سالم ترین شیرهای غیرلبنی

 تولید شیر غیر لبنی این روزها به سرعت در حال گسترش است. هم برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و هم برای گیاهخواران، چونکه “شیر گیاهی” یک جایگزین فوق العاده برای شیرگاو است. شاید یکی از بزرگترین مزایای جایگزین شیرهای غیر لبنی این واقعیت است که آب بسیار کمتری در طول تولید آن مصرف می شود. در نتیجه به اندازه شیر لبنیات برای محیط زیست مضر نیست.

تعداد زیادی شیر غیر لبنی وجود دارد که می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید:

  1. شیر بادام
  2. شیر برنج
  3. شیر سویا
  4. شیر جو دوسر
  5. شیر شاهدانه
  6. شیر بذر کتان
  7. شیر نارگیل

بیایید برجسته ترین فواید سلامتی هر کدام را مشخص کنیم:

شیر بادام

شیر بادام حاوی فیبر است که به محافظت از دیواره روده کمک می کند. ویتامین B2 (همچنین در شیر بادام یافت می شود) به تقویت ناخن ها و موها کمک می کند و همچنین پوست را هیدراته نگه می دارد. علاوه بر این، شیر بادام به دلیل داشتن فسفر و منیزیم، سلامت قلب را حفظ می کند.

با این حال، موارد منع مصرف خاصی وجود دارد:

اگر به آجیل حساسیت دارید، شیر بادام برای شما مناسب نیست. علاوه بر این، می تواند برای کودکان مضر باشد. همانطور که نوزادان رشد می کنند، به مقدار مشخصی ویتامین C نیاز دارند که شیر بادام فاقد آن است.

شیر برنج

شیر برنج یک منبع انرژی ارزشمند است که هضم غذا را بهبود می بخشد و رشد سلولی را تقویت می کند. در نتیجه روند پیری کند می شود و جریان خون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. شیر برنج به دلیل پارا آمینو بنزوئیک اسید – یکی از اجزایی که به محافظت از پوست در برابر اشعه های منفی خورشید کمک می کند، برای پوست ما بسیار مفید است. علاوه بر این، برای سیستم گوارش ما نیز مفید است و باعث می شود روده ما کارآمدتر کار کند. 

بخوانید  هر روز یک فنجان چای بخورید

شیر سویا

شیر سویا سرشار از مواد مغذی درشت و ریزمغذی، پروتئین، تیامین، پیریدوکسین، ویتامین B12 و ویتامین E است. با توجه به محتوای ویتامین E، شیر سویا به طور گسترده ای در زیبایی استفاده می شود – باعث تقویت مو و بهبود وضعیت پوست می شود. این شیر گیاهی حاوی مقدار زیادی پروتئین است که برای عملکرد ماهیچه ها و رشد سلول های بافتی ضروری است. یکی دیگر از خواص مفید شیر سویا این است که رگ های خونی را بهبود می بخشد. شیر سویا به دلیل داشتن امگا 6، اسیدهای چرب امگا 3 و آهن، دیواره رگ های خونی را انعطاف پذیرتر و محکم تر می کند.

شیر جو دوسر

شیر جو دوسر حاوی فیبر است که می تواند سیستم گوارشی را بازسازی کند. این منبع انرژی ضروری برای ورزشکاران است. اگر به طور منظم آن را بنوشید، می توانید بدون اینکه زود خسته شوید، با شدت بیشتری تمرین کنید. مصرف منظم شیر جو دوسر خستگی و مشکلات خواب را برطرف می کند. شیر جو دوسر حاوی مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات است، بنابراین بهترین گزینه برای اشباع طولانی مدت و حفظ نیرو است. شیر جو دوسر سرشار از ویتامین B است و به علاقه مندان به ورزش اجازه می دهد توده عضلانی بسازند. به عنوان مثال، ویتامین B1 به جذب سریعتر و بهتر کربوهیدرات ها از غذا کمک می کند، بنابراین منبع انرژی عضلات به طور همزمان افزایش می یابد.

منع مصرف:

به طور کلی این شیر برای کودکان مفید است زیرا سرشار از کلسیم است اما برای نوزادان شیر جو دوسر توصیه نمی شود.

بخوانید  انواع روش های خشک کردن مواد غذایی

شیر شاهدانه

شیر شاهدانه یک نوشیدنی گیاهی است، به عبارت ساده – مخلوطی از دانه های آسیاب شده و آب. می توان از آن به عنوان جایگزین شیر گاو استفاده کرد و برای گیاهخواران مناسب است. شیر شاهدانه سرشار از پروتئین های گیاهی است و حاوی بسیاری از مواد معدنی مختلف از جمله سطوح بالای کلسیم است که برای بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان ضروری است. سطح منیزیم، روی، پتاسیم و آهن آن نیز بالاست.

شیر بذر کتان

از آنجایی که این شیر فاقد کلسترول و لاکتوز است، شیر گیاهی فوق العاده ای است. بذر کتان پر از فیبر طبیعی محلول و نامحلول است که برای مصرف فیبر شما بهینه است. همچنین شیر بذر کتان در مقایسه با سایر شیرهای گیاهی موجود در بازار، کالری و قند کمی دارد.

شیر نارگیل

شیر نارگیل سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، روی، سدیم، سلنیوم، آهن و ویتامین‌های В، С، РР، А است. شیر نارگیل برای سیستم های مختلف بدن از جمله کاهش سطح کلسترول بد و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. این محصول برای خانم ها بسیار مفید است! ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به مبارزان نامرئی در برابر پیری تبدیل می شوند. این محصول به خوبی با باکتری ها و قارچ های بیماری زا مقابله می کند که برای سلامت دستگاه تناسلی زنان بسیار مفید است.

مانند هر محصول دیگری، شیر نارگیل دارای موارد منع مصرف است:

اگر از اختلالات روده ای (اسهال، یبوست) رنج می برید، شیر نارگیل برای شما مناسب نیست. در صورت ابتلا به بیماری های مزمن و سایر بیماری ها، قبل از افزودن نارگیل به رژیم غذایی روزانه خود، باید با یک متخصص سلامت مشورت کنید.با توجه به این واقعیت که بیشتر مردم به جای ارزش غذایی، جذب غذاها و نوشیدنی ها می شوند، بیایید نمودار مقایسه ای را بررسی کنیم که طعم، بافت و کاربرد شیر غیر لبنی را ارائه می دهد.

بخوانید  چرا باید لوبیا را در رژیم غذایی خود داشته باشیم؟

 

طبق یک مطالعه دانشگاه آکسفورد، تولید یک لیوان شیر لبنی باعث انتشار گازهای گلخانه ای تقریباً سه برابر شیرهای غیر لبنی می شود.

نمودار زیر را ببینید که در مقاله کلارا گیبورگ و هلن بریگز «تغییر آب و هوا: کدام شیر گیاهی بهترین است؟”

شیر بادام برای تولید نیاز به آب بیشتری نسبت به شیر سویا یا جو دوسر دارد. یک لیوان تنها به 74 لیتر (130 پینت آب) نیاز دارد که بیشتر از یک دوش معمولی است. شیر برنج نیز نسبتاً تشنه است و به 54 لیتر آب در هر لیوان نیاز دارد. 

با این حال، ارزش دانستن این نکته را دارد که هم شیر بادام و هم شیر برنج نسبت به لیوان معمولی شیر لبنی به آب کمتری برای تولید نیاز دارند. 

سوپر فودها تنها گزینه ای نیستند که به ما در حفظ یک سبک زندگی سالم کمک می کنند. نوشیدنی ها همچنین نقش مهمی در ارتقای سلامت کلی دارند. هر یک از منابع شیر وگان ذکر شده در بالا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی با ارزش هستند، بنابراین شما می توانید با تکیه بر ترجیح عمومی خود، هر یک از آنها را انتخاب کنید. اگر دوستدار محیط زیست هستید، شیر سویا و شیر برنج احتمالا بهترین جایگزین شیر هستند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا