قیسی و فواید شگفت انگیزش (که نمی دانستید!)

میوه ی تازه زردآلو بهتر است تا قیسی که شکل خشک شده ی آن است؟آیا قیسی می‌تواند به سلامت استخوان ها کمک کند؟ آیا کودکان این خوراکی خوشمزه را دوست خواهند داشت؟

زردآلو، میوه ی شیرین و مقوی

میوه زردآلو معمولاً حدود 35 گرم وزن دارد و به داشتن طعم شیرین و بوی بسیار معطری مشهور است. در داخل هسته ی میوه زردآلو، دانه ی خوشمزه ایی محصور شده است که خواص بی نظیر خود را دارد. زردآلو سرشار از مواد مغذی حیات بخش، از جمله ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و بسیاری دیگر از مواد غذایی مقوی و شگفت انگیز است.

این میوه منبع عالی فیبر غذایی و تعدادی فیتوکمیکال یا همان مواد شیمیایی گیاهی و مواد معدنی برای سلامتی هستند. آنها همچنین یک غذای کم کالری هستند. حاوی 48 کالری به ازای هر 100 گرم زردآلو!

میوه‌ی تازه در مقابل میوه خشک

وقتی میوه‌‌ی تازه زردآلو را با قیسی مقایسه کنید، متوجه مزایا و معایبی خواهید شد. اولین و شاید متمایزترین مزیت این است که خشک کردن زردآلو ماندگاری طولانی‌تری برای میوه به وجود می آورد. دو روش برای خشک کردن زردآلو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. البته که درصد آب، مواد معدنی و ویتامین های قیسی با میوه ی تازه زردآلو متفاوت است؛ خشک کردن زردآلو باعث متمرکز شدن و جمع شدن مواد مغذی و همچنین کالری این میوه می شود. بیایید ارزش غذایی میوه ی زردآلو را در نظر بگیریم:

۱۵۴گرم زردآلو تازه و دو نیم شده بدون هسته، حاوی حدود 86 درصد آب و 74 کالری است.از سوی دیگر همین مقدار گرم قیسی، حاوی آب کمتر و حدود 212 کالری است. زردآلوهای تازه تقریباً مقدار 3.1 گرم فیبر دارند، در حالی که قیسی تنها از ۹ گرم فیبر برخوردار است.

در نتیجه…

قیسی می‌تواند مقادیر بیشتری از مواد مغذی در هر وعده را در مقایسه با میوه ی تازه ی زردآلو فراهم کند. بنابراین بار دیگری که برای پیاده روی و یا هر فعالیت بدنی دیگر آماده می شوید اندکی زردآلو خشک، این خوراکی انرژی زا را، با خود به همراه ببرید. با این حال، غلیظ بودن این مواد که برابر است با کالری بیشتر، می‌تواند مانعی برای کاهش وزن شود. 

همچنین گرمای حاصل از فرآیند خشک کردن نیز می‌تواند بر مواد مغذی حساس به حرارت مانند ویتامین C ،هر چند به مقدار ناچیز، تاثیر بگذارد.

 

به علاوه زردآلوهای تازه اگر به صورت اصولی نگهداری نشوند، به سرعت برخی خواص مفید خود را از دست می دهند؛ زیرا زمانی که فورا مصرف نمی شوند احتمال خراب‌شدن، کپک زدن و یا شل شدن و بد طعم شدن آنها به وجود می آید. با این حال، قیسی و سایر محصولات زردآلو ماندگاری بسیار طولانی تری نسبت به میوه ی تازه دارند؛ که تضمین می کند می توانید همان مواد مغذی حیاتی را بدون نگرانی در مورد خراب شدن آنها دریافت کنید.

این خواص شگفت انگیز چه هستند؟

1. دریافت مواد مغذی زیاد در حجم کم

همانطور که قبلا گفته شد، ویتامین ها، مواد معدنی و کالری موجود در زردآلو زمانی که خشک می شوند؛ به میزان قابل توجهی غلیظ می شوند و این میوه به یک خوراکی کوچک اما با ارزش غذایی تبدیل می شود. بنابراین آن را به جایگزین عالی تنقلات مضر برای تغذیه‌ی کودکان در محیط خانه و یا مدرسه تبدیل می کند. طعم شیرین آن نیز می‌تواند سبب علاقه‌مندی کودکان به این میوه شود. 

بخوانید  آلو خشک و عوامل موثر بر قیمت آن

2. ارتقاء سلامت چشم

میوه ی زردآلو و بخصوص قیسی منبع طبیعی ویتامین E و ویتامین A است که هر دو ویتامین فواید بی‌شماری برای طراوت پوست و سلامت بینایی دارند. نباید فراموش کرد که میوه ی زردآلو، این میوه ی خوشرنگ، حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک رنگدانه ارگانیک زرد و قرمز مایل به نارنجی است که به وفور در گیاهان و میوه هایی به این رنگ از جمله هویج و زردآلو یافت می شود و دارای خواص فراوانی برای سلامت چشم و سیستم ایمنی می باشد. موادی که دارای بتاکاروتن هستند به راحتی توسط سیستم گوارش هضم می شوند و بدن بتاکاروتن را به شکل فعال تجزیه و جذب می کند.

شواهد رو به رشدی نشان می دهد که ویتامین های A و E و بتاکاروتن نقش مهمی در پیشگیری یا کاهش اختلالات چشمی مرتبط با کهولت سن دارند. با برجسته کردن اصلی‌ترین مواد مغذی قیسی، مطالعات دیگر مزایای بالقوه این میوه بر سلامت چشم را تایید کنند.

کاروتنوئیدها -که بتاکاروتن یکی از انواع آنها به شمار می رود- به وفور در قیسی وجود دارند و به کاهش استرس اکسیداتیو روی شبکیه و عدسی چشم کمک فراوانی می‌کنند.

 

3. بهبود تراکم استخوان

پوکی استخوان یا همان از دست دادن تراکم استخوان مشکلیست که اکثرا زنان – از جمله زنان باردار – و بسیاری از افراد مسن آن را تجربه می‌کنند. این موضوع در واقع یکی از شایع ترین علل بسیاری از اختلالات استخوانی مانند استئوآرتریت و سایر اختلالات مشابه است. قیسی حاوی مقدار متوسطی از عنصر بور(Boron) می باشد؛ که یک ماده معدنی طبیعی با فواید شگفت انگیز برای سلامتی انسان است.

مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که بور، نقش های متنوع و اساسی در عملکرد سلامت استخوان ایفا می‌کند. این ماده ی معدنی به طور کلی برای بهبود و ترمیم استخوان های آسیب دیده و متابولیسم ساخت سلول های جدید استخوان کمک شایانی می‌کند؛ پس میتوان نتیجه گرفت خوردن روزی یک عدد قیسی در طول روز ممکن است تضمین کننده ی استحکام استخوان های شما باشد. 

4. جلوگیری از آسیب های پوستی و اثرات پیری

ویتامین ها و کاروتنوئیدهای رژیمی نقش مهمی در سلامت و ظاهر کلی پوست ایفا می‌کنند. در واقع، بسیاری از محصولات آرایشی حاوی ویتامین‌های صنعتی و یا طبیعی از خانواده‌ی کاروتنوئید ها هستند تا سلامت پوست را تقویت کنند. امروزه شواهد به این واقعیت اشاره دارند که تغذیه مناسب برای سلامت و ظاهر پوست بسیار مهم تر از متد های مراقبت پوستی غیر طبیعی می باشند.

قیسی حاوی بسیاری از این مواد مغذی حیاتی است. شواهدی قوی وجود دارند مبنی بر اینکه استفاده از مواد طبیعی خوراکی دارای ویتامین E و بتاکاروتن، باعث افزایش مقاومت و محافظت سلول های پوستی در برابر آفتاب سوختگی و کمترشدن خطرات دائمی اشعه UV می شوند.

5. درمان کم خونی

افراد به دلایل مختلفی می‌توانند با خطر کم خونی روبرو شوند. این وضعیت زمانی به وجود می آید که در رگ های خونی گلبول های قرمز سالم کافی برای انتقال اکسیژن موثر به بافت های بدن وجود ندارد. کم خونی ممکن است یک وضعیت موقت یا طولانی مدت باشد که در هر دو حالت از کمبود آهن نشات می گیرد. خوردن غذاهای سرشار از ماده ی معدنی آهن بهترین راه برای پیشگیری و درمان کم خونی است. ۱۵۰ گرم قیسی میتواند ۳.۵ میلی گرم آهن را برای شما فراهم کند. اگرچه زردآلو و همچنین قیسی ممکن است نیاز غذایی روزانه شما به آهن را به طور کامل برآورده نکند، اما با دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین C می‌توانید مطمئن باشید که همان مقدار آهن مصرفی به صورت کامل جذب بدن می شوند. 

بخوانید  چرا خرید آجیل با پوست در پاییز بهتر است؟

6. کاهش فشار خون

تنها ۷۵ گرم قیسی حدود ۲۵۹ گرم پتاسیم به بدن ما می رساند؛ از آنجایی که پتاسیم یک ماده ی معدنی مرتبط با فشار خون سالم می باشد؛ می‌توانید با خوردن روزانه حتی یک عدد قیسی، تنظیم فشار خون خود را انتظار داشته باشید.همچنین یک سری از مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر پتاسیم با کاهش 24 درصدی خطر سکته مغزی مرتبط است.

جالب است بدانید که پتاسیم همچنین یک الکترولیت است و زمانی که با سایر مواد معدنی مانند سدیم کار می کند؛ تعادل مایعات را برای بدن شما فراهم می‌کند و به تنظیم سیگنال های عصبی و انقباضات ماهیچه ای در بدن کمک کند. بنابراین خوردن میوه ی زردآلو و یا قیسی قبل تمرینات ورزشی علاوه بر انرژی رسانی هرچه بیشتر به اندام های بدن، سبب کاهش درد ماهیچه ها و انجام فعالیت آسان آنها می شود. 

7. ارتقاء سلامت سیستم گوارش بخصوص روده

همانطور که می‌دانیم میوه ی زردآلو سرشار از فیبر می باشد و حتی در حالت خشک شده، حاوی حدود 2 گرم فیبر غذایی به ازای هر 100 گرم قیسی می باشد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که فیبر رژیمی و طبیعی میوه‌جات و سبزیجات، حرکت غذا را به هنگام عبور از دستگاه گوارش شما کند کرده و به تاخیر می اندازد. از این رو، باعث افزایش تعداد باکتری های مفید روده شده و جذب غذاها را بالا می برد؛ در نتیجه سلامت سیستم گوارش را به صورت چشمگیری تقویت می کند.

تریلیون ها باکتری در بدن انسان زندگی می کنند و نقش های بسیار حیاتی در سلامتی دارند. بیشتر این باکتری های مفید در روده ها هستند و وظیفه ی آنها هضم غذا می باشد. نکته ی جالبی که بهتر است بدانید این است که انواع غذاهایی که می خورید تعیین کننده نوع باکتری هایی هستند که در بدن شما زندگی می کنند. مطالعات پزشکی دانشگاهی نشان می دهد که وضعیت میکروبیوم یک روده سالم؛ خطر چاقی را به طور محسوسی کاهش می دهد.

نوع فیبر غذایی قیسی از انواع محلول و نامحلول است؛ این نوع فیبر رژیمی ممکن است مزایای سلامتی بسیاری مانند حفظ سطح قند خون سالم و همچنین سطح کلسترول (نوع خوب)  متعادل نیز داشته باشد.

 

8. سرشار از آنتی اکسیدان

میوه زردآلو و همچنین قیسی حاوی انواع مختلفی آنتی اکسیدان ها هستند که شامل بتاکاروتن – دلیل اصلی رنگ نارنجی این میوه ی خوشمزه – و سایر ویتامین های دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند.خوب است بدانید که قیسی حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید می باشد.فلاونوئیدها گروهی از آنتی اکسیدان ها به شمار می روند که به طور بالقوه با اثرات درمانی بر بیماری های قلبی و دیابت مرتبط هستند. فلاونوئیدها به طور کلی به تنظیم فعالیت سلولی کمک می کنند و با رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو در بدن شما می شوند؛ مبارزه می کنند. فعالیت های آنتی اکسیدانی به زبان ساده از پیر شدن بدن جلوگیری کرده و به مقاومت سلول ها در برابر تهدید های خارجی مانند تاثیر مخرب آفتاب و هر گونه اشعه های رادیواکتیوی کمک میکنند. 

بخوانید  میوه خشک خانگی

به آسانی می توان نتیجه گرفت که افزودن زردآلو خشک به رژیم غذایی روزانه‌مان به تامین یک منبع سالم و طبیعی از این ترکیبات حیاتی کمک می‌کند. 

 

مصرف توصیه شده زردآلو خشک چه مقدار می باشد؟

اطلاعات خاصی در مورد مقدار مناسب زردآلو خشک وجود ندارد. با این حال، وقتی صحبت از مصرف میوه خشک به میان می آید، قاعده کلی این است که حداقل ۱۰۰ گرم از آنها در نظر گرفته شود.

با توجه به این موضوع که فیسی مملو از مواد مغذی و ترکیبات حیاتی است، باید همواره بخاطر داشته باشید کالری آن نیز متراکم است. بنابراین بهتر است اندازه وعده های خود را اندکی محدود کنید و در بازه های زمانی متفاوت در طول روز آنها را مصرف کنید و با خوردن حداقل ۳ الی ۴ عدد قیسی در طول روز شروع کنید.

 

قیسی را دست کم نگیرید!

زردآلو خشک یا همان قیسی مانند هر میوه خشک دیگری طیف وسیعی از خواص مفید برای بدن انسان ارائه می دهند. از تقویت سلامت چشم و تحکیم استخوان ها گرفته تا پیشگیری از ابتلا به کم خونی و از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در بدن. البته لازم به ذکر است که تنها زمانی می توانیم انتظار تاثیرگذاری مثبت از این میوه را در بدنمان داشته باشیم که آن را به بخش ثابتی از رژیم غذایی خود تبدیل کرده ایم. عادت مصرف قیسی به هنگام مطالعه، پیاده روی، انجام کارهای خانه، تماشای تلویزیون و سایر فعالیت های روزمره ی دیگر را در خود به وجود بیاورید و شاهد باشید که چگونه بدن به این رژیم غذایی مثبت پاسخ می دهد.

با اینکه مصرف میوه ها به صورت تازه معمولا به آب‌رسانی بدن کمک کرده و دائما توصیه می شود؛ اما خوردن میوه خشک آسان تر است و می تواند به صورت خوراکی و میان وعده هایی خوشمزه و بسیار سالم مصرف شود. آنها را جایگزین تنقلات کودکانتان در مدرسه و یا میان وعده های نه چندان سالم بکنید و با به وجود آوردن عادت خوردن آگاهانه و سالم سبب تغییرات مثبت در سلامت فیزیکی و روانی خودتان و عزیزانتان شوید.

 

پس از همین امروز مصرف قیسی را شروع کنید. از طریق این لینک  با ما تماس گرفته و مقدار مورد نیاز خود را سفارش دهید و رژیم غذایی خود را با تمام مواد مغذی شگفت انگیزی که قیسی ارائه می دهند غنی کنید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «قیسی و فواید شگفت انگیزش (که نمی دانستید!)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه دربارهٔ «قیسی و فواید شگفت انگیزش (که نمی دانستید!)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا