قیسی زردآلو

آمار تولید و تجارت قیسی زردآلو

زردآلو یکی از میوه های آبدار، خوشمزه و پرطرفدار است. زردآلو دارای پوستی نازک است و در اوایل تابستان به ثمر می رسد. از آنجاییکه این میوه مدت زمان کمی برای تازه خوری در دسترس است، خشک کردن آن به شیوه ارگانیک و صنعتی یکی از راه‌های قدیمی و موثر برای حل این مشکل است.

تولیدات جهانی زردآلو خشک
بر اساس آمار منتشر شده، تولیدات جهانی قیسی زردآلو در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶۵ هزار تن بوده است؛ که از این میزان کشور ترکیه با تولید بیش از ۸۵ هزار تن قیسی و حدود ۵۲ درصد از تولیدات جهانی با اختلاف زیادی رتبه اول تولیدکننگان را دارد. بعد از ترکیه، ایران با ۱۴ درصد تولیدات رتبه دوم و اربکستان، چین و افغانستان مجموعا با ۱۱ درصد تولیدات در رتبه های دوم تا چهارم قرار دارند.

تجارت جهانی قیسی زردآلو
در سال ۲۰۲۱ ، ایالات متحده با بیش از ۱۵ هزار تن واردات قیسی در رتبه اول واردکنندگان این محصول قرار گرفت. پس از آن روسیه با واردات ۱۰ هزار تن قیسی در رتبه دوم و فرانسه و آلمان هر کدام با بیش از ۸ هزار تن در رتبه های دوم تا چهارم واردات قیسی قرار گرفتند.

صادرات قیسی ایران در سال ۱۴۰۱
بر اساس آمار های گمرکی در سال ۱۴۰۱، ایران با صادرات بیش از ۴ هزار تن قیسی، حدود ۳ درصد صادرات جهانی قیسی را به خود اختصاص داده است که این رقم با وجود بالا بودن ظرفیت تولید قیسی در ایران ، رقم کمی است.
در میان مقاصد صادراتی ایران کشور های عراق ، جمهوری اذربایجان، ترکیه و روسیه بیشترین میزان واردات قیسی از ایران را داشته اند.

بخوانید  شیر بادام هندی و 10 فایده تغذیه ای و سلامتی در مورد آن

آمار میزان صادرات قیسی ایران در سال ۱۴۰۲ به کشور های مختلف به شرح زیر بوده است:

بلژیک: ۴۷ تن
امارات: ۱۸۷ تن
ایتالیا: ۸۰ تن
بلغارستان: ۳۳ تن
پاکستان: ۱۴ تن
ترکیه: ۱۱۸۹ تن
آذربایجان: ۳۸۴ تن
صربستان: ۲۳ تن
عراق: ۱۲۰ تن
روسیه: ۴۵۸ تن
قزاقستان: ۹۲ تن
کانادا: ۱۳ تن
گرجستان: ۱۳۵ تن

صادرات قیسی پارلان در سال ۱۴۰۲

شرکت آفتاب پارلان ارس در سال ۱۴۰۲ به کشور های امارات،، عراق، روسیه، آذربایجان و ایتالیا  در حدود ۱۴۴ تن قیسی صادر کرده است که از این میزان کشور روسیه با ۴۷ تن بیشترین سهم را داشته است.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره
Scroll to Top
اسکرول به بالا