آلو خشک

آلوخشک را چرا باید روزانه مصرف کنیم؟

آلوها بسیار مغذی هستند و فواید متنوعی دارند. آنها حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. علاوه بر این دارای فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن کمک می کنند. آلو را می توانید به صورت تازه یا خشک مصرف کنید. آلوخشک برای بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله یبوست و پوکی استخوان شناخته شده است. این مقاله 7 مزیت آلو خشک را فهرست می‌کند.

۷ فایده آلو و آلو خشک برای سلامتی

 

حاوی مواد مغذی زیادی هستند:

آلو و آلوخشک دارای مواد مغذی قابل توجهی هستند. آنها حاوی بیش از 15 ویتامین و مواد معدنی مختلف، علاوه بر فیبر و آنتی اکسیدان هستند.

 آلو کالری نسبتا کمی دارد، اما حاوی مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. یک آلو حاوی مواد مغذی زیر می باشد: 

  • کالری: 30
  • کربوهیدرات: 8 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • شکر: 7 گرم
  • ویتامین آ : 5درصد 
  • ویتامین سی: 10 درصد
  • ویتامین کا: 5 درصد
  • پتاسیم: 3 درصد
  • مس: 2 درصد
  • منگنز: 2 درصد

علاوه بر این، یک آلو مقدار کمی ویتامین B، فسفر و منیزیم را نیز در خود دارد.

از نظر وزنی، آلو خشک کالری بیشتری نسبت به آلو دارد. 28 گرم آلو شامل موارد زیر است: 

  • کالری: 67
  • کربوهیدرات: 18 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • شکر: 11 گرم
  • ویتامین آ: 4 درصد
  • ویتامین کا: 20درصد
  • ویتامین B2:  درصد 3
  • ویتامین B3: درصد 3
  • ویتامین B6: درصد 3 
  • پتاسیم: 6 درصد
  • مس: 4 درصد 
  • منگنز: 4 درصد 
  • منیزیم: 3 درصد
  • فسفر: 2 درصد 

به طور کلی، میزان ویتامین و مواد معدنی آلوخشک و آلو کمی متفاوت است. آلو خشک حاوی ویتامین K بیشتری نسبت به آلو است و تا حدودی دارای ویتامین های گروه B و مواد معدنی بیشتری نیز است. علاوه بر این، آلوخشک در مقایسه با آلوی تازه کالری، فیبر و کربوهیدرات بیشتری دارد.

آلو و آب آلو یبوست را برطرف می کند:

آلو و آب آلو به دلیل توانایی خود در رفع یبوست شناخته شده اند. که تا حدی به دلیل مقدار بالای فیبر موجود در آن است. یک عدد آلو 1 گرم فیبر دارد. فیبر موجود در آلو اغلب نامحلول است، به این معنی که با آب ترکیب نمی شود. بعلاوه، آلو و آب آن حاوی سوربیتول است که یک الکل قندی با اثرات ملین طبیعی است. ثابت شده است که خوردن آلو در درمان یبوست نسبت به بسیاری از انواع دیگر ملین‌ها، مانند پسیلیوم، که نوعی فیبر است که اغلب برای تسکین یبوست استفاده می‌شود، مؤثرتر است.
در یک مطالعه، افرادی که به مدت سه هفته هر روز 50 گرم آلو مصرف می کردند، قوام مدفوع و دفعات بهتری را در مقایسه با گروهی که پسیلیوم مصرف نمی کردند، گزارش کردند. به خاطر داشته باشید که خوردن بیش از حد آلو به طور همزمان ممکن است منجر به عوارض نامطلوب مانند اسهال شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است 1/4-1/2 فنجان (44-87 گرم) در هر روز مصرف کنید. اگر از آب آلو استفاده می کنید، مطمئن شوید که 100% آب میوه بدون قند اضافه شده باشد. علاوه بر این، سعی کنید روزانه حدود 118 تا 237 میلی لیتر آب آلو نوش جان کنید.

بخوانید  فواید انجیر، آیا انجیر برای سلامتی ما مفید است؟

آلوخشک

آلو و آلو خشک سرشار از آنتی اکسیدان هستند:

آلو و آلوخشک سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای کاهش التهاب و محافظت از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مفید هستند. آنها به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که اثرات مثبتی بر سلامت استخوان دارند و ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت کمک کنند. در حقیقت، برخی از مطالعات نشان داده اند که آلو بیش از دو برابر سایر میوه های محبوب مانند شلیل و هلو حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل است.
بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی دریافته اند که پلی فنول های موجود در آلو و آلوخشک دارای اثرات ضد التهابی قوی و همچنین توانایی جلوگیری از آسیب به سلول ها هستند که اغلب منجر به بیماری می شود. در یک مطالعه  پلی فنول های موجود در آلو به طور قابل توجهی نشانه های التهابی مرتبط با بیماری های مفصلی و ریوی را کاهش دادند. آنتوسیانین ها، نوع خاصی از پلی فنول هستند که به نظر می رسد فعال ترین آنتی اکسیدان موجود در آن هستند. که ممکن است اثرات سلامتی قدرتمندی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان را داشته باشند. در حالی که تمام این یافته ها امیدوارکننده هستند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

آنها می توانند به کاهش قند خون شما کمک کنند:

آلو دارای خواصی است که به کنترل قند خون کمک می کند. آلو و خشک شده آن علیرغم داشتن کربوهیدرات نسبتاً زیاد، به نظر نمی‌رسد که بعد از مصرفشان، باعث افزایش قابل توجهی در سطح قند خون شما شوند. این امر به پتانسیل آنها برای افزایش سطح آدیپونکتین، هورمونی که در تنظیم قند خون نقش دارد، نسبت داده می شود. علاوه بر این، فیبر موجود در آلو ممکن است تا حدی مسئول تأثیر آن بر قند خون باشد. فیبر سرعت جذب کربوهیدرات‌ها را بعد از غذا کاهش می‌دهد و باعث می‌شود قند خون به‌جای افزایش تدریجی کاهش پیدا کند.
علاوه بر این، مصرف میوه هایی مانند آلو باعث کمتر شدن خطر دیابت نوع 2 می شود. با این حال، مطمئن شوید که اندازه وعده های غذایی خود را کنترل کنید، زیرا آلو پرکالری است و به راحتی می تواند باعث افزایش وزن شما شود. اندازه معقول آن 1/4-1/2 فنجان (44-87 گرم) در روز است.

بخوانید  بهترین هدیه روز معلم، 11 پیشنهاد فوق العاده برای شما

آلو و آلوخشک می تواند سلامت استخوان ها را ارتقا دهد:

آلوخشک ممکن است برای بهبود سلامت استخوان ها مفید باشد. برخی از مطالعات مصرف آلو را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان و استئوپنی مرتبط می دانند که با تراکم استخوان پایین مشخص می شوند. هنوز مشخص نیست که چرا به نظر می رسد آلو این اثرات مثبت بر سلامت استخوان را دارد. اما تصور می‌شود که محتوای آنتی‌اکسیدانی و توانایی آن‌ها در کاهش التهاب نقش مهمی در این مورد ایفا می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مصرف آلو  سطح هورمون های خاصی را افزایش می دهد که در تشکیل استخوان نقش دارند.
آلو همچنین حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین K، فسفر، منیزیم و پتاسیم است که اثرات محافظتی بر استخوان دارند. در حالی که همه این یافته ها مثبت هستند، بیشتر شواهد در مورد آلوخشک و سلامت استخوان بر اساس نتایج حاصل از مطالعات و آزمایشات است و هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است. اما تعداد تحقیقات انجام شده در مورد مصرف آلو و سلامت استخوان نتایج امیدوارکننده ای را به همراه داشته است. در مقایسه با سایر میوه ها، به نظر می رسد که آلو در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثرترین است.

آلوخشک

آلو و آلوخشک می تواند برای سلامت قلب مفید باشد:

مصرف آلو و آلوخشک به طور منظم ممکن است اثر محافظتی بر سلامت قلب داشته باشد. در یک مطالعه، افرادی که به مدت هشت هفته هر روز آب آلو می‌نوشیدند و سه یا شش عدد آلو می‌خوردند، با گروهی که فقط یک لیوان آب با معده خالی می‌نوشیدند، مقایسه شدند. آنهایی که آلو و آب آلو مصرف کردند به طور قابل توجهی سطح فشار خون، کلسترول خون و کلسترول بدشان نسبت به گروهی که آب می نوشیدند پایین‌تر بود.
مطالعه دیگری نشان داد مردانی که کلسترول بالا در آنها تشخیص داده شده بود، پس از مصرف روزانه 12 آلو به مدت هشت هفته، سطح کلسترول بد پایین‌تری داشتند. به نظر می رسد اثرات مثبت آلو و آلوخشک بر روی فاکتورهای خطر بیماری قلبی به دلیل محتوای بالای فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان های آنها باشد. در حالی که نتایج این مطالعات امیدوارکننده است، اما به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی بیشتری برای حمایت از اثرات محافظتی آلو و آلوخشک از قلب لازم است.

بخوانید  به حیوان خانگی خود آجیل بدهیم یا نه؟ همه آنچه که باید بدانید اینجاست

به راحتی می توان آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرد:

آلو و آلوخشک به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده می شوند. می‌توانید آن‌ها را به تنهایی بخورید یا در اسموتی‌ها و سالادها میل کنید.

 

نتیجه گیری:

آلو میوه ای بسیار مقوی است. آلو و آلوخشک هر دو منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. علاوه بر این، آنها دارای چندین ویژگی هستند که ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند پوکی استخوان، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش دهند. علاوه بر این، طعم آنها خوشمزه است و به آماده سازی کمی نیاز دارند، بنابراین به راحتی می توان آنها را در رژیم غذایی خود گنجاند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا