تاثیر دود گوگرد بر مواد غذایی

دی اکسید گوگرد ممکن است خوردنی به نظر نرسد، اما این نگهدارنده غذا راه خود را به تعدادی از خوراکی ها از جمله میوه های خشک مانند کشمش، زردآلو خشک و آلو باز می کند. دی اکسید گوگرد یکی از انواع سولفیت ها است، یک ماده نگهدارنده که ممکن است نام آن بیشتر آشنا باشد. اگر به آن حساس باشید، حتی مقدار کمی از سولفیت می تواند سلامتی را خراب کند. اگر آسم، حساسیت به سولفیت یا آلرژی به سولفیت دارید، خوردن میوه‌های خشک ممکن است باعث مشکلات سلامتی جدی از جمله مشکلات تنفسی، علائم آلرژی مانند تهدید کننده زندگی یا در موارد نادر مرگ شود.

چرا دی اکسید گوگرد به میوه های خشک اضافه می شود؟

دی اکسید گوگرد عمدتا در میوه ها و سبزیجات خشک و همچنین نوشابه ها وجود دارد. این ماده نگهدارنده ای است که برای افزایش عمر مفید و از بین بردن باکتری ها اضافه شده است. از آنجایی که رنگ خود را حفظ می کند، اغلب در میوه های خشکی که رنگ روشن دارند مانند کشمش طلایی، زردآلو خشک، هلو، سیب، آناناس، و انبه نیز استفاده می شود تا از قهوه ای شدن آنها جلوگیری کند.

بسیاری از غذاها حاوی دی اکسید گوگرد هستند، اما طبق گفته سازمان غذا و دارو، فقط غذاهایی که حاوی 10 میلی گرم در لیتر یا ppm 10 هستند باید روی برچسب آن داشته باشند. میوه‌های خشک حاوی مقادیر زیادی ماده نگهدارنده هستند و در نتیجه اغلب روی برچسب درج می‌شوند.

میوه‌های خشک از جمله غذاهایی هستند که دارای بالاترین سولفیت هستند و کشمش و آلو حاوی 500 تا 2000 قسمت در میلیون هستند. سازمان غذا و داروی ایران دستور داده است که غذاهای حاوی بیش از 10 قسمت در میلیون سولفیت باید این اطلاعات را روی برچسب مواد غذایی ذکر کنند. کشورها استانداردهای مختلفی برای سولفیت ها دارند. دولت استرالیا میزان سولفیت در غذاها را به 3000 پی پی ام محدود می کند در حالی که دولت بریتانیا سولفیت موجود در غذا را به 2000 پی پی ام محدود می کند.

بخوانید  خواص خرما در بارداری و زنان؛ مزایا و نکات مهم

گوگرد

آسم و حساسیت به سولفیت

اگر مبتلا به آسم هستید، نسبت به افراد بدون آسم در معرض خطر بسیار بالاتری برای ایجاد واکنش به دی اکسید گوگرد هستید. در مقابل، اگر آسم ندارید، خطر ابتلا به حساسیت به سولفیت بسیار پایین است، وضعیتی که باعث علائمی شبیه به آسم مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس می شود. در حالی که تنها حدود 1 درصد از ایرانی ها به طور کلی حساسیت به سولفیت دارند، بین 5 تا 10 درصد از مبتلایان به آسم ممکن است به سولفیت ها واکنش نشان دهند. اگر میوه خشک می خورید، همیشه دستگاه استنشاقی و سایر داروهای آسم یا آلرژی دم دست داشته باشید. اگر نمی توانید نفس بکشید، شروع به خس خس کردن، ایجاد کهیر، تورم صورت یا افتادگی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی به سولفیت

سولفیت ها نمک های غیر آلی هستند و حاوی پروتئین هایی نیستند که باعث واکنش های آلرژیک واقعی به غذاها شوند. خود میوه ها حاوی مقدار کمی پروتئین هستند و می توانند یک واکنش آلرژیک واقعی ایجاد کنند. اگر پس از خوردن میوه های خشک علائمی شبیه آسم، کهیر، تورم صورت یا بثورات پوستی پیدا کردید، ممکن است به جای حساسیت به سولفیت، به میوه حساسیت داشته باشید، اگرچه علائم ممکن است بسیار مشابه باشد. واکنش سولفیت می تواند علائمی بسیار شبیه به یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.

برای جلوگیری از سولفیت در میوه های خشک، مارک های ارگانیک را انتخاب کنید که از مواد نگهدارنده از جمله دی اکسید گوگرد در محصولات خود استفاده نمی کنند. میوه های خشک ارگانیک به اندازه میوه های حاوی مواد نگهدارنده دوام نمی آورند، اما انجماد میوه ماندگاری آن را افزایش می دهد. شرکت آفتاب پارلان ارس از برترین تولید کنندگان محصولات میوه خشک ارگانیک در کشور می­باشد. شما می توانید انواع میوه خشک های ارگانیک و حاوی گوگرد را از فروشگاه اینترنتی یا حضوری پارلان تهیه نمایید.

بخوانید  آلوخشک را چرا باید روزانه مصرف کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا