لواشک

لواشک یا ترشک؟ترجیح شما کدام است

لواشک که گاهی به آن رول میوه نیز می‌گویند، میان‌وعده‌های خشک‌شده محبوبی هستند. در ابتدا میوه پخته می شود، سپس پوره شده وخشک می شود.این لواشک جهت نگهداری و بسته بندی آسان رول یا برش داده می شود . لواشک معمولاً در این حالت ماندگاری طولانی دارد و نیازی به یخچال ندارد. محبوبیت لواشک در 10 سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است بخاطر این دلیل که از نظر بسیاری این تنقلات سالم تر از سایر شیرینی ها هستند، زیرا از میوه هایی تولید می شود که کاملا سالم و ارگانیک هستند و ویتامین سی دارند.

لواشک چطور تهیه می شود؟

 

لواشک توسط شرکت های مختلف به صورت انبوه تولید می شود، اما می توان آن را نیز به راحتی در خانه ساخت. دستور العمل های زیادی در کتاب های آشپزی وجود دارد، از جمله دستورالعمل هایی برای تهیه لواشک میوه با انگور، تمشک، سیب و توت فرنگی روی اجاق آشپزخانه و همچنین استفاده از غذاساز که برای آبگیری آن مورد استفاده قرار می گیرد.

دشوار است که بدانیم چه زمانی یا چه کسی اولین بار لواشک را تولید کرد. با این حال، بسیاری بر این باورند که مردم خاورمیانه جزو اولین کسانی بودند که دریافتند میوه های فصلی تازه در صورت پوره کردن، پختن و خشک کردن، در تمام طول سال قابل استفاده و نگهداری خواهند بود. احتمالا موردعلاقه ترین طعم برای لواشک زردآلو است.

تاریخچه لواشک

در کتاب‌های آشپزی باستانی سرمنشا لواشک را ایران می­دانند. کتاب‌های آشپزی ارمنی از این غذا به عنوان باستق یاد می‌کنند و دستور تهیه آن‌ها را در خانه ارائه می‌کنند و در مورد «روش‌های قدیمی» تولید این لواشک ها بحث می‌کنند. در این روش میوه‌های پخته شده و پوره شده را روی ورقه‌های موسلین ریخته، بیرون آویزان می کنند تا خشک شود، در طرف مقابل بایستی میوه ها را با آب شست تا بتوان پوست آن را جدا کرد. دوباره باید بیرون درمعرض آفتاب خشک شود. دستور العمل ها توصیه می کنند که لواشک را هنگام شب تهیه کنید، اما اگر سفت نشد، روز بعد به آفتاب بازگردانید. محصول نهایی را به شکل های دلخواه برش داده و برای نگهداری در یک ظرف شیشه ای قرار می دهند. دستور العمل های به روز شده از آشپز می خواهند که مایع را روی کاغذ مومی یا پلاستیکی بریزد و در زیر آفتاب قرار دهد، اما برخی دیگر استفاده از اجاق گاز یا آبگیر را برای خشک کردن سریع و مطمئن توصیه می کنند.

بخوانید  صادرات قیسی به اروپا، چالش ها و فرصت ها

دستور العمل برای لواشک اغلب در منابع دستور العمل های ارگانیک و بهداشتی یافت می شود. این دستور العمل ها مستلزم استفاده از میوه های ارگانیک هستند و از گنجاندن مواد مصنوعی، ویتامین های افزوده شده یا شکر فرآوری شده اجتناب می کنند و آن را با عسل جایگزین می کنند (در صورت استفاده از شیرین کننده). در واقع، لواشک هایی که به صورت انبوه تولید می شوند، تنها حدود یک سوم پوره میوه و دو سوم مواد افزودنی و شیرین کننده هستند.

بازاریابی

لواشک بین کودکان بسیار محبوب هست و با توجه به علایق آنها طراحی شده اند. تولیدکنندگان طیفی از رنگ های روشن را برای این تنقلات میوه ای (از جمله رنگ های داغ و رنگ های نئونی که رنگ میوه های طبیعی نیستند) ایجاد کرده اند. به جای بریدن  به نوارهای ساده، برخی از تولیدکنندگان برای کمک به بازاریابی و فروش محصول، شخصیتهای کارتونی را روی محصول برش می دهند. بسته ها دارای شخصیت های برجسته کارتونی یا شخصیت های فیلم هستند که این محصول را برای کودکان جذاب تر می کند.

مواد تشکیل دهنده لواشک

لواشک هایی که به صورت انبوه تولید می شوند شامل سه ماده اولیه هستند: پوره میوه، یک افزودنی غذایی به نام مالتودکسترین و نوعی شیرین کننده. در برخی از برندهای ملی، پوره میوه تنها حدود یک سوم محصول را تشکیل می دهد. دو ماده اصلی دیگر یعنی مالتودکسترین و شیرین کننده ها به اندازه پوره میوه مهم هستند. مالتودکسترین یک نشاسته غذایی اصلاح شده است که به تعدادی از محصولات تولیدی اضافه می شود. پودری سفید رنگ است که به راحتی با هر ماده اولیه مخلوط می شود و در آب سرد محلول است. هنگامی که محلول است، شفاف می شود و ویسکوزیته پایینی دارد. افزودنی مالتودکسترین در لواشک بسیار مهم است زیرا بافت نرم و چکش خواری مورد نیاز محصول را فراهم می کند. شیرین کننده ها دیگر افزودنی قابل توجه به محصول هستند. شیرین کننده ها به طور کلی شامل شربت انگور یا شکر هستند و در برخی محصولات شامل هر دو می شوند. بسیاری از لواشک های تولیدی حاوی افزودنی‌های بسیار زیاد دیگری هستند، اما بسته به برند متفاوت هستند.  اغلب عبارتند از: روغن پنبه دانه نیمه هیدروژنه، گلیسیرین یا دی گلیسیرید، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی و طبیعی، صمغ ها و ویتامین های اضافه شده مانند اسید سیتریک (ویتامین C).

بخوانید  6 نکته در مورد صادرات آلو خشک به روسیه

لواشک

روند تولید

لواشک یک میان وعده اکسترود شده است، به این معنی که محلول پوره میوه از طریق قالب فلزی عبور داده می شود و به شکل دلخواه بریده می شود.

  • کنسانتره میوه به طور کلی از یک تامین کننده خریداری می شود. پس از ورود به خانه، کنسانتره در یک خمره قرار می گیرد و آب افزوده می شود. شربت ذرت، مالتودکسترین و تمام مواد افزودنی مختلف به این دسته اضافه می شود. تقویت کننده های طعم و رنگ در این زمان نیز اضافه می شوند. فقط یک طعم میوه در یک زمان در یک خمره درست می شود. بنابراین، یا بسیاری از دیگ‌ها در یک زمان کار می‌کنند یا این وان‌ها برای دریافت پوره‌ای با طعم متفاوت تمیز می‌شوند. پوره میوه حدود پنج دقیقه پخته می شود.
  • سپس دوغاب میوه به یک مخزن بزرگ دیگر منتقل می شود. کف مخزن به یک اکسترودر لوله می شود. محلول مایع میوه از طریق قالب فلزی تغذیه می‌شود که پوره میوه داغ را از ظرف بیرون می‌آورد، آن را صاف می‌کند و روی کاغذ نازک و مومی شکل بیرون می‌آورد. برخی از تولید کنندگان اندازه ها یا عرض های مختلف محصول را ارائه می دهند. شکل قالب اکستروژن با محصولی که در آن زمان تولید می شود متفاوت است.
  • لواشک در این زمان هنوز چسبناک است و باید به اندازه کافی منعطف باشد تا بتواند در بسته بندی بغلتد. از طریق یک تونل خشک کن که به سرعت محصول را جامد می کند لواشک منتقل شده و در انتهای تونل، مکانیزمی لواشکه خنک شده را به صورت قرقره یا رول (بسته به محصول) می پیچد. برخی از محصولات در قسمت بیرونی کاغذ مومی با یک بند پیچیده می شوند تا قرقره ها بسته شوند (به ویژه برای قرقره های بلند و نازک مفید است). علاوه بر این، برخی از لواشک ها دارای الگوها یا تصاویراغلب شخصیت های کارتونی یا حتی حروف یا اعداد هستند. این اتفاق قبل از رول شدن چرم رخ می دهد.
  • در انتهای لواشک نورد شده با تسمه نقاله به قیف هدایت داده می شود. قرقره های جداگانه در یک دستگاه کیسه کشی ریخته می شوند، که در آن محصول در یک لفاف از فویل فلزی یا کاغذ سفید ساده (بسته به محصول) محصور می شود. کیسه با عبور از دستگاه به طور خودکار مهر و موم می شود.
  • سپس کیسه ها در دستگاه بزرگتری که به طور خودکار محصول را گروه بندی و بسته بندی می کند انداخته می شود. این دستگاه طوری برنامه ریزی شده است که بسته های مقوایی را بر حسب وزن پر می کند. بسته بندی مقوایی به طور کلی در خارج از خانه ساخته می شود و شامل تمام اطلاعات مهم مانند اطلاعات تغذیه ای است. بسته بندی اغلب دارای رنگ های بسیار روشن و پر از تصاویر شخصیت های کارتونی محبوب است و بخشی ضروری از بازاریابی محصول است.
  • کنترل کیفیت با دستیابی به کنسانتره میوه با کیفیت بالا آغاز می شود. بسیاری از پوره ها توسط میوه سازهای معروف عرضه می شوند. سایر روش‌های کنترل کیفیت شامل کالیبراسیون دقیق همه افزودنی‌ها، به‌ویژه آن دسته از افزودنی‌هایی است که بر سفت شدن تأثیر می‌گذارند .همچنین دمای پخت و پز و خشک کردن به دقت کنترل می شود تا از میزان رطوبت اطمینان حاصل شود. ترازوها به دقت کالیبره می شوند تا هر رول حاوی مقدار مناسبی از محصول اکسترود شده باشد. به همین ترتیب دستگاه بسته بندی چک و بازرسی می شود تا هر بسته مقوایی شامل تعداد صحیح لواشک باشد. آزمایش نمونه نیز به صورت دوره ای انجام می شود.
بخوانید  زعفران و 11 فواید چشمگیر آن برای سلامتی

مزایای مصرف لواشک:

  • مواد مغذی فراوان

لواشک فرآیندی است که در آن میوه ها خشک می شوند و مواد مغذی موجود در میوه حفظ می شوند. اساساً سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، مواد معدنی، فسفر، کلسیم و آهن هستند. محتوای بالای مواد مغذی سلامت فرد را تضمین می کند و با خستگی و سایر مشکلات سلامتی مبارزه می کند.

  • پشتیبانی از هضم غذا

لواشک از الیاف طبیعی تشکیل شده است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. فیبرهای موجود در آن به فرآیند هضم کمک می کند. علاوه بر این، دستگاه گوارش را تمیز می کند و از بیماری هایی مانند یبوست و سایر مشکلات مثانه جلوگیری می کند. تاثیر مثبتی روی پوست دارد زیرا دفع سموم از بدن باعث بهبود سلامت پوست می شود.

  • کمک به کاهش وزن

لواشک ها هوشمندانه ترین انتخاب برای کاهش وزن هستند. لواشک جایگزین بهتری برای شیرینی است. کنترل موثر در مصرف کربوهیدرات ها و قندها به طور خودکار از کاهش وزن سالم پشتیبانی می کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا