لپه و فواید آن

فواید لپه برای قلب

نخود خرد شده که همان لپه است جزو حبوبات کم‌چرب است که سرشار از فیبر محلول و نامحلول، مواد معدنی، ویتامین‌ها و منبع عالی پروتئین هستند. در مقاله امروز، بیایید بیشتر به فواید لپه برای سلامتی بپردازیم. مواد مغذی موجود در نخود فرنگی با مزایای سلامتی متعددی از جمله بهبود سیستم گوارش و ارتقای سلامت قلب و عروق مرتبط است.

لپه چیست؟

نخود خرد شده به نخود زرد یا سبزی اطلاق می شود که خشک شده و پوست آن برداشته شده است که به طور طبیعی تبدیل به لپه شده است. هر دو گونه دارای فواید یکسانی هستند اما طعم متفاوتی دارند. مزیت اصلی لپه نسبت به نخود این است که به سرعت پخته می شود و نیازی به خیساندن اولیه ندارد.

مانند سایر حبوبات، فواید لپه نیز بسیار است و طیف گسترده ای از مواد مغذی مفید را داراست. یک فنجان پخته شده آن (196 گرم) حاوی موارد زیر است: 

  • کالری: 231
  • چربی: 8 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • منگنز: 8 میلی گرم یا 39 درصد از نیاز روزانه
  • فولات: 127 میکروگرم یا 32 درصد از نیاز روزانه
  • تیامین: 4 میلی گرم یا 25 درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: 710 میلی گرم یا 20 درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: 194 میلی گرم یا 19 درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: 6 میلی گرم یا 18 درصد از نیاز روزانه
  • مس: 4 میلی گرم یا 18 درصد از نیاز روزانه
  • آهن: 5 میلی گرم یا 14 درصد از نیاز روزانه
  • روی: 0 میلی گرم یا 13 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین K: 8 میکروگرم یا 12 درصد از نیاز روزانه
  • اسید پانتوتنیک: 2 میلی گرم یا 12 درصد از نیاز روزانه
  • نیاسین: 7 میلی گرم یا 9 درصد از نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین: 1 میلی گرم یا 6 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B6: 1 میلی گرم یا 5 درصد از نیاز روزانه
بخوانید  بایدها و نبایدهای خوردن آلوخشک در بارداری

این دانه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول است که مسئول بیشتر فواید لپه از جمله فعال کردن سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت ها، ترویج باکتریهای خوب روده، مبارزه با سرطان و محافظت در برابر بیماری های مزمن است.

1. آنها سلامتی قلب و عروق را تقویت می کنند


ثابت شده است که مصرف منظم حبوباتی مانند لوبیا، نخود، لپه و عدس باعث کاهش فشار خون، پیشگیری از بیماری قلبی و به طور کلی حفظ سلامت قلب می شود. لپه سرشار از فیبر محلول است که در کاهش کلسترول که یکی از مقصران افزایش فشار خون، بیماری قلبی و سایر علائم قلبی عروقی مانند حمله قلبی است، بسیار عالی است.
همچنین سرشار از مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آنتی اکسیدان ها است که از سلامت قلب و عروق حمایت می کنند.

2. سطح قند خون را تنظیم می کنند


همانطور که میدانید لپه منبع بسیار خوبی از فیبر است که باعث کند شدن آزادسازی گلوکزها در خون و جذب آنها به سلول ها می شود. این امر به حفظ جریان ثابت گلوکز کمک می کند و آن را برای مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 تقویت می کند.

فواید لپه

 

3. کمک به کاهش وزن


لپه دارای پروتئین بالایی است که باعث سیری زودرس می شود. این کار باعث مصرف کالری کمتری می شود و از پرخوری جلوگیری می کند و در نتیجه کاهش وزن را تسهیل می کند. فیبر همچنین معده شما را سیر نگه می دارد و از خوردن میان وعده که باعث افزایش کالری دریافتی شما و افزایش وزن می شود، جلوگیری می کند. فواید لپه

بخوانید  تنقلات رژیمی و سالم برای تناسب اندام

4. تقویت سیستم گوارش


فیبر موجود در لپه با بهبود حرکات روده و جلوگیری از یبوست به هضم غذا کمک می کند. فیبر همچنین به تغذیه باکتری های خوب روده کمک می کند، آنها را سالم نگه می دارد و از رشد بیش از حد باکتری های بد جلوگیری می کند. در نتیجه، به کنترل التهابی که اغلب منجر به بیماری‌های مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری التهابی روده می‌شود، کمک می‌کند.

5. تقویت استخوان ها


مواد معدنی مختلف و مواد معدنی کمیاب موجود در لپه نقش اساسی را در مورد سلامت و استحکام استخوان ایفا می کنند. به عنوان مثال، منیزیم با افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی آن، سلامت استخوان را افزایش می دهد. از طرفی پتاسیم اسیدیته درون استخوان ها را خنثی می کند و از از دست رفتن کلسیم جلوگیری می کند و در نتیجه مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داده است، دریافت پتاسیم کافی در رژیم غذایی با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان در زنان یائسه و مردان مسن همراه است.

6. کاهش خطر ابتلا به سرطان


لپه سرشار از ایزوفلاون، یک آنتی اکسیدان قابل توجه در حبوبات است که ثابت شده است می تواند با سرطان، از جمله سرطان سینه و پروستات مبارزه کند. همچنین، ایزوفلاون ها فیتواستروژن هستند، به این معنی که دارای اثرات استروژن مانند هستند که به افزایش هورمون استروژن کمک می کند، و می تواند گرگرفتگی و سایر علائم مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.
طبق مطالعات انجام شده نیز، فیبر غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. در یک آزمایش، مصرف روزانه 10 گرم فیبر غذایی با کاهش 10 درصدی سرطان روده بزرگ مرتبط بود. فواید لپه

بخوانید  انواع روش های خشک کردن مواد غذایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا