نمک صورتی

نمک صورتی، آیا تا بحال امتحان کرده اید؟

نمک صورتی هیمالیا جایگزینی برای نمک معمولی است که صدها سال برای بشریت شناخته شده بود، اما اخیراً محبوب شده است. این امر به این دلیل است که تولید مواد غذایی فرآوری شده افزایش یافته است و مردم بیشتر در مورد آنچه می خورند نگران شدند. به نظر می رسد نمکی که از ذخایر زیرزمینی به دست می آید طبیعی تر از نمک خوراکی است که در اثر واکنش های شیمیایی تولید می شود. از این رو نسل هزاره ها نمک صورتی هیمالیا را مصرف کردند و در اطراف این محصول تبلیغاتی را آغاز کردند.

علیرغم تصور غلط رایج در مورد مضرات نمک، انسان ها هنجار مصرف روزانه آن را دارند. این بدان معنی است که نمک باید در دوزهای دقیق مصرف شود و خطر آن در بیش از حد یا کاهش مصرف مقدار توصیه شده است.

می دانید که نمک خوراکی تقریباً کلرید سدیم خالص است، اما نمک صورتی هیمالیا حاوی بسیاری از مواد معدنی مختلف است که برای سلامتی شما مفید است. علاوه بر این، محتوای معدنی نمک صورتی هیمالیا امکان مصرف بیش از حد نمک را برای شما فراهم نمی کند، مگر اینکه از حد مجاز نمک تجاوز کنید. بنابراین، هنگام مصرف نمک هیمالیا، کلرید سدیم و مواد معدنی مفید را به عنوان پاداش دریافت می کنید.

پیدایش نمک صورتی

با وجود افسانه محلی که ادعا می کند معادن نمک توسط ارتش اسکندر مقدونی کشف شده است، اولین اسناد در مورد نمک هیمالیا استخراج آن را در قرن سیزدهم ذکر کرده اند. امروزه بیشتر نمک از معدن نمک خره در پاکستان تامین می شود. در آنجا به صورت عمده بریده می شود و صادر می شود.

بخوانید  چگونه بادام هندی را در خانه برشته کنیم؟

چرا نمک هیمالیا صورتی است؟

تا آنجا که به ترکیب شیمیایی مربوط می شود، نمک هیمالیا شبیه نمک سفره با ناخالصی های معدنی است. حاوی 95-98٪ کلرید سدیم، 2-4٪ پلی هالیت (سولفات هیدراته پتاسیم، کلسیم و منیزیم)، 0.01٪ فلوئور، 0.01٪ ید، و همچنین عناصر کمیاب متعدد در مقادیر کم است. چیزی که به آن رنگ صورتی می دهد یکی از آن عناصر کمیاب، به ویژه اکسید آهن است. کریستال های نمک دارای رنگی از تقریباً سفید تا رنگی شفاف هستند. ناخالصی های پلی هالیت و عناصر کمیاب در برخی از رسوبات به کریستال ها رنگ صورتی، قرمز یا قرمز گوشتی می دهد.

چرا نمک صورتی هیمالیا گران است؟

واقعیت این است که نمک صورتی هیمالیا بیشتر از نمک سفره یا دریا قیمت دارد.به نظر شما علاوه بر رنگ و ترکیب شیمیایی چه چیز دیگری می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد؟

در اینجا تفاوت بین سه نوع نمک وجود دارد:

  • نمک سفره از آب پمپاژ شده از بستر دریاهای زیرزمینی استخراج می شود. سپس تصفیه و خالص می شود. چنین نمکی کلرید سدیم خالص بدون سایر مواد معدنی طبیعی است.
  • نمک دریا نتیجه تبخیر آب دریا است. این فرآیند یا در یک بخاری داخلی یا در زیر نور خورشید انجام می شود. این محصول مواد معدنی طبیعی را حفظ می کند و همچنین فاقد مواد شیمیایی اضافی است.
  • پس از تبخیر دریاها در گذشته های دور، سنگ نمک در زیر زمین باقی ماند. سنگ نمک هیمالیا در زیر سطح سوراخ می شود، به قطعات تقسیم می شود و استخراج می شود.
بخوانید  عدس در صبحانه: 10 فواید ارزشمند برای سلامت و انرژی

نمک صورتی

هنوز هم کارگران برای استخراج نمک از زیرزمین از روش های سنتی استفاده می کنند. میزان نمک استخراج شده سالانه در معدن نمک خهورا 350000 است. خوشبختانه منبع تقریباً نامحدود است زیرا اندازه ذخایر آن به اندازه دریا است. بنابراین قیمت بالای نمک قرمز هیمالیا به روش استخراج آن و همچنین کم بودن معادن در سراسر جهان بستگی دارد.

فواید دیگر آن

همانطور که در بالا ذکر شد، علاوه بر کلرید سدیم با ناخالصی های معدنی مانند فسفر، بور، کروم، فلوئور، ید، منگنز، مولیبدن، سلنیوم، روی، فسفر، بور، کروم، فلوئور، ید، منگنز، مولیبدن، روی و سلنیوم، همچنین حاوی فلزاتی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس و آهن است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر اینکه مواد مغذی نمک هیمالیا برای ارگانیسم انسان مفید است، اما مقدار بسیار کمی در آن وجود دارد. بنابراین، فواید نمک هیمالیا برای سلامتی محدود است، زیرا مواد مغذی کافی برای برآورده کردن هنجار روزانه شما وجود ندارد.

موارد مصرف نمک هیمالیا

دلیل اصلی استفاده از نمک هیمالیا، طعم دادن به غذا است. علاوه بر این، کاربردهای کمتر عملی، اما جالب تر و زیبایی برای این نمک وجود دارد. اولین نمونه از چنین استفاده ای ریختن نمک صورتی در حمام است.

نمک صورتی

بشقاب نمک به عنوان ظروف سرو و ظروف برای پخت و پز استفاده می شود. در بشقاب های ساخته شده از نمک هیمالیا، ماهی و گوشت را می توان برای مدتی نگهداری کرد، سپس بشقاب ها را می توان به آرامی تا دمای حدود 200 درجه سانتی گراد گرم کرد و به عنوان یک سطح معمولی پخت و پز استفاده کرد. علاوه بر این، می توان لیوان های شات تکیلا را ساخت که در آن مقادیر کمی نمک در نوشیدنی حل می شود و طعمی منحصر به فرد به آن اضافه می کند.

بخوانید  زنجبیل، تلخ اما سالم

نمک صورتی هیمالیا برای مصارف تزئینی نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، در لامپ های نمک، یک بلوک نمک هیمالیا حاوی یک لامپ است. نوری که از چنین لامپی خارج می شود کمی تغییر رنگ داده است.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، از دیدگاه یک مصرف کننده، مواد معدنی و مواد مغذی نمک هیمالیا به دلیل محتوای کم نقش مهمی ایفا نمی کنند و بنابراین از نظر فواید سلامتی تقریباً مشابه نمک معمولی یا دریایی است. با این حال، نمک هیمالیا دارای رنگ صورتی و رایحه ای متمایز است که این محصول را برای برخی افراد منحصر به فرد و ضروری می کند. بنابراین، با وجود قیمت بالاتر، نمک صورتی هیمالیا یک محصول غیر معمول و جالب است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا