شیر بادام چرا از شیر گاو بهتر است؟

تفاوت شیر بادام و شیر گاو در چیست و کدام یک سالم تر است؟

در مورد گزینه های انتخابی شیر گیج شده اید؟ شما مطمئنا تنها نیستید. با افزایش محبوبیت رژیم های غذایی گیاهی، تقاضا و علاقه به شیر بادام به طور چشمگیری افزایش یافته است، در حالی که تقاضا برای شیر گاو در چند سال گذشته کاهش یافته است.

اما آیا واقعا شیربادام انتخاب خوبی است؟ به نظر شما کدام یک سالم تر است؟ برای رسیدن به جواب این سوال لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

تفاوت شیر ​​بادام و شیر گاو

شیر بادام و شیر گاو از نظر ماهیت کاملاً متفاوت هستند.شیر گاو یک مایع غنی از مواد مغذی است که توسط غدد شیری گاوهای شیری تولید می شود، در حالی که شیربادام یک شیر بدلی است که از مخلوط کردن آب با بادام و صاف کردن مخلوط برای حذف مواد جامد و ایجاد مایع تهیه می شود. شیر گاو در فرمت های مختلف از جمله شیر کامل، شیر 2%، شیر 1%، شیر بدون چربی و شیر بدون لاکتوز موجود است، در حالی که آن دیگری در انواع غیر شیرین، شیرین و طعم دار موجود است. از لحاظ تاریخی، شیر گاو و محصولات لبنی در فرهنگ‌های مختلف مصرف دیرینه ای دارند، در حالی که شیر بادام و سایر شیرهای گیاهی اخیراً در فرهنگ غربی به عنوان جایگزینی برای افرادی معرفی شده‌اند که به دلایل سلامتی نمی‌توانند شیر گاو مصرف کنند ویا به دلایل شخصی مایل به انتخاب نمی‌ باشند.

 

تفاوت تغذیه شیر بادام با شیر گاو

از نظر تغذیه ای، شیربادام کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی کمی دارد، در حالی که شیر گاو منبع متوسطی از کالری، منبع خوبی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. در اینجا مقایسه 1 فنجان شیربادام شیرین نشده با شیر گاو را داریم.

  • کالری: یک پیمانه شیر بادام شیرین نشده حاوی 40 کالری است، در حالی که یک پیمانه شیر گاو 2 درصدی حاوی 122 کالری است که شیر بادام را به گزینه ای کم کالری تبدیل می کند. تفاوت کالری بین شیر بادام و شیر گاو به دلیل مقدار محدود پروتئین، کربوهیدرات و چربی در آن است زیرا که عمدتاً از آب ساخته شده است.
  • پروتئین: شیر گاو منبع طبیعی پروتئین با کیفیت بالا است، در حالی که شیر بادام حاوی مقدار بسیار کمی پروتئین است. 1 فنجان شیر گاو 2 درصد حاوی 8.1 گرم پروتئین است، در حالی که یک پیمانه شیربادام شیرین نشده 1.0 گرم پروتئین دارد. شیر گاو همچنین حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است و تقریبا 80 درصد پروتئین را پروتئین کازئین تشکیل می دهد. بر اساس تحقیقی ثابت شده است که پروتئین کازئین حاوی پپتیدهای فعال زیستی است و فواید سلامتی متعددی از جمله کمک به سیستم ایمنی، افزایش جذب مواد معدنی، کاهش فشار خون، و رشد و حفظ بافت‌های عضلانی دارد.
  • چربی: اگرچه خود بادام منبع خوبی از چربی سالم است، اما مقدار بسیار کمی از چربی آن در نوشیدنی اش موجود است. یک پیمانه شیر شیرین نشده آن حاوی 3.0 گرم چربی است، در حالی که یک پیمانه شیر گاو 2 درصد حاوی 4.8 گرم چربی است. بااینکه مقداری از چربی موجود در شیر بادام از خود بادام می‌آید، اما این شیر اغلب حاوی روغن‌های گیاهی اضافه‌شده است که به میزان چربی آن کمک می‌کند، که مقدار آن بسته به برند متفاوت است. شیر گاو در سطوح مختلف چربی از جمله 3.25٪، 2٪، 1٪ و 0٪ موجود است و بنابراین، محتوای چربی دقیق بر اساس فرمت متفاوت است. چربی شیر گاو حاوی تقریباً 65٪ چربی اشباع شده، 30٪ چربی تک غیراشباع و 5٪ اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه است.
  • کربوهیدرات ها: شیر گاو منبع طبیعی کربوهیدرات ها، به ویژه کربوهیدرات های ساده به شکل قند، عمدتاً لاکتوز با مقادیر کمی مونوساکارید و الیگوساکارید است. 1 فنجان شیر گاو 2 درصد حاوی 12.3 گرم کربوهیدرات است، در حالی که یک پیمانه شیر بادام شیرین نشده 2.0 گرم کربوهیدرات دارد.
  • فیبر: نه شیربادام و نه شیر گاو منبع قابل توجهی از فیبر نیستند. 1 فنجان شیر گاو 2 درصد حاوی 0.0 گرم فیبر است، در حالی که یک پیمانه شیربادام شیرین نشده 1.0 گرم فیبر دارد، با این حال، سطوح فیبر شیر بادام ممکن است بر اساس برند متفاوت باشد.
  • شکر: شیر گاو منبع قندهای طبیعی است که عمدتاً به شکل لاکتوز است. یک پیمانه شیر گاو 2 درصدی حاوی 12.3 گرم شکر است، در حالی که یک پیمانه شیر بادام شیرین نشده 0.4 گرم شکر دارد. در حالی که شیر بادام شیرین نشده حاوی سطوح بسیار پایین قند طبیعی است، نسخه های شیرین شده و طعم دار شیر بادام اغلب حاوی سطوح بالاتری از قند افزوده هستند.
  • ویتامین ها و مواد معدنی: شیر گاو منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی متعدد است. یک پیمانه شیر 2 درصد حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A، ویتامین B12، ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و سلنیوم است. از دست دادن چربی در شیر 1% و 0% باعث کاهش محتوای ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K می شود. برعکس، شیر بادام در درجه اول از آب ساخته شده است و بنابراین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیار محدودی است. اکثر برندهای شیر بادام با ویتامین A، ویتامین D و کلسیم غنی شده اند.
بخوانید  بایدها و نبایدهای خوردن آلوخشک در بارداری

 

عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند

ترکیبات:

شیر گاو یک غذای کامل است که فقط حاوی شیر است. اگرچه برخی از انواع شیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی اضافه شده هستند،اما شیر گاو خود به تنهایی حاوی مواد اضافی به شکل افزودنی یا نگهدارنده نیست. برعکس، شیر بادام نوعی غذای کم فرآوری شده است که بادام در قالب مایع رشد نمی کند، نیاز به تولید دارد و شیر بادام حاوی مواد افزودنی به شکل نگهدارنده، امولسیفایر و تثبیت کننده است.

اگرچه شیر بادام خانگی با خیساندن و مخلوط کردن بادام با آب و سپس صاف کردن مخلوط برای حذف مواد جامد تا زمانی که فقط مایع باقی بماند تهیه می‌شود، اما شیر بادام خریداری شده در فروشگاه اغلب حاوی مواد افزودنی مانند صمغ ژلان، لسیتین آفتابگردان، صمغ لوبیا ملخ، اسید اسکوربیک است.

مواد مغذی:

شیر گاو یکی از مغذی ترین مواد غذایی روی کره زمین است. نه تنها حاوی تعادل خوبی از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی است، بلکه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی است. برعکس، با توجه به اینکه ماده اولیه شیر بادام آب است، حاوی مقدار بسیار محدودی از تمام درشت مغذی ها است و بیشتر ریز مغذی های موجود در شیر بادام غنی شده است.

آلرژی ها:

شیر گاو یکی از علل اصلی واکنش های غذایی آلرژیک در کودکان است. 2-3 درصد از کودکان زیر 5 سال به شیر لبنیات حساسیت دارند. به همین دلیل، نوشیدنی های غیر لبنی مانند شیربادام جایگزین لبنیات معمولی مانند شیر، ماست و پنیر شده است. در حالی که برخی از افراد به شیر حساسیت دارند، افراد دیگر از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. برای کسانی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، شیر گاو بدون لاکتوز و محصولات لبنی به طور گسترده ای در دسترس است. برای کسانی که به بادام یا آجیل درختی حساسیت دارند، شیر گاو ممکن است گزینه بهتری باشد.

بخوانید  بهترین هدیه روز معلم، 11 پیشنهاد فوق العاده برای شما

کالری و کاهش وزن:

با توجه به اینکه شیر بادام عمدتاً از آب ساخته شده است، کالری کمتری نسبت به شیر گاو دارد که منبع غنی از قندهای طبیعی، چربی‌های سالم و پروتئین است. برای کسانی که نگران کاهش وزن یا کاهش کالری هستند، شیربادام ممکن است جایگزینی با کالری کمتر برای شیر گاو باشد. از طرف دیگر، 0٪ یا 1٪ شیر گاو و محصولات لبنی نیز می تواند به کاهش کالری کمک کند.

با توجه به آنچه گفته شد، شیر کامل و شیر 2 درصد می توانند از هدف کاهش وزن حمایت کنند، با این فرض که کل کالری دریافتی کنترل شده است و مصرف آنها از کمبود کالری حمایت می کند. برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند، شیر گاو، به ویژه نسخه های چرب تر، ممکن است راه کارآمدتری برای افزایش کالری دریافتی باشد.

به طور کلی، شیر بادام و شیر گاو بسته به فرد، رژیم غذایی، اهداف سلامتی، نیازهای غذایی و ترجیحات شخصی، مزایا و معایب دارند.

بنابراین کدام یک سالم تر است؟

شیر گاو یکی از ابرغذاهای اصلی و یکی از مغذی ترین مواد غذایی روی کره زمین است. شیر گاو با تعادل طبیعی کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها، و همچنین بیش از 15 ماده مغذی ضروری، یک انتخاب فوق العاده سالم است.

برای کسانی که نمی توانند شیر گاو مصرف کنند یا ترجیح می دهند شیر گاو نخورند، شیر بادام یک جایگزین گیاهی خوب است. در مقایسه با شیر گاو، شیر بادام از نظر پروتئین، چربی و کربوهیدرات و ریزمغذی‌ها کمتر است، تا حد زیادی به این دلیل که آب ماده اولیه آن است.

بخوانید  خرما بهترین جایگزین برای قند

نتیجه نهایی:

اگرچه اغلب با هم مقایسه می شوند، اما شیر گاو و شیر بادام غذاهای بسیار متفاوتی هستند. شیر گاو منبع طبیعی کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی است، در حالی که شیر بادام یک جایگزین مبتنی بر آب و غنی شده برای کسانی است که نمی توانند لبنیات مصرف کنند. برای کسانی که شیر بادام را انتخاب می کنند، بهتر است مواد تشکیل دهنده را مطالعه کنند و انواع آن را با حداقل شکر اضافه شده و مواد طبیعی انتخاب کنند.

حقایق جالب در مورد بادام زمینی، اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا