آجیل و قلب

تاثیر آجیل بر قلب

بیشتر مردم آجیل را جزئی از آن دسته خوراکی‌های ناسالم مثل هله‌هوله‌ها میدانند. اما در حقیقت، آجیل از منابع بسیار خوب چربی‌های سالم، پروتئین، و دیگر مواد مغذی مفید برای سلامتی است.

آجیل و قلب انسان

 

یکی از یافته‌های حیرت‌آور تحقیقاتی که در زمینه تغذیه صورت گرفته‌است حاکی از آن است که افرادی که هر چند وقت یکبار آجیل می‌خورند کمتر از افرادی که به‌ندرت آجیل می‌خورند گرفتار سکته قلبی یا مرگ ناشی از  بیماری‌های قلبی می‌شوند. برخی از بزرگ‌ترین مطالعات هم‌گروهی از جمله پژوهش ادونتیست، پژوهش سلامت زنان آیووا، پژوهش سلامت پرستاران و پژوهش سلامت پزشکان نشان داده‌اند که در صورت مصرف چندین‌باره آجیل در هفته ریسک انفارکتوس میوکارد، مرگ ناگهانی قلبی یا بیماری‌های قلبی عروقی به میزان ثابت بین 30 تا 50 درصد کاهش می‌یابد. در واقع، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در حال حاضر به برخی از آجیل‌ها و غذاهای تهیه شده با آن‎‌ها اجازه می‌دهد تا اظهار بدارد: «داشتن یک رژیم غذایی دارای یک مشت آجیل در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.»

آجیل از راه‌های مختلفی می‌تواند چنین اثری داشته باشد. چربی‌های غیراشباعی که در آن‌ها وجود دارند به کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) کمک می‌کنند. گروهی از چربی‌های غیراشباع موجود در گردو، اسیدهای چرب امگا 3، از ایجاد ریتم غیرطبیعی قلب جلوگیری می‌کنند. اسیدهای چرب امگا3 (که در ماهی‌های چربی مانند سالمون و ماهی آب‌فام نیز یافت می‌شوند) ممکن است مانند آسپیرین از ایجاد لخته در خون نیز جلوگیری کنند.

درپژوهشی گسترده که تاثیر آجیل بر سلامتی را بررسی می‌کرد، محققین یافته‌های بیش از 210000 از متخصصین حیطه‌ی سلامت که به‌مدت 32 سال مورد پیگیری قرار گرفته بودند را آنالیز کردند. آنها دریافتند که در طول مدت این پژوهش افرادی که هیچ‌وقت یا تقریباً هرگز آجیل نخوردند، در مقایسه با افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته یک مشت آجیل می‌خوردند، 14 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند و خطر ابتلای آن‌ها به بیماری قلبی کرونری نیز تا 20 درصد کاهش پیدا کرده بود.

بخوانید  خرمای پیارم یا مضافتی؟

 

هم بادام‌زمینی (که در واقع از حبوبات است، اما از نظر تغذیه‌ای شبیه به آجیل است) و هم گردو در کاهش خطر ابتلای به بیماری موثر هستند. در مطالعه دیگری معلوم شد که مصرف آجیل ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (عارضه‌ای که با افزایش خطر  بالا رفتن کلسترول، بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی همراه است) کمک کند. محققان دریافتند افرادی که در هفته پنج وعده 28 گرمی آجیل می‌خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده آجیل در ماه می‌خورند، 17% کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و 34% کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری‌ها قرار دارند و به‌طور کلی خطر مرگ زودرس با هرعلتی در آنان تا 31% کاهش می‌یابد.

از آن‌جایی که از 16217 فردی که در این پژوهش شرکت کردند، در مورد میزان مصرف آجیل در رژیم غذایی‌شان، قبل و بعد از تشخیص ابتلای آن‌ها به دیابت نوع 2 سؤال شد، محققان همچنین دریافتند که افرادی که پس از تشخیص بیماریشان میزان مصرف آجیل خود را افزایش دادند در مقایسه با افرادی که میزان مصرف آجیلشان را تغییر ندادند با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به بیماری قلبی کرونری، کاهش 25 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش 27 درصدی خطر مرگ زودرس به هرعلتی روبه‌رو شدند.

آجیل سرشار از آرژنین است، آمینواسیدی که برای ساخت مولکولی به نام نیتریک‌اکساید لازم است که باعث انبساط رگ‌های خونی منقبض‌شده و تسهیل جریان خون می‌شود. آن‌ها همچنین حاوی ویتامین E، فولات، پتاسیم، فیبر و سایر مواد مغذی مفید هستند. از آن‌جایی که آجیل‌های مختلف ترکیب متفاوتی از مواد مغذی را در اختیار بدن ما قرار می‌دهند، بهتر است که انواع آجیل‌ها را در یک برنامه غذایی سالم بگنجانید.

بخوانید  9 مغز آجیل که تضمین کننده ی سلامتی هستند

البته، اگر ناپرهیزی کنید و همین آجیل را اضافه بر میان‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی همیشگی‌تان بخورید، دیگر برایتان چندان مفید نخواهد بود. با احتساب میانگین ​​185 کالری دریافتی از هر اونس گردو، خوردن روزانه یک مشت گردو  می‌تواند طی یک سال 10 کیلوگرم یا بیشتر  به وزن شما اضافه کند، البته در صورتی که همزمان مصرف ماده غذایی دیگری را کاهش ندهید. این افزایش وزن مانع از اثر آجیل در جلوگیری از بروز بیماری قلبی شده و شرایط را برای بروز این بیماری‌ها مهیا می‌کند. در عوض، به‌جای چیپس یا سایر خوراکی‌های مضر، آجیل بخورید. همچنین می‌توانید آن‌ها را به جای گوشت در وعده‌های غذایی اصلی یا به‌عنوان یک خوراکی ترد در سالاد امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا