بادام زمینی

بادام زمینی و فواید و مضرات استفاده از آن در دوران بارداری

امروزه آلرژی به بادام زمینی در حال افزایش استو می تواند واکنش های جدی از جمله آنافیلاکسی ایجاد کند. اگر منتظر بچه دار شدن هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا کاری وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این آلرژی بالقوه جدی در کودکتان انجام دهید. یکی از نگرانی های رایج این است که آیا خوردن بادام زمینی یا محصولات بادام زمینی در دوران بارداری برای نوزاد شما بی خطر است یا خیر. آیا این باعث می‌شود که کودک بیشتر به آلرژی بادام‌زمینی مبتلا شود یا قرار گرفتن در معرض بادام‌زمینی در دوران بارداری از مبتلا شدن به آن محافظت می‌کند؟

حقیقت این است که دانشمندان در حال کار بر روی داده هایی هستند تا پیش‌بینی کنند کدامیک از کودکان بیشتر به آلرژی بادام‌زمینی مبتلا می‌شوند، اما هیچ روش شناخته‌شده‌ای برای جلوگیری از ایجاد آلرژی وجود ندارد. در اینجا آنچه باید در مورد بادام زمینی و آلرژی به آن بدانید آمده است.

حساسیت به بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی و آجیل درختی از شایع ترین آلرژی های غذایی دردنیا است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوزن سوزن شدن در دهان
  • گرفتگی معده یا حالت تهوع
  • مشکل در تنفس
  • تورم زبان
  • آنافیلاکسی

آنافیلاکسی جدی ترین واکنش است و می تواند زندگی فرد را تهدید کند. اگر شوک آنافیلاکتیک رخ دهد، فشار خون فرد کاهش می یابد، راه های هوایی منقبض می شود، ضربان قلب تند می شود و نبض ضعیف می شود. حالت تهوع و استفراغ شدید نیز می تواند در پی داشته باشد. اگر به نظر می رسد فردی دچار آنافیلاکسی شده است، فوراً با 115 تماس بگیرید.

بخوانید  با این دمنوش‌های طبیعی، انرژی بهاری را به دست آورید

اگر تشخیص داده شد که فردی به بادام زمینی آلرژی دارد، هنگام بیرون رفتن باید یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین (EpiPen) همراه داشته باشد. اپی نفرین یک داروی کلیدی است که در درمان آنافیلاکسی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید در خانه نیز به راحتی در دسترس باشد. گاهی اوقات قرار گرفتن در معرض بادام زمینی یا فرآورده های آن برای ایجاد واکنش کافی است. معمولا حساسیت به آن در دو سال اول زندگی تشخیص داده می شود. با این حال، بسته به قرار گرفتن در معرض آن، ممکن است تا مدت ها بعد خود را نشان دهد. اگر مشکوک هستید که کودکتان به این بادام حساسیت دارد، حتماً برای گرفتن آزمایش به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

یک متخصص آلرژی ممکن است آزمایش پوستی را انجام دهد که در آن مقدار کمی پروتئین بادام زمینی را زیر پوست رسوب می‌کنند و یا آزمایش خون را توصیه کند. اگر نتایج قطعی  گرفته نشود، متخصص آلرژی ممکن است حذف محصولات بادام زمینی و یا خودش را به مدت دو تا چهار هفته از رژیم غذایی توصیه کند. این “رژیم غذایی حذف” می تواند به تعیین اینکه آیا حذف آن علائم را بهبود می بخشد یا خیر، کمک می کند.

بادام زمینی

بادام زمینی در دوران بارداری

اگر به بادام زمینی حساسیت ندارید، باید از مصرف آن در دوران بارداری مطمئن باشید. اگر به بادام زمینی یا هر ماده غذایی حساسیت دارید، باید همیشه از مصرف آن اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که این بادام ممکن است در غذاهای مختلفی استفاده شده باشد که قابل مشاهده نیست، از جمله:

  • محصولات شکلاتی و آب نبات
  • غذاهای آسیایی
  • غلات
  • گرانولا
  • سایر اقلام فرآوری شده در مکان هایی که محصولات بادام زمینی را نیز پردازش می کنند
بخوانید  چرا باید آجیل بسته بندی شده بخریم؟

بادام زمینی در واقع یک انتخاب غذایی هوشمندانه برای خانم های باردار است. آنها حاوی پروتئین و فولات می باشند. مکمل‌های فولات و اسید فولیک در دوران بارداری برای کمک به پیشگیری از نقص‌های مادرزادی، به‌ویژه مغز و ستون فقرات در حال رشد نوزاد توصیه می‌شوند. البته، حس بویایی و ترجیحات چشایی شما ممکن است در دوران بارداری تغییر قابل توجهی داشته باشد. اگر به آن حساسیت دارید، منابع دیگر پروتئین و فولات را می توانید جایگزین آن کنید. البته مکمل های اسید فولیک صرف نظر از رژیم غذایی معمولی توسط پزشک به شما توصیه می شود.

 

ژنتیک و آلرژی های مادام العمر

آلرژی به بادام زمینی، مانند سایر آلرژی‌ها، معمولاً در خانواده‌ها ایجاد می‌شود. چندی پیش، تصور این بود که اگر فردی در خانواده شما به بادام زمینی حساسیت دارد، باید در دوران بارداری از مصرف آن اجتناب کند. اما امروزه مصرف آن در دوران بارداری در صورتی که مادر بدون توجه به سابقه خانوادگی آلرژی به بادام زمینی نداشته باشد، بی خطر در نظر گرفته می شود.

متخصصان بیان می‌کنند اغلب کودکانی که به شیر و تخم‌مرغ حساسیت پیدا کرده اند آلرژی شان به مرور زمان از بین می رود ، اما آلرژی به بادام زمینی در اکثریت آنها مادام العمر است. دستورالعمل‌های 2017 موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ادعا می‌کند که همه کودکان مبتلا به اگزمای شدید یا حساس به تخم مرغ در معرض خطرابتلا به آلرژی به بادام‌زمینی نیز قرار دارند. به همین دلیل آنها باید توسط متخصص آلرژی برای ارزیابی و آزمایشات بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

بخوانید  آلوخشک را چرا باید روزانه مصرف کنیم؟

بادام زمینی

نتیجه گیری

اگر در مورد غذاها در دوران بارداری سوالی دارید، با یک متخصص تغذیه که در کار با مادران باردار تخصص دارد، مشورت کنید. ارائه دهنده خدمات درمانی شما نیز ممکن است اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد. بارداری می تواند دوران فوق العاده اما نگران کننده ای باشد. هر زمان که نگرانی دارید، به دنبال پاسخ باشید تا بتوانید از این ماه ها نهایت لذت را ببرید.

برای خرید اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا