قیسی جامبو

قیسی جامبو چیست؟

همانطور که می دانید زردآلو از نظر جغرافیایی در اکثر نقاط جهان پراکنده شده است، اما بیشتر در کشورهای نزدیک به مدیترانه در اروپا، آسیای مرکزی، آمریکا و آفریقا گسترش یافته و رشد کرده است.

قیصی از خشک کردن میوه زردآلو به دست می آید. در روش سنتی یا ارگانیک زردآلوها زیر نور خورشید به مرور زمان رطوبت خود را از دست می دهند و در روش صنعتی در گرم­خانه و با حرارت خشک می­شوند. به میوه خشک شده زرد آلو اصطلاحا قیسی گفته می شود. زردآلو آفتابی یکی از محصولات منحصر به فرد شرکت پارلان می­باشد که با طعم فوق العاده خود  حاوی با ارزش ترین عناصر غذایی می باشد.  قیصی آفتابی پارلان یکی از ارگانیک ترین و خوشمزه ترین قیصی هایی است که می توانید امتحان کنید.

 

روش فرآوری قیسی

در فراوری قیسی اول زردآلوها شسته شده و بر روی طبق­ها چیده می­شوند. سپس بسته به اینکه قیسی­ها از نوع قیسی آفتابی یا دودی (تیزآبی) می باشند، به دودخانه و یا مستقیما زیر نور خورشید می­روند. در قیصی دودی یا زرد بعد از اینکه زردآلوها بر روی طبق چیده شدند به دودخانه منتقل می شوند. در دودخانه­ ها دود گوگرد به داخل راهرو ها که طبق ها در آن قرار داده شده اند پمپاژ می شود و در معرض دود گوگرد یا سولفور قرار می­گیرند. سپس طبق ها در زیر نور خورشید گذاشته می شوند که بعد از حدودا 3 روز بافت زردآلوها نرم می­شود، هسته های آنها خارج می­شوند و مجدد زیر نور خورشید قرار می­گیرند تا کاملا رطوبت خود را از دست بدهند. بعد از این مرحله، قیصی ها آماده بسته بندی می­شوند. که در آن محصولات شسته شده و داخل جعبه های 1 کیلویی، 3 کیلویی، 5 کیلویی و 10 کیلویی قرار می­گیرند. لازم به ذکر است که قیسی های آفتابی در هیچ یک از مراحل ذکر شده در معرض دود گوگرد قرار نمی­گیرند.

بخوانید  طعم این محصول شبیه محصولی نیست که قبلا از شما خریده بودم. چرا؟

قیسی جامبو

سایز یا کالیبر قیسی ها

  1. به قیسی­های درشت اصطلاحا قیسی های جامبو می­گویند. در حالت جامبو حداکثر 80 عدد قیسی در یک کیلوگرم قرار دارد. در ایران قیسی­ های جامبو به قیسی های 3*4 یا 5*7 مشهور هستند. قیسی های 3*4 در بسته های 3 کیلویی و قیسی های 5*7 در بسته های 5 کیلویی بسته­ بندی می­شوند.
  2. قیسی گرید 1 که در ایران معروف به قیسی های 3*5 می­باشد. که در هر کیلوگرم آن حداکثر 100 عدد قیسی وجود دارد.
  3. قیسی گرید 2 که در ایران معروف به قیس های 4*6 می باشد و در هر کیلو گرم حداکثر 120 عدد قیسی وجود دارد. به این نوع قیسی، قیسی سکه ­ای نیز گفته می­شود.
  4. قیسی گرید 3 که در هر کیلوگرم آن حداکثر 140 عدد قیصی وجود دارد.

رطوبت مجاز قیسی

قیسی ­های صادراتی حداکثر 25 درصد رطوبت دارند که این بسته به استاندارد های هر کشوری متفاوت می­باشد. اما استانداردی که مورد قبول اکثر کشورها می باشد 18 درصد است. متاسفانه قیسی های بسته بندی شده در بازارهای داخل کشور  ایران رطوبت بالای 40 درصد دارند که این باعث از بین رفتن ویژگی های قیصی می­شود و همچنین برای نگهداری این نوع قیسی از گوگرد بیشتری استفاده می­شود که برای افراد مبتلا به آلرژی خطرناک می ­باشد. همچنین برای مصرف در داخل کشور، به منظور کاهش قیمت رطوبت بالایی در کارگاه سنتی و غیر بهداشتی به قیسی ها اضافه می­شود که اکثریت بازار نیز از این نوع قیسی ها اشباع شده است. قیسی های تولید شده در شرکت بین المللی آفتاب پارلان ارس مطابق استاندارد های روز دنیا و براساس ایزو 22000 فراوری می­شوند. رطوبت در قیسی های پارلان حداکثر 20 درصد و میزان گوگرد حداکثر 2000 ppm می باشد که برای همه افراد قابل استفاده می ­باشد.

بخوانید  6 نکته در مورد صادرات آلو خشک به روسیه

چگونه قیسی آفتابی درست کنیم؟

منطقه آذربایجان یکی از غنی ­ترین مناطق کشور با تنوع محصولات کشاورزی و آشپزی است. بعد از اینکه زردآلو کاملا رسیده و آبدار شدند، آنها را  برداشت کرده، تمیز کرده و شسته، سپس روی توری در یک نقطه ی  آفتاب خیز قرار دهید.  پنج روز بعد زردآلو ها را جمع آوری کرده و هسته­ ی آنها را  جدا کنید و مجددا در جلو نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شده و رطوبت خود را از دست بدهند. خشک شدن به طور متوسط ​​پس از سه تا چهار روز به پایان می­رسد. زردآلوهای خشک را دوباره جمع آوری کرده و فرآیند بسته بندی را آغاز کنید.

زردآلو خشک چه فوایدی دارد؟

زردآلو خشک که در دنیای تغذیه و رژیم غذایی سالم به کرات از آن یاد می شود، محصولی است که توصیه می شود به طور مرتب در رژیم غذایی همه افراد از 7 تا 70 سالگی گنجانده شود. این محصول دارای ترکیبات غنی است که با مصرف روزانه و مناسب همیشه می تواند از سلامتی ما محافظت کند. در زیر چند فایده قیسی را آورده ایم:

  • هضم غذا را تسهیل می کند و از یبوست جلوگیری می کند.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • گردش خون را تسریع می کند و به داشتن پوستی سالم تر و صاف تر کمک می کند.
  • فواید زیادی برای رشد استخوان و عضلات دارد.
  • باعث افزایش تولید خون شده و برای کم خونی مفید است.
  • باعث کاهش استرس می شود.
  • خستگی بدن را برطرف و تناسب اندام را حفظ می کند.
  • برای سردرد مفید است.
  • از شب کوری جلوگیری می کند.
  • باعث تقویت عضلات قلب میشود.
  • سرشار از منیزیم و کلسیم است.
  • از ایجاد زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می کند.
  • به ترمیم قسمت های آسیب دیده کبد کمک می کند.
  • تشکیل سنگ در کلیه ها را کاهش می دهد.
  • ذهن را باز می کند.
  • به دندان ها کمک می کند تا قوی تر و سالم تر شوند.
  • اثر محافظتی در برابر سرطان دارد.
  • برای بیماری آب مروارید مفید است
بخوانید  فروشگاه پارلان افتتاح شد.

شرایط مصرف و نگهداری قیسی های پارلان

شما می توانید از محصولات کاملا طبیعی پارلان در بسیاری از دستور العمل های غذایی خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید از طعم سیری ناپذیر زردآلوی آفتابی پارلان در تهیه مربا، مارمالاد و کمپوت که برای مصرف هم به عنوان دسر و هم به عنوان صبحانه مناسب است بهره مند شوید و می توانید از عطر بی نظیر زردآلو در شیرینی و یا کیک و کلوچه استفاده کنید. یا می توانید مستقیماً به عنوان یک میان وعده سالم از آنها لذت ببرید.

برای مصرف طولانی مدت محصولات ما می توانید آنها را در جای خشک و دور از نور مستقیم خورشید در بسته بندی مخصوص خود نگهداری کنید. توصیه می­کنیم آن را در یخچال نگهداری کنید تا خطر ابتلا به شب پره را نداشته باشید.

قیسی های جامبو زرد در کجا مصرف می شود؟

قیسی جامبو زرد نوعی میوه خشک است که به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می­شود. قیسی جامبو زرد در مربا، کمپوت، دسر، کلوچه، کیک، غذاهای گوشت و مرغ، برنج، بلغور جو دوسر، گرانولا استفاده می شود. زردآلو زرد در دمنوش های گیاهی، میان وعده های سالم و شکلات­ها نیز استفاده می­شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا