آجیل برای قلب خوب است؟

بسیاری از مردم آجیل را به عنوان یک میان وعده ناسالم می دانند. در حالیکه آجیل برای قلب بسیار مفید است و دارای منابع عالی چربی سالم، پروتئین و سایر مواد مغذی است. یکی از تحقیقات شگفت‌انگیز در زمینه تغذیه این است که افرادی که به طور منظم آجیل می‌خورند، نسبت به افرادی که به ندرت آجیل می‌خورند، کمتر دچار حمله قلبی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی می‌شوند.

چرا باید روزانه در رژیم غذایی خود آجیل داشته باشیم؟

مطالعات نشان داده است که 30 تا 50 درصد خطر ابتلا به سکته قلبی، مرگ ناگهانی قلبی، یا بیماری قلبی عروقی با خوردن روزانه آجیل کاهش می یابد. در واقع، سازمان غذا و دارو اکنون به برخی از آجیل ها و غذاهای تهیه شده با آنها اجازه می دهد تا این ادعا را داشته باشند: “رژیم غذایی حاوی یک مشت آجیل در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.”

یافته های مختلفی وجود دارد که نشان می دهد آجیل می تواند چنین تأثیری داشته باشد. مثلا چربی های غیراشباع موجود در آنها به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می کند. هم چنین به نظر می رسد یک گروه از چربی های غیراشباع موجود در گردو، اسیدهای چرب امگا 3، از ایجاد ریتم های نامنظم قلب جلوگیری می کند. اسیدهای چرب امگا 3 (که در ماهی هایی مانند سالمون و ماهی آبی یافت می شود) نیز مانند آسپرین از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

تحقیقات انجام یافته

  • در یک مطالعه بزرگ که آجیل و سلامتی را مورد بررسی قرار داده است، محققان داده‌های بیش از 210000 متخصص بهداشت را تجزیه و تحلیل کرده اند که تا 32 سال تحت نظر بودند. آنها دریافتند که در مقایسه با افرادی که هرگز آجیل نخورده اند، افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته یک مشت آجیل می خورند، 14 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
  • مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف آجیل ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. محققان دریافتند افرادی که پنج وعده 28 گرمی آجیل در هفته مصرف می کنند، 17 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، 20 درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، 34 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و 31 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. (در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در ماه غذا می‌خورند)
بخوانید  به طور معمول روزی چند کالری باید مصرف کنیم؟

در این مطالعه از ۱۶۲۱۷ شرکت‌کننده در مورد مصرف آجیل چه قبل و چه بعد از تشخیص دیابت نوع ۲ سؤال شد، محققان دریافتند افرادی که پس از تشخیص میزان مصرف خود را افزایش دادند، ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار داشتند. همچنین 25 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، و 27 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس بودند. (در مقایسه با افرادی که مصرف آجیل خود را پس از تشخیص تغییر نداده بودند)

مواد مغذی آجیل

آجیل سرشار از آرژنین است، اسید آمینه ای که برای ساختن مولکولی به نام اکسید نیتریک لازم است که رگ های خونی منقبض را شل می کند و جریان خون را آسان تر می کند. آنها همچنین حاوی ویتامین E، فولات، پتاسیم، فیبر و سایر مواد مغذی سالم هستند. از آنجایی که آجیل های مختلف ترکیب متفاوتی از مواد مغذی را دارا هستند، ایده خوبی است که از انواع آجیل ها در یک برنامه غذایی سالم استفاده کنید.

البته، اگر آجیل را در کنار میان وعده ها و وعده های غذایی معمولی بخورید، فایده چندانی ندارد چونکه به طور متوسط 185 کالری در هر مشت آجیل وجود دارد و خوردن آجیل در کنار وعده های دیگر باعث افزایش وزن می شود که خود یکی از عوامل بیماری قلبی شناخته شده است. شما می توانید به جای چیپس یا سایر تنقلات ناسالم، آجیل بخورید. یا سعی کنید از آنها در غذاهای اصلی یا در سالاد استفاده کنید.

بخوانید  5 مورد از بهترین آجیل ها برای تقویت مغز در ایام امتحانات

برای خواندن فواید انجیر اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا