زردآلو خشک

خرید و قیمت روز زردآلو خشک

زردآلو خشک یکی از انواع میوه های خشک است که امروزه اگر ارگانیک باشدبسیار مورداستقبال قرار میگیرد و  قیمت مناسبی نیز دارد. همچنین یکی از انواع رایج میوه های خشک زردآلو است. پس از قرار گرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، رنگ آن به نارنجی چشمگیری تبدیل می شود. رنگ تیره‌تر و بافت دانه‌دار قیسی نوع ارگانیک آن است که در معرض بخار گوگرد قرار نگرفته است. رنگ های روشن تر معمولاً دارای سطوح بالاتری از دی اکسید گوگرد هستند. زردآلو خشک که از دوران باستان در آسیای مرکزی رشد و برداشت می‌شده است، محصولی بسیار مورد توجه در مسیر جاده ابریشم بوده است.همانطور که می دانید با توجه به طول عمر ذخیره سازی آنها، می توان آنها را در فواصل طولانی حمل کرد.

تاریخچه زردآلو خشک در سراسر دنیا

در سرتاسر امپراتوری های عثمانی، ایران و روسیه تا پایان قرن بیستم، زردآلوهای خشک رایج بودند. سال‌های اخیر شاهد جابه‌جایی در رتبه اول تولید از کالیفرنیا به ترکیه، یعنی استان مالاتیا در آن کشور بوده‌ایم که تقریباً 95 درصد از کل تولید را تشکیل می‌دهد.

به طور معمول، زردآلوهای کوچک بدون برش دادن خشک می شوند. اندازه های بزرگتر به صورت نیمه خشک شده، و هسته آنها جدا می شوند. اولی ها در اتحاد جماهیر شوروی قدیم یوریوک (урк) نامیده می شدند و معمولاً برای ساختن کمپوت استفاده می شدند، در حالی که دومی را کوراگا (курaа) می نامند. زردآلوهای خشک شده از دریای مدیترانه یا ترکیه معمولاً قبل از هسته‌گیری کامل خشک می‌شوند، در حالی که زردآلوهای کالیفرنیا معمولاً قبل از خشک شدن به دو قسمت تقسیم شده سپس خشک می‌شوند.

زردآلو خشک ایرانی برای تهیه انواع غذاهای محلی در سراسر دنیا مانند غذای هندی قوبانی کامیتا و نوشیدنی مکزیکی بابونه استفاده می شود. زردآلو خشک سرشار از کاروتنوئیدها (نوعی ویتامین A) و پتاسیم است. نسبت فیبر به حجم بالای آنها را به ترتیب به عنوان یک درمان بالقوه برای یبوست تبدیل می کند.

شاخص گلیسمی پایین و شیرینی طبیعی زردآلو خشک را به یک میان وعده سالم تبدیل کرده است. حد مجاز رطوبت زردالو خشک در ترکیه 25 درصد است.

قیمت زردآلو خشک ترکی

امروزه ترکیه بزرگترین تولید کننده زردآلو خشک در جهان است و محصولات این کشور با برند ترکیه و با قیمت رقابتی در سراسر جهان به فروش می رسد. اما در رابطه با زردآلو خشک ذکر این نکته ضروری است که هر چه میزان گوگرد کمتر باشد ضرر کمتری خواهد داشت. هزاران سال است که انسان ها میوه ها را برای نگهداری خشک می کنند. خشک کردن غذا روشی مناسب برای نگهداری مواد غذایی است زیرا آسان، ارزان و مقرون به صرفه است. با این حال، میوه های خشک فضای کمتری را در انبار اشغال می کنند.

بخوانید  خرما بهترین جایگزین برای قند

برای جلوگیری از فساد،زردالوها با حذف رطوبت اضافی خشک می شوند. به منظور خشک شدن ابتدا آن را حرارت می دهند تا آب موجود در آن تبخیر شود. همچنین از گوگرد و اجزای آن برای خشک کردن میوه ها نیز استفاده می شود. میوه ها را روی سینی ها یا جعبه های پلاستیکی سوراخ دار قرار می دهند، سپس از گوگرد برای دود کردن آنها استفاده می کنند. به میوه هایی که خشک می شوند نباید بیش از 40 تا 80 گرم گوگرد در هر متر مکعب اضافه کنند.

زردآلوی خشک گوگردی

میوه های خشک به لطف دود گوگردی که در این فرآیند استفاده می شود، برای مدت طولانی تری نرم و بدون پوسیدگی نگهداری می شوند. همچنین رنگ آنها حفظ می شود و میزان ویتامین A و ویتامین C آنها کاهش نمی یابد. میوه ها را می توان با غوطه وری در محلول های گوگردی به جای دود کردن، به سرعت و به راحتی خشک کرد.

میوه ها را باید به مدت 5 دقیقه برای میوه های کامل و 15 دقیقه برای نصف آنها در محلولی که با حل کردن یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری از ترکیباتی مانند بی سولفیت سدیم، سولفیت یا متا بی سولفیت در یک لیتر آب درست می شود خیس کنید. بعد از آن محصول را در آب سرد آبکشی کرده و روی سینی های توری پهن می کنیم تا خشک شود.

دی اکسید گوگرد و سولفیت ها به دلیل داشتن خواص نگهدارنده، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی به طور گسترده به عنوان افزودنی در صنایع فرآوری، بسته بندی و ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شوند. اما از آنجایی که نشان داده شده است که برخی افراد به سولفیت های موجود در غذا حساسیت دارند، مصرف آنها کاهش یافته است.

بخوانید  خرید و قیمت قیسی صادراتی پارلان

افراد مبتلا به آسم نسبت به افراد بدون آسم بیشتر احتمال دارد واکنش نامطلوب به دی اکسید گوگرد را تجربه کنند. با این حال، اگر قبلاً آسم نداشته باشید، احتمال ابتلا به آلرژی به سولفیت کمتر است و در عوض فقط علائمی شبیه به آسم، مانند خس‌خس سینه و مشکلات تنفسی نشان خواهید داد. اگر از آسم یا آلرژی رنج می برید، اگر میوه خشک می خورید، باید همیشه یک دستگاه استنشاقی و سایر داروها را در دسترس داشته باشید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، از جمله خس خس سینه، کهیر، یا تورم صورت، فورا به کمک پزشکی مراجعه کنید.

زردآلو خشک گوگردی

قیمت زردآلو خشک ارگانیک

در مورد میوه‌های خشک به‌ویژه زردآلو خشک بدون سولفور، ذکر این نکته ضروری است که ارگانیک بودن آن‌ها تأثیر بسزایی در قیمت آن دارد. این کلمه ارگانیک با کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها در کشاورزی بسیار محبوبیت پیدا کرده است. با این حال، عموم مردم اغلب دچار سردرگمی می شوند. محصولات ارگانیک از جمله رایج ترین انواع محصولات کشاورزی هستند که معمولاً به عنوان غذای سالم به بازار عرضه می شوند. در ابتدا، طرف دیگر رقابت را که به نظر می رسد در بین عموم مردم شناخته شده تر است، مورد بحث قرار می دهیم.

محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می شود که بدون استفاده از سموم دفع آفات شیمیایی، کودها یا علف کش ها رشد می کنند. این کلمه نه تنها محصولات کشاورزی بلکه گوشت و لبنیات را نیز در بر می گیرد. به عبارت دیگر، هر زمان که کلمه ارگانیک را می شنوید، باید توجه داشته باشید که هیچ ماده شیمیایی در آن وجود ندارد. اگرچه برخی می گویند که محصولات ارگانیک دارای مواد مغذی اضافی هستند، اما این موضوع از نظر علمی تایید نشده است. بیشتر افراد آماده هستند برای اقلام ارگانیک هزینه بیشتری بپردازند زیرا می دانند که برای محیط زیست مضر نیستند. با این حال، ارگانیک بودن لزوماً به معنای سالم بودن نیست. محصولات غذایی سالم آنهایی هستند که هیچ حساسیتی در مصرف کننده ایجاد نمی کنند. اگرچه از سموم شیمیایی در محصولات ارگانیک استفاده نمی شود، اما این امر پتانسیل ایجاد حساسیت در مصرف کننده را از بین نمی برد. افرادی که دائماً به محصولات کشاورزی حساس هستند یا در نتیجه مصرف آنها آسیب پوستی می بینند، نمی توانند با خوردن مواد غذایی ارگانیک حساسیت خود را از بین ببرند. در نتیجه، از محصولات ارگانیک به سالم، راه طولانی در پیش است.

بخوانید  هر آنچه که باید در مورد فواید زرشک بدانید

یکی از عواملی که باعث حساسیت مصرف کننده در تولید محصولات ارگانیک می شود، خاک است. فلز کادمیوم یک ماده خطرناک است که به طور طبیعی در خاک وجود دارد. گیاهان اکثریت این فلز را جذب می کنند. اگرچه شیوه‌های کشاورزی ارگانیک جذب گیاهی این فلز را کاهش داده است، اما نمی‌توان گفت که میوه‌ها و سبزیجاتی که به این روش رشد می‌کنند کاملاً فاقد این خاصیت مضر هستند.

امروزه زردآلو خشک انواع زیادی دارد اما نوع ارگانیک آن طرفداران بیشتری دارد و گزینه بسیار مناسبی برای فروش است. و البته به این دلیل است که محصولات ارگانیک دارای خواص بیشتری هستند. محصولاتی که «ارگانیک» در نظر گرفته می‌شوند، محصولاتی هستند که بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی یا سایر روش‌های مصنوعی ساخته می‌شوند، به این معنی که از یک مکان کاملاً طبیعی می‌آیند و به هیچ وجه ترکیبات را تغییر نمی‌دهند.

زردآلو خشک ارگانیک

فروش زردآلو خشک ترکی

ترکیه بزرگترین تولید کننده زردآلو خشک در جهان است و علاوه بر این میوه، در تولید میوه های خشک با برند ترکیه بهترین است و محصولات این کشور همیشه گزینه مناسبی برای فروش بوده است. شهر مالاتیا در ترکیه قطب زردآلو خشک در جهان است. تولید زردآلو نیز مانند سایر نقاط استان، برای تامین منابع زیستی بخش مرکزی ضروری است. تولید زردآلو در مالاتیا این کشور را در صدر رده بندی جهانی قرار می دهد. به طور کلی، تقریباً 10 تا 15 درصد از برداشت زردآلو تازه جهان از مالاتیا می‌آید، در حالی که تقریباً 65 تا 80 درصد از تولید زردآلو خشک جهان از این منطقه است. زردآلوهای مالاتیا قبل از جمع‌آوری و توزیع در نقاط مختلف جهان، اغلب با استفاده از تکنیک‌های قدیمی در باغ‌هایی که متعلق به خانواده‌ها هستند، خشک می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا