عسل چگونه باعث زیبایی پوستتان می شود؟

آیا کسی است که تا به حال طعم عسل را نچشیده باشد؟؟ با شنیدن این جمله اولین سوال این خواهد بود که شما عسل خود را از کجا تهیه می کنید؟ اساطیر یونان باستان می گویند شهد واقعی عسل است. عقیده بر این است که شهدعسل دارای قدرت غیرقابل تصوری است و همچنین منبع حکمت و شعر است. عسل نیز محصولی است که نیازی به فرآوری ندارد و توسط گل های طبیعی ساخته می شود. رنگ، طعم و عطر آن بستگی به گل هایی دارد که زنبورها از آنها شهد گل می کنند.

عسل یکی از مواد غذایی است که در تمام فرهنگ‌های جهان بیشترین خلوص را دارد و دارای جایگاه ویژه‌ای است. عسل طلایی رنگ نیز در سنت ایرانی جایگاه بسیار مهمی دارد و هم در مصارف دارویی و هم غذایی مورداستفاده قرار می گیرد. در زبان یونانی کلمه “شهد” به معنای “پیروزی بر مرگ” است.

کندوی عسل حاوی گرده زنبورعسل، موم زنبورعسل و بخش هایی از زنبورهای مرده است. تولیدکنندگان عسل معمولا خام آن را از فیلتر عبور می­دهند تا آنجا که ممکن است ناخالصی ها را حذف کنند، اما برخی از آنها معمولا باقی می مانند. برخلاف نوع خام آن، عسل معمولی تحت فرآینذ پاستوریزاسیون قرار می­گیرد. این بدان معناست که تهیه کنندگان آن را گرم میکنند تا سلول های مخمری را که می­تواند بر طمع آن تاثیر بگذارد، ماندگاری آن را افزایش دهد و شفاف تر و جذاب تر به نظر برسد. با این حال، پاستوریزه کردن ممکن است بر تعداد مواد مغذی موجود در عسل تاثیر منفی بگذارد.

محاسن مصرف عسل:

 

1- کنترل وزن

آیا می دانستید که می توانید ازعسل برای کنترل وزن خود استفاده کنید؟ به گفته متخصصان تغذیه، عسل حتی در هنگام خواب نیز چربی بدن را می سوزاند و یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن است. پزشکان توصیه می کنند قبل از رفتن به رختخواب یک قاشق عسل بخورید. همچنین می توانید صبح زود با معده خالی کمی از آن را با آب گرم مصرف کنید. مصرف آن در اول صبح به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود به کاهش وزن سریعتر کمک می کند. همچنین برای بهبود سلامت کلی شما مفید است.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل دارای خواص دارویی بی شماری است که به طور طبیعی به درمان گلودرد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و دارایی های ضد باکتری آن نیز به مبارزه با عفونت های ناشی از ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها کمک می کند. به گفته پزشکان و دانشمندان، عسل دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه آن می تواند در درازمدت برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد و به همین دلیل است که به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. همیشه توصیه می شود عسل را هر روز صبح قبل از صبحانه یا حتی تمرین مصرف کنید تا انرژی بیشتری برای کل روز دریافت کنید. همچنین به عنوان یک پاک کننده عمل می کند که ایمنی را در کودکان بهبود می بخشد.

بخوانید  افزایش وزن با میوه خشک

عسل

3- مراقبت از پوست صورت

استفاده ازعسل برای پوست به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و تغذیه کنندگی آن بسیار مفید است. عسل بهترین مرطوب کننده طبیعی به خصوص برای پوست خشک شماست و همچنین استفاده از آن بسیار آسان است. عسل خام نه تنها منافذ را باز می کند، بلکه به مرطوب کردن پوست خشک شده نیز کمک می کند. همچنین به درمان ترک های لب در زمستان کمک می کند. بسیاری از افراد نیز از ماسک های آن برای اصلاح رنگ پوست استفاده می کنند. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای درمان زخم ها، کبودی ها، بریدگی ها، سوختگی ها و سایر عفونت ها مفید است.

4- تقویت حافظه

ما همان چیزی هستیم که می خوریم و از این رو مصرف غذاهایی که به تقویت سلامت روانی ما کمک می کند تا در دوران پیری حفظ شود بسیار مهم است. عسل، فواید سلامتی متعددی دارد که یکی از آنها تقویت حافظه و تمرکز است. این ماده محبوب و شیرین نه تنها قدرت مغز و حافظه را افزایش می دهد، بلکه شما را به فرد سالم تری تبدیل می کند. مصرف آن از استرس متابولیک جلوگیری می کند و به آرامش و تسکین مغز کمک می کند که در طولانی مدت به تقویت حافظه کمک می کند. آنتی اکسیدان های طبیعی و خواص درمانی موجود درعسل به تقویت سیستم کولینرژیک مغز و گردش خون و عقب نشینی سلول هایی که باعث از دست دادن حافظه می شوند کمک می کند.

5- درمان خانگی برای سرفه

عسل به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای سرفه خشک و همچنین سرفه مرطوب شناخته شده است. تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن یک قاشق غذاخوری از آن می تواند تحریک گلو را کاهش دهد. عسل بهترین درمان طبیعی برای سرفه است، به ویژه برای کودکان، زیرا به تسکین سرفه های شبانه کمک مکرده و باعث خواب راحتی می شود.

بخوانید  اضافه کردن میوه خشک به رژیم غذایی

6- درمان طبیعی شوره سر

آیا می دانید عسل چقدر می تواند برای مو مفید باشد؟ این ماده یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر است. که نه تنها موهای خشک را تغذیه می کند، بلکه موهایی صاف و نرم به شما می دهد. همچنین می توانید از عسل و اسطوخودوس به همراه چای سبز برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ۲ قاشق غذاخوری عسل  را با مقدار مساوی روغن گیاهی مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. این ماسک مو را به مدت 15 دقیقه نگه دارید و سپس آن را بشویید.

7- بهبود زخم

عسل دارای خواص ضدباکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است، به همین دلیل از آن برای التیام زخم ها استفاده می شود. پس از هر آسیب پوستی، باکتری هایی که روی پوست شما زندگی می کنند می توانند به محل زخم نفوذ کرده و آن را عفونی کنند. عسل، این باکتری ها را از بین می برد.

8- کمک به خواب طبیعی

آیا در به خواب رفتن مشکل دارید؟ شما می توانید با خوردن این نوشیدنی که از شیر گرم و عسل تهیه شده است، یک خواب راحت داشته باشید. قرن هاست که مردم از این نوشیدنی برای کمک به خواب استفاده می کنند. تهیه این نوشیدنی نسبتاً آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید یا 1 یا 2 قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه کنید و درست قبل از خواب میل کنید.

عسل

9- کاهش مشکلات سینوسی

با افزایش آلودگی و گرد و غبار این روزها بسیاری از مردم از مشکلات مربوط به سینوس رنج می برند. سینوس ها حفره های کوچکی در جمجمه هستند که برای محافظت از سیستم تنفسی در برابر آلرژی ها و عفونت ها مخاط تولید می کنند. هنگامی که ما از عفونت رنج می بریم، ویروس ها سینوس را مسدود می کنند، هوا و مخاط را به دام می اندازند که باعث ناراحتی می شود. از طرف دیگر عسل یک ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است که به رفع عفونت و کاهش التهاب کمک می کند. عسل همچنین گلو را تسکین می دهد و سرفه را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در نتیجه حملات سینوسی کمتری ایجاد می کند.

بخوانید  فواید شگفت انگیز بادام در رژیم غذایی

10- بهبود بیماری های لثه ای

خواص ضد باکتریایی و التیام‌بخش عسل به درمان و التیام زخم‌ها کمک می‌کند. بیماری های دندان و لثه مانند التهاب لثه، خونریزی و پلاک را می توان تا حد زیادی با استفاده منظم از عسل درمان کرد. عسل به آزادسازی پراکسید هیدروژن ضد عفونی کننده معروف است که به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. توصیه کارشناسان استفاده از عسل خام مخلوط با آب برای استفاده به عنوان دهانشویه. همچنین مالیدن مستقیم عسل روی لثه‌های آسیب‌دیده باعث تسکین فوری درد و التهاب می‌شود.

11- انرژی زا طبیعی

عسل به عنوان یک منبع عالی از انرژی طبیعی شناخته می شود، زیرا قند طبیعی فرآوری نشده موجود در آن مستقیماً وارد جریان خون می شود و این به نوبه خود می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود. این تقویت سریع به خصوص در تمرینات استقامتی طولانی تر، مانند یک ماده انرژی زا در حین تمرین شما عمل می کند.

عسل

12- کنترل اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود که ناراحتی های زیادی برای شما ایجاد می کند. معمولاً کودکان خردسال و نوجوانان به اگزما مبتلا می شوند که البته این بیماری نیز با عسل قابل درمان است. کسانی که از این بیماری رنج می برند می توانند مخلوطی از عسل خام و روغن زیتون سرد را مخلوط کرده و به صورت یک ماده فشرده درست کنند و سپس آن را روی پوست بمالند تا از شر مشکل خود خلاص شوند. عسل با از بین بردن کثیفی و صاف کردن پوست به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند. همچنین می توان از آن برای لایه برداری پوست استفاده کرد. استفاده منظم از عسل از بروز یا عود اگزما جلوگیری می کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا