نوعی موثر است.

این میوه کل انرژی موجود بدن را افزایش می دهد زیرا حاوی انواع مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. هنگامی که سطح انرژی بدن افزایش یافت، استرس و خستگی شدید دیگر مشکلی نخواهد داشت. میوه خشک درخت آلو حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های E، C، A، K، B2، B3، B6 و همچنین مواد معدنی مس، منگنز، فسفر، آهن، پتاسیم و منیزیم است. اگر آلو خشک به روش مناسب خورده شود، همه این عوامل می توانند تأثیر قابل توجهی بر تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

4-آنتی اکسیدان: خواص آنتی اکسیدانی آلو خشک به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون کمک می کند و همچنین عملکردی در جلوگیری از خراب شدن سطح چربی سلول های مغز دارد. در نتیجه غلظت بالای فیبر و آنتی اکسیدان هایی که آلو دارد، بدن قادر به هضم غذا و انجام فرآیندهای متابولیک موثرتر است. از این رو، خوردن آلو برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و بدن سالم ضروری است.

آلو یک میوه فوق العاده مفید است و کسانی که با یبوست دست و پنجه نرم می کنند باید قبل از هر چیز به دنبال آن باشند.

 

آلو خشک

 

عوارض آلوخشک:

 

آلو خشک یک وعده غذایی خوشمزه و پرطرفدار است که علیرغم اینکه حاوی فواید زیادی برای سلامتی است، نباید در مقادیر زیاد مصرف شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی به همراه داشته باشد. می توانید آلو خشک را در دسرهای خود بگنجانید یا به تنهایی آب آلو را بنوشید، اما باید به خاطر داشته باشید که باید تعداد آلویی را که مصرف می کنید به دلیل محتوای فیبر بالا محدود کنید.

بخوانید  شیر بادام: طرز تهیه، خواص و همه چیز درباره ی آن!

1- مسمومیت با آکریل آمید: آلوی خشک شده حاوی مقدار زیادی آکریل آمید است که ماده ای سرطان زا و نوروتوکسین است. آکریل آمید به طور طبیعی در غذاهایی که در طبیعت موجود است یافت نمی شود مگر اینکه در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد پخته شود. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی، مقدار آکریل آمیدی که باید در طول زندگی فرد مصرف شود تا آسیب نوروپاتی را تجربه کند، حدود 500 برابر مقدار توصیه شده روزانه است. بنابراین، خوردن آلو یک فعالیت نسبتاً بدون خطر است. با این حال، نگرانی در مورد سرطان زایی وجود دارد، زیرا نشان داده شده است که آلو، زمانی که در مقادیر زیاد به حیوانات آزمایشگاهی داده شود، بسیار سرطان زا هستند.

2-فیبر نامحلول: آلو حاوی فیبر نامحلول است که ممکن است باعث اسهال شود یا موارد موجود اسهال را بدتر کند. زمانی که دچار اسهال می شوید به همین دلیل باید از مصرف این غذاها دوری کنید. اسهال یک عارضه جانبی رایج است که می تواند با خوردن مقدار بیش از حد این میوه یا مصرف دوز اندازه گیری نشده از آن ایجاد شود.

آلو خشک

3- قند موجود آن: بر اساس برخی گزارش ها، تعداد زیادی از مردم از عدم تحمل فروکتوز رنج می برند که می تواند منجر به گرفتگی در ناحیه گوارش و اسهال شود. آلو دارای مقدار قابل توجهی قند است که ممکن است منشا این مشکل باشد. آلو خشک عمدتاً به عنوان ملین استفاده می شود. با این حال، کسانی که از یبوست رنج می برند و برای تمیز کردن دستگاه گوارش خود تنها به آلو متکی هستند، خود را برای شکست آماده می کنند. این امر می تواند پس از یک دوره مصرف معین منجر به وابستگی به مولین شود که می تواند شرایط را بدتر کرده و مشکلاتی را ایجاد کند.

آلو حاوی کربوهیدرات های پیچیده و قندهایی است که به طور کامل در دستگاه گوارش تجزیه نمی شوند. هنگامی که قندها به روده بزرگ می رسند، باکتری های موجود در آنجا شروع به خوردن کربوهیدرات های موجود در آنها می کنند. این باکتری ها به وجود آورنده باد و گازی هستند که از روده ها می آیند. علاوه بر این، این ممکن است منجر به انتشار باد شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا