عناب

خواص عناب برای سرماخوردگی

میوه عناب کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. عناب به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم است. همچنین حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی است مخصوصا غنی از ویتامین C که یک ویتامین مهم با خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی است.عناب مقدار مناسبی پتاسیم نیز دارد که نقش حیاتی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ایفا می کند.

علاوه بر این، این میوه حاوی کربوهیدرات هایی به شکل قندهای طبیعی است که انرژی بدن شما را تامین می کند. با این حال، عناب خشک که بیشتر در بسیاری از نقاط جهان در پخت و پز مصرف می شود، دارای قند و کالری بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه است. در طول خشک شدن، قندهای موجود در میوه غلیظ می شوند و ممکن است شکر اضافی در طول فرآوری اضافه شود.

 100 گرم عناب خام شامل موارد زیر می­باشد:

کالری: 79

پروتئین: 1 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 20 گرم

فیبر: 10 گرم

ویتامین C: ۷۷ درصد از ارزش روزانه

پتاسیم: 5٪ از ارزش روزانه

نحوه آبیاری، کود دهی و هرس درخت عناب

عناب را زیاد آبیاری نکنید. در خاک مناسبی بکارید که زهکشی خوبی داشته باشد و در اطراف ناحیه قطره ای پوسته ایجاد کند. این باعث می شود درختان یک چاه آبیاری خوب در اطراف ریشه برای جمع آوری آب داشته باشند. در طول فصل رشد بهار، درختان جدید را به طور منظم، حدود 1 تا 2 بار در هفته آبیاری کنید. با سرد شدن هوا در پاییز، دفعات آبیاری را به یک بار در هفته کاهش دهید. در طول زمستان تا زمانی که درخت خواب است، آب را قطع کنید.

بخوانید  مضرات و عوارض مصرف زعفران

درخت عناب را در زمستان هرس کنید، در حالی که گیاه خواب است. نوک آن را ببرید تا از بلند شدن بیش از حد آن و  رشد شاخه های کناری جلوگیری کنید. هر گونه رشد جدید در زیر پیوند، پایین شاخه ها به سمت مرکز درختان و عبور از جهت اشتباه را بردارید.

فواید میوه عناب

میوه های عناب از دیرباز در طب جایگزین برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی و اضطراب استفاده شده است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که این میوه ممکن است فواید سلامتی چشمگیری برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم شما داشته باشد.

کمک به درمان سرماخوردگی

میوه های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعددی هستند که در درجه اول فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک هستند. آنها همچنین حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و آن را معکوس کنند.

آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد، ممکن است چندین فواید سلامتی را ارائه دهند. یک مطالعه نشان داده که فعالیت آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال های آزاد در کبد کمک می کند. در واقع، بیشتر فواید میوه های عناب به محتوای آنتی اکسیدانی آنها مربوط می شود.

بهبود عملکرد مغز و خواب

عناب در طب، معمولا برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز بسیار استفاده می شود. تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که آنتی اکسیدان های منحصر به فرد آنها ممکن است مسئول این اثرات باشد. عصاره میوه و دانه عناب باعث افزایش زمان و کیفیت خواب می‌شود . همچنین، این میوه اغلب توسط پزشکان طب جایگزین برای کاهش اضطراب تجویز می شود.

بخوانید  فواید کاکائو: راهی خوشمزه برای تقویت سلامتی شما

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که ممکن است حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب توسط ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند. ایمنی را تقویت کرده و با سلول های سرطانی مبارزه کند. عناب ایمنی را تقویت می کند و با رشد سلول های سرطانی مبارزه کند. یک مطالعه نشان داده است که پلی ساکاریدهای عناب، که قندهای طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، رادیکال های آزاد را دفع می­کنند، سلول های مضر را خنثی می­کنند و التهاب را کاهش می­دهند. کاهش سطح التهاب و رادیکال های آزاد می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که لیگنین‌های عناب، که نوعی فیبر با خواص آنتی‌اکسیدانی است، تولید سلول‌های ایمنی را تقویت کرده و سرعت خنثی‌سازی ترکیبات مضر توسط این سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

میوه عناب همچنین سرشار از ویتامین C است که تصور می شود خواص ضد سرطانی قوی دارد. به علاوه، مطالعات نشان داده است که عصاره عناب انواع مختلفی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست را از بین می برد.

کمک به هضم غذا

محتوای فیبر بالای عناب به بهبود هضم کمک می­کند. حدود 50 درصد کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر است که به دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته شده است .

علاوه بر این، عصاره عناب به تقویت پوشش معده و روده شما کمک می­کند و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری‌های مضر را که ممکن است در روده شما وجود دارد کاهش دهد.

بخوانید  عدس در صبحانه: 10 فواید ارزشمند برای سلامت و انرژی

در نهایت، فیبر موجود در عناب  به عنوان غذا برای باکتری های مفید روده شما عمل می­کند و به آنها اجازه رشد و غلبه بر باکتری های مضر را می­دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا