آیا تا بحال ماچای آبی خورده اید؟

برای افرادی که در بخش آسیایی جهان زندگی می کنند، گل گاور زبان یا پودر نخود پروانه ای پدیده جدیدی نیست، در واقع، به طور منظم به عنوان یک ماده رنگ آمیزی طبیعی غذا، افزودنی آرایشی و بهداشتی و حتی به عنوان یک گیاه درمانی استفاده می شود. با این حال، دیگران چندان با این گل آشنا نیستند. بنابراین، شما به عنوان یک اپیکور واقعی چه چیزی باید در مورد این محصول بدانید؟

پودر نخود پروانه ای یک رنگدانه بنفش و آبی طبیعی است که در تولید نوشیدنی و غذا استفاده می شود. خود پودر از گل نخود پروانه ای خشک شده ساخته شده است که با نام علمی Clitoria ternatea شناخته می شود و معمولاً به عنوان بال کبوتر آسیایی، نخود آبی، بلوز، نخود کوردوفان و نخود داروین و گل گاو زبان شناخته می شود. در آسیای جنوب شرقی مردم از این گل ها برای تهیه چای استفاده می کنند که به نام ماچای آبی نیز شناخته می شود. گل‌های آبی تازه به آرامی جمع‌آوری می‌شوند، ناخالصی‌های آن‌ها حذف می‌شوند و سپس در آفتاب خشک می‌شوند و به پودر تبدیل می‌شوند. پودر نخود پروانه آبی حاوی کالری نیست و رنگ آبی تیره آن از آنتوسیانین های موجود طبیعی می آید که نه تنها رنگدانه زیبایی تولید می کند بلکه به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کند.

چای پودر نخود پروانه ای یکی دیگر از نوشیدنی های شگفت انگیز است که باید به آن اشاره کرد. از گلهای بادرنجبویه سه تایی و خشک تهیه می شود. گل نخود پروانه آبی یک آفتاب پرست آشپزی است! بسته به چیزی که به مایع اضافه می شود رنگ آن تغییر می کند. فقط این پودر را به آب لیمو اضافه کنید تا بنفش شود. این ترفند تقریباً جادویی اغلب توسط بارمن ها استفاده می شود. در واقع مسحور کننده است!
مردم مالزی شرقی در حین پختن برنج سفید، چند جوانه از این گل را اضافه می کنند تا به رنگ آبی دست یابند. منحصر به فرد و مفید است و در بشقاب بسیار جذاب به نظر می رسد.

بخوانید  چرا عسل برای سلامتی مضر است؟

فواید باورنکردنی پودر نخود پروانه ای

نخود پروانه ای به دلیل داشتن بیوفلاونوئیدها می تواند رشد مو را تقویت کرده و سفیدی مو را کاهش دهد. مصرف این پودر گل زیبا به همان اندازه برای تقویت حافظه مفید است، به عنوان یک ضد استرس، ضد اضطراب و ضد افسردگی عمل می کند و حتی چند جرعه چای پودر نخود پروانه ای خاصیت تسکین دهنده دارد.

چای آبی گردش خون را بهبود می‌بخشد و شبکیه را تغذیه می‌کند و علائم تنش تحت فشار شدید چشم را تسکین می‌دهد. آنها همچنین آب مروارید و گلوکوم را درمان می کنند، در واقع شما می توانید نخود پروانه ای را به عنوان یک عنصر در برخی از قطره های چشمی پیدا کنید. نوشیدن چای آبی خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. علاوه بر این، ماچای آبی جذب گلوکز را مهار می کند، بنابراین سطح قند خون متعادلی را حفظ می کند که برای دیابتی ها مفید است.
*این محصول از هیچ بیماری پیشگیری یا درمان نمی کند.

فواید سلامت پودر نخود پروانه ای همچنین شامل کمک به بدن شما در مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مانند التهاب و علائم پیری پوست است. پودر گل نخود پروانه ای غنی از آنتی اکسیدان ها گردش خون را در رگ های خونی کوچک بدن بهبود می بخشد.

سیستم عصبی ما نقش مهمی در متابولیسم کل ارگانیسم دارد و گل نخود پروانه ای از ترکیباتی تشکیل شده است که توانایی بهبود عملکرد سیستم عصبی را دارند. علاوه بر این، این گل برای مغز و عملکرد شناختی نیز عالی است. در کشورهای آسیایی زمانی از گل نخود پروانه ای برای درمان نیش مار و حشرات سمی استفاده می شد.
*اگر مار یا حشره نیش دارید، توصیه می کنیم ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید.

بخوانید  غذاهای غنی از کلسیم و چرا به آن نیاز داریم؟

از آنجایی که گل های این گیاه یک کنسانتره آبی تولید می کنند، به محصولات مختلف مراقبت از مو اضافه می شوند تا رشد موهای سالم را تحریک کنند. گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و فولیکول های مو را تغذیه و تقویت می کند. در تایلند از گل نخود پروانه ای برای شستشوی مو استفاده می شود. و به همان اندازه به عنوان یک جایگزین طبیعی برای رنگ موی شیمیایی استفاده می شود.

گلبرگ های تازه این گیاه را در آب می جوشانند تا شربت تهیه شود.
استفاده از این شربت ها به بهبود کیفیت اسپرم و همچنین رفع خستگی و التیام بدن کمک می کند. آنها همچنین برای تقویت بدن شما برای سرزندگی کار می کنند. دانه ها و ریشه های این گیاه را برای درمان تب، خشک و آسیاب می کنند. در نتیجه، به ضعف، گاز معده و سوء هاضمه کمک می کند.

برای کوتاه کردن یک داستان طولانی، مزایای اصلی پودر نخود پروانه ای به شرح زیر است:

  • سلامت مغز را افزایش می دهد
  • فشار خون را کاهش می دهد
  • به هضم غذا کمک می کند
  • به عنوان ضد افسردگی عمل می کند
  • تقویت رشد موهای سالم
  • پوست را درخشنده نگه می دارد و از پیری زودرس محافظت می کند
  • بهبود بینایی 
  • خواص آفرودیزیک
  • بدون کافئین
  • سرشار از ترکیبات ضد التهابی

*با در نظر گرفتن تمام مزایای پودر نخود پروانه ای، احتمالاً تعجب می کنید که آیا عوارض جانبی احتمالی وجود دارد یا خیر. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود، زیرا برخی از ترکیبات پویا آن می توانند در دراز مدت اثرات مضری داشته باشند.

*همچنین به زنان باردار و شیرده توصیه می شود قبل از نوشیدن چای آبی با پزشک خود مشورت کنند.

آیا خوردن روزانه پودر نخود پروانه ای بی خطر است؟

بله، مصرف آن کاملا بی خطر است مگر اینکه آلرژی داشته باشید.
2000 کالری در روز برای توصیه های کلی تغذیه استفاده می شود.

بخوانید  میوه خشک و آجیل در دوران بارداری

کاربردها و ایده های آشپزی

  1. چای گل نخود پروانه ای خود را فقط با مخلوط کردن 1/2 قاشق چایخوری پودر در آب مایع دم کنید.
  2. موهیتو تغییر رنگ
  3. 2 فنجان برنج سفید را بشویید. سپس آن را به ظرف پز اضافه کنید. ½ قاشق غذاخوری را به پودر گل نخود پروانه ای زنده، 3 قاشق غذاخوری روغن، کمی نمک و 4 فنجان آب اضافه کنید. خوب هم بزنید و در آرام پز قرار دهید. از برنج نخودی پروانه آبی رنگین کمان لذت ببرید!
  4. اگر اهل قهوه‌خوری هستید، سعی کنید لاته نخود پروانه‌ای درست کنید. شما به شیر (به انتخاب خود)، پودر نخود پروانه، شربت افرا یا عسل (یا شیرین کننده دیگری که انتخاب می کنید) نیاز دارید. شیر را روی اجاق گاز گرم کنید و پودر چای خود را در حالی که گرم می شود، هم بزنید. برای تهیه لاته، 1 قاشق چایخوری پودر نخود پروانه ای و 1 قاشق چایخوری شربت افرا یا عسل را با حدود 1/8 فنجان شیر خود در یک لیوان مخلوط کنید. [2]

 

چه چیزی پودر نخود پروانه ای را بسیار خاص می کند؟

پودر نخود پروانه ای به دلیل داشتن محتوای خوب آنتوسیانین یک نوتروپیک طبیعی است، به این معنی که می تواند حافظه یا سایر عملکردهای شناختی را تقویت کند. رنگ پر زرق و برق آن یک رنگ طبیعی غیرقابل جایگزین برای لاته، پنکیک، اسموتی، کوکتل و تمام غذاهای پخته شده در جهان است. نه تنها رنگ آن جذاب است، بلکه طعم و مزه ای منحصر به فرد دارد.

ممکن است انتظار داشته باشید که طعم میوه مانندی داشته باشد، اما در واقع گیاهی، علف‌دار و تا حدودی خاکی است.

تا آنجا که به ارزش غذایی مربوط می شود، سرشار از ویتامین A، C و E است. پس ذائقه خود را به چالش بکشید و از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا