ماکادمیا و فواید آن

ماکادمیا و فواید آن

آجیل ماکادمیا آجیل درختی است که طعمی لطیف و کره مانند و بافتی خامه ای دارد. درختان ماکادمیا که بومی استرالیا هستند، اکنون در نقاط مختلف جهان مانند برزیل، کاستاریکا، هاوایی و نیوزلند رشد می کنند. مانند اکثر آجیل های دیگر، آجیل ماکادمیا سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است. آنها همچنین با چندین مزیت از جمله بهبود هضم، سلامت قلب، مدیریت وزن و کنترل قند خون مرتبط هستند.

فواید ماکادمیا

 

در اینجا 10 فواید آجیل ماکادمیا برای سلامتی و تغذیه آورده شده است.

1- سرشار از مواد مغذی

آجیل ماکادمیا کالریبسیاری دارد و سرشار از چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است. 28 گرم از آن شامل مورد زیر است:

  • کالری: 204
  • چربی: 23 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • شکر: 1 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • منگنز: 58 درصد از ارزش روزانه
  • تیامین: 22 درصد از ارزش روزانه
  • مس: 11 درصد از ارزش روزانه
  • منیزیم: 9 درصد از ارزش روزانه
  • آهن: 6 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین B6: 5٪ از ارزش روزانه

آجیل ماکادمیا همچنین سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است، نوعی چربی که ممکن است با کاهش سطح کلسترول کل و کلسترول بد سلامت قلب را تقویت کند. این نوع آجیل ها کربوهیدرات و قند کمی دارند و فیبر متوسطی دارند. این ترکیب باعث می‌شود که آنها سطح قند خون شما را افزایش ندهند، که به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

2- سرشار از آنتی اکسیدان

مانند اکثر آجیل ها، آجیل ماکادمیا منبع عالی آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. آنها مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث آسیب سلولی شوند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی را افزایش دهند. علاوه بر این، آجیل ماکادمیا دارای برخی از بالاترین سطوح فلاونوئیدی در بین تمام آجیل های درختی است. این آنتی اکسیدان با التهاب مبارزه می کند و به کاهش کلسترول کمک می کند.علاوه بر این، این آجیل سرشار از توکوترینول است، نوعی ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی که ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است در برابر سرطان و بیماری های مغزی محافظت کنند.

ماکادمیا و فواید آن

3- تقویت سلامت قلب

آجیل ماکادمیا ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. مطالعات مختلف نشان می دهد که خوردن روزانه 8 تا 42 گرم از این آجیل می تواند سطح کلسترول کل و کلسترول بد را تا 10 درصد کاهش دهد. جالب توجه است، یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به کلسترول بالا نشان داد که رژیم غذایی غنی از آجیل ماکادمیا سطوح این نشانگر خون را به همان اندازه که یک رژیم غذایی سالم و کم چربی برای قلب توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا کاهش می دهد. علاوه بر این، خوردن 42 تا 84 گرم آجیل ماکادمیا در هر روز ممکن است به طور قابل توجهی نشانگرهای التهاب مانند لکوترین B4 را کاهش دهد. التهاب یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.محققان بر این باورند که فواید قلبی آجیل ماکادمیا ممکن است ناشی از محتوای بالای چربی تک غیراشباع آن باشد. این چربی به طور مداوم با سلامت قلب و کاهش خطر سکته مغزی و حملات قلبی کشنده مرتبط است.

بخوانید  نحوه نگهداری گردو برای مدت زمان طولانی

4-کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطر، از جمله سطح قند خون و کلسترول بالا است که خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که آجیل ماکادمیا ممکن است در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 محافظت کند. به عنوان مثال، یک بررسی اخیر رژیم های غذایی غنی از آجیل درختی، از جمله آجیل ماکادمیا را با کاهش سطح قند خون ناشتا مرتبط دانست. رژیم‌های غذایی موجود در این بررسی باعث می‌شد که افراد روزانه 28 تا 84 گرم آجیل درختی بخورند. آنها سطوح هموگلوبین A1c را که نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است، به طور قابل توجهی بهبود بخشیدند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های تک غیراشباع – که 80 درصد چربی موجود در آجیل ماکادمیا را تشکیل می‌دهند – ممکن است به کاهش عوامل خطر سندرم متابولیک، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

به طور کلی، مصرف آجیل همچنین با کاهش قند خون و وزن بدن در افراد مبتلا به سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 مرتبط است.

5- کمک به کاهش وزن

آجیل ماکادمیا علیرغم اینکه سرشار از کالری است، اما می تواند به کاهش وزن کمک کند.

این امر ممکن است تا حدی با مقدار پروتئین و فیبر آنها توضیح داده شود، که دو ماده مغذی شناخته شده برای کاهش گرسنگی و تقویت احساس سیری است. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که بخشی از چربی موجود در آجیل ممکن است در طول هضم در دیواره فیبری آجیل باقی بماند. بنابراین، ماکادمیا و سایر آجیل ها ممکن است کالری کمتری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد ارائه دهند. در یک مطالعه 3 هفته ای، 71 زن جوان ژاپنی روزانه نان را با 10 گرم آجیل ماکادمیا، نارگیل یا کره می خوردند. آنهایی که در گروه ماکادمیا بودند تا پایان مطالعه  0.4 کیلوگرم از دست دادند، در حالی که سایر گروه ها در همان وزن باقی ماندند.

بخوانید  کره آجیل و هر آنچه بایستی در مورد آن بدانیم

آجیل ماکادمیا همچنین سرشار از چربی های تک غیراشباع، به ویژه اسید پالمیتولئیک (چربی امگا 7 ) است که ممکن است از افزایش وزن ناخواسته محافظت کند.

در یک مطالعه 12 هفته ای، موش های چاق که از رژیم های غذایی پرچرب با مقادیر زیادی روغن ماکادمیا – غنی از اسید پالمیتولئیک – تغذیه شدند، سلول های چربی به طور قابل توجهی کوچک تری نسبت به موش هایی داشتند که هیچ کدام از این محصول را دریافت نکردند. با این حال، مشخص نیست که آیا آجیل ماکادمیا فواید مشابهی در انسان دارد یا خیر.

ماکادمیا و فواید آن

6- بهبود سلامت روده

آجیل ماکادمیا حاوی فیبر است که می تواند برای هضم و سلامت کلی روده مفید باشد. فیبر محلول موجود در آجیل ماکادمیا مانند اکثر آجیل ها می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کند، به این معنی که به تغذیه باکتری های مفید روده شما کمک می کند. به نوبه خود، این باکتری‌های دوستدار اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) مانند استات، بوتیرات و پروپیونات تولید می‌کنند که می‌تواند التهاب را کاهش داده و در برابر شرایطی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو محافظت کند. برخی شواهد نشان می دهد که SCFA ها حتی ممکن است خطر ابتلا به دیابت و چاقی را کاهش دهند.

7-9. سایر مزایای بالقوه

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که آجیل ماکادمیا ممکن است فواید سلامتی بیشتری را ارائه دهد، از جمله،

7- خواص ضد سرطانی: آجیل ماکادمیا حاوی فلاونوئیدها و توکوترینول ها است، ترکیبات گیاهی که مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد ممکن است به مبارزه یا کشتن سلول های سرطانی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

8- تقویت سلامت مغز: تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که توکوترینول‌ها همچنین ممکن است از سلول‌های مغز در برابر شرایطی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت کنند. اما در این خصوص تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

بخوانید  تغذیه سالم با بودجه کم: 7 نکته برای صرفه جویی در پول

9- افزایش طول عمر: مصرف منظم آجیل، از جمله آجیل ماکادمیا، ممکن است به کاهش خطر مرگ زودرس تا حدود یک سوم کمک کند.

به خاطر داشته باشید که این ویژگی های بالقوه به دور از اثبات هستند. و مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

10- به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

آجیل ماکادمیا در اکثر سوپرمارکت ها یافت می شود اما می توان آن را به صورت آنلاین نیز سفارش داد. آنها همه کاره هستند و به راحتی می توان آنها را در بیشتر رژیم ها گنجاند.

به طور کلی، آجیل ماکادمیا خام سالم ترین نوع آن است. اگر زمان کافی برای برشته کردن آنها ندارید، بو داده های خشک جایگزین خوبی هستند، اما سعی کنید از نسخه های برشته شده با روغن که حاوی چربی های اضافی غیر ضروری هستند، خودداری کنید.

ماکادمیا و فواید آن

  • می توانید آجیل ماکادمیا کامل را میان وعده میل کنید، آنها را آسیاب کرده و روی سوپ ها و غذاهای گرم بپاشید، یا آنها را به سالاد خود اضافه کنید.
  • کره ماکادمیا راه دیگری برای لذت بردن از این آجیل است. مانند کره بادام زمینی، می توان آن را روی نان، کراکر و برش های میوه پخش کرد یا به بلغور جو دوسر (اوتمیل) یا ماست اضافه کرد.
  • در نهایت، این آجیل ها را می توان خیس کرد و به صورت خمیر درآورد تا از آنها پنیر یا شیر بدون لبنیات تهیه شود. این خمیر همچنین می تواند پایه ای برای دسرهای مختلف باشد.

آجیل ماکادمیا را در یک ظرف دربسته می توان به مدت یک تا پنج ماه در دمای اتاق نگهداری کرد. حتی برای مدت طولانی تری – تا یک سال – نیز یخچال آنها را تازه نگه می دارد.

 

نتیجه گیری

آجیل ماکادمیا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است. مزایای بالقوه آنها شامل کاهش وزن، بهبود سلامت روده و محافظت در برابر دیابت، سندرم متابولیک و بیماری قلبی است. اگر در مورد این آجیل کنجکاو هستید، همین امروز آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «ماکادمیا و فواید آن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا