دارچین

لاغری با دارچین، بهترین زمان مصرف دارچین برای لاغری

دارچین غنی از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به کنترل قند خون کمک کند، در برابر بیماری قلبی محافظت کند و التهاب را کاهش دهد. دارچین ادویه‌ای است که هزاران سال است که به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌های اخیر، علم مدرن شروع به تأیید بسیاری از فواید سلامتی بالقوه مرتبط با دارچین کرده است.

فواید دارچین

در اینجا 10 مزیت دارچین برای سلامتی که توسط تحقیقات علمی تایید شده، آورده شده است.

1- خواص دارویی قوی

دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درختان که به طور علمی به نام دارچین شناخته می شود، تهیه می شود. این ماده در طول تاریخ به عنوان یک عنصر مورد استفاده قرار گرفته است و قدمت آن به مصر باستان باز می گردد. قبلاً کمیاب و ارزشمند بود و به عنوان هدیه ای مناسب برای پادشاهان در نظر گرفته می شد. اما این روزها مقرون به صرفه تر است و در اکثر سوپرمارکت ها به طور گسترده ای در دسترس است. همچنین به عنوان یک ماده غذایی محبوب در غذاها و دستور العمل های مختلف استفاده می شود.

این ادویه دو نوع اصلی دارد:

  • سیلان: به این نوع دارچین «واقعی» نیز می‌گویند.
  • کاسیا: این رایج ترین نوع امروزی است و مردم معمولاً از آن به عنوان دارچین یاد می کنند.

این ادویه خاص از بریدن ساقه درختان دارچین به دست می آید. سپس پوسته داخلی آن استخراج شده و قسمت های چوبی آن جدا می شود. وقتی خشک می شود، نوارهایی تشکیل می دهد که به هنگام خشک شدن به شکل رول در می آیند که به آن چوب دارچین می گویند. برای درست کردن پودر آن این چوب ها را آسیاب می کنند. بوی متمایز و طعم دارچین به دلیل قسمت روغنی آن است که دارای ترکیب سینامالدئید بسیار بالایی است. دانشمندان معتقدند که این ترکیب مسئول بیشتر اثرات قدرتمند دارچین بر سلامت و متابولیسم بدن است.

2- سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها بدن شما را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. دارچین مملو از آنتی اکسیدان های قوی از جمله پلی فنل ها است. یک مطالعه نشان داد که مکمل آن می تواند به طور قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان را در خون افزایش دهد، در واقع اثرات آنتی اکسیدانی دارچین به قدری قوی است که می توان از آن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده کرد.

بخوانید  عسل چگونه باعث زیبایی پوستتان می شود؟

3- خواص ضدالتهابی

التهاب فوق العاده مهم است، زیرا به بدن شما کمک می کند تا به عفونت ها پاسخ دهد و آسیب بافت را ترمیم کند. با این حال، التهاب زمانی می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود که مزمن باشد و علیه بافت‌های بدن شما باشد. دارچین ممکن است در این زمینه مفید باشد. مطالعات نشان می دهد که این ادویه و آنتی اکسیدان های آن دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

4- کمک به سلامت قلب

دارچین با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است، که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. بر اساس یک بررسی، مکملی با حداقل 1.5 گرم یا حدود 3/4 قاشق چایخوری در روز می تواند سطح تری گلیسیرید، کلسترول LDL (بد) و قند خون در افراد مبتلا به بیماری های متابولیک را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که دارچین با مصرف مداوم حداقل 8 هفته فشار خون را کاهش می دهد و وقتی همه این عوامل با هم ترکیب شوند، می توانند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند.

5- بهبود حساسیت به انسولین

انسولین یکی از هورمون های کلیدی است که متابولیسم و مصرف انرژی را تنظیم می کند، همچنین برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول‌ها ضروری است. با این حال، برخی افراد در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند. که این به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود، و مشخصه آن بیماری هایی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دارچین ممکن است بتواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد. این ادویه با افزایش حساسیت به انسولین می تواند سطح قند خون را کاهش داده و به کنترل بهتر قند خون کمک کند.

6- کاهش سطح قند خون

دارچین به دلیل خواص پایین آورنده قند خونش به خوبی شناخته شده است. جدا از اثرات مفید بر مقاومت به انسولین، می‌تواند قند خون را از طریق مکانیسم‌های مختلفی کاهش دهد.

بخوانید  افزایش وزن با میوه خشک

در ابتدا، نشان داده شده است که دارچین میزان قندی را که بعد از غذا وارد جریان خون شما می شود کاهش می دهد. این کار را با تداخل آنزیم های گوارشی متعدد انجام می دهد که تجزیه کربوهیدرات ها را در دستگاه گوارش شما کند می کند. سپس، ترکیبی در آن ممکن است اثرات انسولین را برای بهبود جذب قند به داخل سلول ها تقلید کند. مطالعات متعددی اثرات مفید دارچین را تایید کرده‌اند و نشان می‌دهند که می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و هموگلوبین A1c را که نشانگر کنترل طولانی‌مدت قند خون است، بهبود بخشد. دوز موثر روزانه آن به طور معمول 1-6 گرم یا حدود 0.5-2 قاشق چایخوری است.

7- اثرات مفید روی بیماری های عصبی

بیماری های تخریب کننده عصبی با از دست دادن عملکرد سلول های عصبی مشخص می شوند. بیماری آلزایمر و پارکینسون دو مورد از رایج ترین انواع آن هستند. به نظر می رسد ترکیبات خاصی که در دارچین یافت می شود از تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز جلوگیری می کند که یکی از علائم بیماری آلزایمر است. در مطالعه‌ای در سال 2014 روی موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون، دارچین به محافظت از نورون‌ها، عادی‌سازی سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی و بهبود عملکرد حرکتی کمک کرد. با این حال، این اثرات باید بیشتر در انسان مورد مطالعه قرار گیرد.

8- محافظت در برابر سرطان

دارچین به دلیل کاربرد بالقوه آن در پیشگیری و درمان سرطان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. به طور کلی، شواهد محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است که نشان می دهد عصاره دارچین ممکن است در برابر سرطان محافظت کند. این دارو با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و تشکیل رگ‌های خونی در تومورها عمل می‌کند و به نظر می‌رسد برای سلول‌های سرطانی سمی بوده و باعث مرگ سلولی می‌شود. یک مطالعه بر روی موش های مبتلا به سرطان تخمدان نشان داد که سینامالدئید نوعی ماده که دارچین وجود دارد می تواند حضور برخی از پروتئین های دخیل در رشد سرطان را مسدود کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات ضد سرطانی بالقوه دارچین در انسان مورد نیاز است.

بخوانید  چگونه خوردن آجیل می تواند به کاهش وزن شما کمک کند

9- جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی

سینامالدئید، یکی از اجزای فعال اصلی دارچین، همچنین ممکن است در برابر انواع مختلف عفونت مفید باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که روغن دارچین می‌تواند به کشتن برخی قارچ‌هایی که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شوند، کمک کند. همچنین ممکن است رشد باکتری های خاصی از جمله لیستریا و سالمونلا را مهار کند.
علاوه بر این، اثرات ضد میکروبی دارچین نیز به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک می کند.

10- خاصیت ضدویروسی

تحقیقات نشان می دهد که دارچین می تواند به محافظت در برابر ویروس های خاص کمک کند. برای مثال، تصور می‌شود دارچین استخراج‌شده از گونه‌های Cassia برای مقابله با HIV-1، رایج‌ترین سویه HIV در انسان، مفید است. همچنین می تواند در برابر سایر ویروس ها، از جمله آنفولانزا و دنگی، یک عفونت ویروسی که توسط پشه ها منتقل می شود، محافظت کند.

 

کدام نوع بهتر است؟

همه دارچین ها برابر نیستند. گونه کاسیا حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبی به نام کومارین است که اعتقاد بر این است که در دوزهای زیاد مضر است. همه دارچین ها باید فواید سلامتی داشته باشند، اما کاسیا ممکن است در مقادیر زیاد به دلیل محتوای کومارین باعث ایجاد مشکلاتی شود. سیلان (دارچین واقعی) از این نظر بسیار بهتر است و مطالعات نشان می‌دهد که کومارین آن بسیار کمتر از نوع کاسیا است. در مقایسه با دارچین سیلان، دارچین کاسیا به طور کلی مقرون به صرفه تر و در دسترس تر است. با این حال، ممکن است بتوانید سیلان را در برخی از فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید.

 

نتیجه گیری

دارچین یک ادویه همه کاره است که با لیست طولانی از فواید سلامتی مرتبط است. به لطف بسیاری از ترکیبات مفید موجود در آن، ممکن است به کاهش سطح قند خون، کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی و کاهش التهاب کمک کند. برای بهترین نتیجه، حتماً دارچین سیلان را انتخاب کنید یا اگر از گونه کاسیا استفاده می‌کنید، از دوزهای کوچک آن استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا