چرا عسل برای سلامتی مضر است؟

عسل مایع غلیظی است که توسط زنبورهای عسل از شهد گل تولید می شود و شکر جزء اصلی آن است. میزان بالای شیرینی با سطح قابل توجه فروکتوز تعیین می شود. طعم عسل بسته به گلی که شهد از آن جمع آوری شده است متفاوت است.

انواع عسل چیست؟

منابع گل معمولاً نوع عسل را مشخص می کنند.

انواع عسلخواص
عسل لیندنزرد روشن، شفاف، با رایحه لطیف شکوفه ها.
عسل شبدرطعم شیرین بدون تلخی، زرد روشن با ته مایه نزدیک به سبز.
عسل اقاقیاآبکی-شفاف، طعم و عطر ظریف و لطیف.
عسل گل وحشیرنگ آن از قهوه ای روشن تا تیره متغیر است. طعم و رنگ عسل به نوع گل وحشی مرتبط است. هر چه رنگ تیره تر باشد، طعم آن قوی تر است.
عسل یونجهعطر و طعم لطیفی که زیاد نیست و اغلب طعمی نزدیک به یونجه همراه با وانیل دارد. 
عسل قاصدکطعمی قوی، تند، نسبتاً شیرین با طعمی مشخص که برخی آن را تلخ می نامند. 
عسل گندم سیاهقهوه ای تیره با ته مایه نزدیک به قرمز، مات، با رایحه قوی، کمی تلخ.
عسل شکوفه پرتقالبا ریزه هایی از مرکبات و شیرینی، سبک و با طراوت.
عسل مریم گلیشیرین، شبدر مانند با طعم گل.
عسل اسطوخودوسرایحه گلدار، دلپذیر، متعادل و گرد، رایحه عسل بسیار خوب و رایحه گلی لطیف با ترکیب مشهود اسطوخودوس. طعم شیرین بسیار پایداری دارد که با پایان آن رشد می کند. در برخی موارد نت های کمی ترش نیز دارد. 

 

ارزش غذایی عسل خام چقدر است؟

عسل یک محصول بسیار مغذی است زیرا حاوی اجزای ارزشمندی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آنزیم ها است.

عسل طبیعی از 82.4 درصد کربوهیدرات، 38.5 درصد فروکتوز، 31 درصد گلوکز، 12.9 درصد سایر قندها، 17.1 درصد آب، 0.5 درصد پروتئین، اسیدهای آلی، مولتی مواد معدنی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، فنل ها و تعداد بی شماری از ترکیبات جزئی دیگر تشکیل شده است.

بخوانید  سالم ترین شیرهای غیرلبنی

علاوه بر این، عسل دارای فعالیت های ضد باکتریایی فوق العاده ای است. در واقع زنبورها شهد را از دهان خود به داخل شانه ها باز می گردانند تا عسل بسازند، این آنزیم با شهد مخلوط می شود و آن را به دو محصول جانبی تجزیه می کند: اسید گلوکونیک و پراکسید هیدروژن. به همین دلیل، عسل یک داروی عالی در برابر عفونت زخم است.

عسل همچنین علائم سرماخوردگی و سرفه را تسکین می دهد.

  • توجه: هر زمان که علائم سرماخوردگی یا بیماری دیگری را داشتید، قبل از مصرف عسل یا هر فرآورده دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

یکی دیگر از فواید عسل خام خاصیت آن است که به بهبود سطح کلسترول کمک می کند. به طور کلی، این یک منبع عالی از مواد مغذی است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. مصرف روزانه عسل انرژی زیادی به همراه دارد، بنابراین یک قاشق غذاخوری به دمنوش یا چای خود اضافه کنید تا تمام مواد معدنی لازم را دریافت کنید.

  • توجه: اگر به عسل حساسیت دارید، آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نکنید.

آیا عسل بهتر از شکر معمولی است؟

عسل به اندازه شکر یک محصول پر کالری است، بنابراین محتوای کالری هر دو بالا است. اما از نظر ارزش غذایی عسل فواید بیشتری دارد.

  • توجه: مصرف بیش از حد عسل می تواند باعث اضافه وزن، چاقی یا دیابت شود.

آیا عوارض جانبی دارد؟

خوردن بیش از حد عسل می تواند باعث افزایش وزن، آلرژی، افزایش سطح قند شود. در کودکان نیز عسل ممکن است باعث بوتولیسم یا اسهال شود. دادن عسل به کودکان کوچک توصیه نمی شود.

بخوانید  صبحانه سالم: 5 نکته برای گنجاندن آجیل بیشتر در صبحانه

آیا عسل یک محصول گیاهی است یا خیر؟

این یک سوال کاملا بحث برانگیز است و تاکنون پاسخ دقیقی برای آن وجود نداشته است. با این وجود، ما سعی خواهیم کرد تا تناقضاتی را که پیرامون این موضوع به وجود می آید، درک کنیم.

وگان هایی هستند که عسل می خورند و وگان هایی که آن را مصرف نمی کنند. همه چیز بستگی به این دارد که انگیزه یک فرد چیست – آیا آنها محصولات با منشاء حیوانی را اصلاً مصرف نمی کنند یا محصولاتی مانند پنیر یا شیر مصرف می کنند. عسل با پنیر و شیر متفاوت است و در یک گروه طبقه‌بندی نمی‌شود.

تولید عسل برای زنبورها امری ذاتی است و آنها نمی توانند بدون این فرآیند زندگی کنند. زنبورها بسیار بیشتر از نیاز موجودات زنده عسل تولید می کنند. برای اثبات این موضوع، می توانید نگاه کنید که زنبورها چگونه در طبیعت زندگی می کنند . آنها لانه ای پیدا می کنند، به عنوان مثال، یک گودال در یک درخت، و شروع به ساختن کندو می کنند. آنها قاب های مومی را بیرون می آورند، که بعد از آن با عسل پر می شود. پس از مدتی (بسته به اندازه کلنی زنبور عسل و اندازه خود کندو) خانه خود را آنقدر پر از عسل می کنند که جایی برای گذاشتن عسل جدید ندارند و طبیعت آنها به گونه ای است که باید عسل جمع آوری شود. و اگر جایی برای قرار دادن آن وجود نداشته باشد، آنها باید کندو را ترک کنند و به دنبال یک کندو جدید بگردند. هنگامی که سایر حیوانات کندو را پیدا کردند، عسل می خورند و در نتیجه کندو را برای یک کلونی زنبور جدید آزاد می کنند. این یک چرخه طبیعی است. از این رو، برخی عسل را به عنوان یک محصول گیاهی می دانند زیرا در تولید آن هیچ گونه بهره برداری حیوانی صورت نمی گیرد، در حالی که برخی دیگر دیدگاه مخالف دارند.

بخوانید  بهترین هدیه روز معلم، 11 پیشنهاد فوق العاده برای شما

چگونه عسل را انتخاب کنیم؟

عسل خام اولین معیاری است که باید هنگام انتخاب آن در نظر بگیرید. عسل خام به هیچ وجه پاستوریزه یا فرآوری نشده است. طبق تحقیقات انجام شده، بهتر است عسل را از یک زنبوردار محلی خریداری کنید، زیرا احتمال اینکه آنها اولترافیلتر شوند بسیار کمتر است.

چگونه عسل را نگهداری کنیم؟

عسل در یک ظرف شیشه ای یا ظرف ساخته شده از پلاستیک مهر و موم شده برای مواد غذایی نگهداری می شود. آن را در یخچال نگهداری نکنید. یک مکان تاریک و خشک در دمای اتاق بهترین نوع برای نگهداری عسل است.

نتیجه

عسل نه تنها خوشمزه بلکه سالم است. حاوی فروکتوز و گلوکز و همچنین مقدار قابل توجهی مواد معدنی مانند منیزیم، آهن، پتاسیم، کلسیم، سدیم، کلر و گوگرد دارد. اگر عسل تحت فرآوری تکنولوژیکی قرار نگرفته باشد، حاوی هیچ ماده شیمیایی نخواهد بود. بنابراین، فقط عسل خام تمام مواد مغذی محصول طبیعی را حفظ می کند. عسل تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد، بنابراین با مصرف منظم و مناسب می توانید حافظه خود را بهبود بخشید. علاوه بر این، خستگی را کاهش می دهد و حاوی بسیاری از آنزیم های لازم برای هضم طبیعی است. علاوه بر این، عسل اغلب برای اهداف آرایشی برای تهیه ماسک های مختلف برای پوست و مو نیز استفاده می شود.

عسل یک جایگزین عالی برای شکر است، اما مراقب باشید، زیرا هنگامی که طعم عسل شیرین را می‌چشید، ممکن است بیشتر از آن بخواهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا