چگونه میوه‌های خشک را در خانه نگهداری کنیم که کیفیت خوبی داشته باشه؟

چگونه میوه‌های خشک را در خانه نگهداری کنیم؟

آجیل و میوه خشک یا بصورت ارگانیک و یا بصورت شیمیایی خشک می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که میوه خشک و آجیل پس از فرایند خشک شدن نیز مقداری آب در واحدی بسیار کم درون مولکول‌های آن‌ها باقی می‌ماند. این آب در طی مدت زمانی و فرایندی دچار تغییر‌های شیمیایی شده و گاها فاسد می‌شود. 

اولین نکته در باب نگهداری از میوه خشک و آجیل این است که هیچ‌وقت میوه خشک را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید؛ چون باعث تغییر در طعم و رنگ میوه خشک خواهد شد. بنابراین بهتر است میوه‌های خشک را در جای تاریک نگهداری کنید.

درست است که یخچال و مکان‌های تاریک بهترین مکان برای نگهداری از میوه خشک‌ها هستند، اما باز هم ممکن است نتوانند به‌خوبی از آن‌ها در برابر هوای آزاد و اکسیژن محافظت کنند. بنابراین نکته بعدی لزوم استفاده از بسته‌بندی‌های وکیوم یا ظروف درب بسته برای میوه خشک‌ها است. بهتر است برای نگهداری درست از میوه خشک و حفظ کیفیت و عطر و طعم آن، از بسته‌بندی‌های وکیوم و ظروف درب بسته و یا پاکت‌ها استفاده کنید.

برای نگهداری از میوه‌های خشک در خانه، آن را در یک ظرف دربسته و در مکانی خشک و خنک، دور از نور و گرما نگهداری کنید. همچنین برای ماندگاری بیشتر می‌توانید آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به حفظ یا نگهداری میوه‌های خشک در خانه آورده شده است که به کمک آن‌ها سعی می‌شود در نگهداری میوه‌های خشک بهتر عمل کنید.

میوه را کاملا تمیز و خشک کنید.

با تمیز کردن میوه‌های خشک شروع کنید تا هرگونه کثیفی یا آلودگی از بین برود. برای جلوگیری از رشد کپک یا باکتری، قبل از نگهداری، مطمئن شوید که میوه کاملا خشک شده است. میوه خشک را در ظرف دربسته نگهداری کنید تا رطوبت وارد نشود و باعث فاسد شدن میوه نگردد.       

بخوانید  پسته چیست؟ 6 حقایق جالب در مورد پسته

 

انواع روش نگهداری میوه خشک و آجیل 

 

 

میوه خشک را در یک ظرف دربسته قرار دهید:

برای نگهداری میوه خشک از یک ظرف دربسته مانند شیشه یا کیسه پلاستیکی با زیپ استفاده کنید. این کار به حفظ هوا و رطوبت و جلوگیری از کهنه شدن میوه کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که از ظروف تمیز و عاری از هر گونه آلودگی یا باکتری باشد استفاده می‌کنید.

نگهداری در کیسه‌های نایلونی:

شیوه دیگری برای نگهداری از میوه خشک، استفاده از کیسه‌های نایلونی است. در این روش، میوه خشک را در کیسه‌های نایلونی بسته و به‌صورت هوابند نگه می‌دارید. در این روش، باید از شرایط محیطی مثل نور، رطوبت و حرارت برای جلوگیری از خرابی میوه خشک برای طولانی‌مدت بدون هیچ‌گونه تغییری، جلوگیری شود.

ظرف را در جای خشک و خنک نگهداری کنید:

ظرف میوه خشک را در جای خشک و خنک و به دور از نور و حرارت مستقیم نگهداری کنید. نور و گرما می تواند باعث فاسد شدن یا از دست دادن طعم و بافت میوه خشک شود. دمای اتاق خوب است، اما یک انباری یا کمد دور از اجاق گاز ایده آل است. برای جلوگیری از فساد و حفظ طعم و بافت، ظرف را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم و حرارت نگهداری کنید.

نگهداری در ظروف شیشه‌ای

در این شیوه، میوه خشک را در ظروف شیشه‌ای قرار می‌دهید و در محیط خشک و خنک نگه می‌دارید. قراردادن میوه خشک در ظروف شیشه‌ای، از خطر آلودگی به عفونت و حشرات جلوگیری می‌کند و به‌راحتی قابل‌حمل است.

بخوانید  قیسی و فواید شگفت انگیزش (که نمی دانستید!)

ظرف حاوی میوه خشک را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید:

نگهداری میوه خشک در یخچال یا فریزر می تواند ماندگاری آن را افزایش داده و طعم و کیفیت آن را برای مدت طولانی تری حفظ کند. با این حال، توجه داشته باشید که نگهداری میوه خشک در یخچال می تواند باعث کهنه  شدن  آن نیز شود. اگر می خواهید ماندگاری میوه خشک را افزایش دهید، آن را در فریزر نگهداری کنید.

مدت زمان نگهداری میوه خشک در فریزر

میوه خشک باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود تا به مدت طولانی‌تری سالم بماند. در این محیط، میوه خشک ممکن است به مدت ۶ تا ۱۲ ماه نگهداری شود.

اما در مورد نگهداری میوه خشک در فریزر باید گفت که عموماً نیازی به نگهداری میوه خشک در فریزر نیست و باید در دمای معمول اتاق و در جای خشک نگهداری شود. بااین‌حال، اگر شما می‌خواهید میوه خشک را برای مدت‌زمان بیشتری نگهداری کنید، می‌توانید آن را در فریزر نگهداری کنید. در این صورت، میوه خشک ۱۲ تا ۱۸ ماه در فریزر می‌تواند نگهداری شود.

درهرصورت، باید مراقب باشید که میوه خشک خود را در ظروف محکم و مناسب قرار دهید و هوای داخل آن را از رطوبت و هواهای سرد و گرم حفظ کنید. همچنین برای جلوگیری از شکستن و خرد شدن میوه خشک، بهتر است آن را در جایی ایمن و مناسب نگهداری کنید.

طول عمر میوه‌های خشک شده چقدر است؟

طول عمر میوه های خشک معمولا بین چهار ماه الی یک سال است. اما از آن جایی که میوه های خشک شده مستعد آلودگی هستند، توصیه میشود که تا جای ممکن میوه های خشک شده را در کمترین زمان مصرف کنید.

بخوانید  زعفران و 11 فواید چشمگیر آن برای سلامتی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا