مولتی ویتامین ها و میوه خشک

در این مقاله بررسی خواهیم که آیا برای دریافت مواد معدنی روزانه مورد نیاز بدن، استفاده از مولتی ویتامین ها در قالب قرص یا شربت بهتر است یا مصرف میوه خشک؟ آیا میوه خشک را می توان در زمان های نیاز شدید به یک ماده ی معدنی خاص مصرف کرد؟

مهمترین فواید مصرف روزانه میوه خشک به جای استفاده از مولتی ویتامین ها، مواد مغذی موجود در این میوه حات در مقابل مکمل ها است. میوه های خشک نه تنها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند، بلکه به شما فیبر، پروتئین و کربوهیدرات نیز می دهند؛ چیزی که شما از مکمل ها دریافت نخواهید کرد. از طرف دیگر مولتی ویتامین ها فقط برای رفع تعداد محدودی از نیازهای غذایی مفید هستند.

فکر می کنید کدام یک از این دو بهترین و موثرین راه برای گرفتن مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد؟

فواید مصرف میوه های خشک

میوه های خشک اگر فرآوری نشده و به آنها شکر صنعتی اضافه نشود یکی از بهترین میان وعده ها به شمار آمده و برای سلامتی مفید هستند. درست است که محتوای مواد مغذی غذاهای خشک کمتر از تازه است – به هر حال به هنگام خشک کردن میوه جات ویتامین های محلول در آب آنها کاهش می یابد – به خصوص وقتی صحبت از ویتامین های A، C و E می شود. اما با وجود کاهش مقدار برخی از عناصر، میوه های خشک به اندازه همتایان تازه خود برای شما مفید هستند. این محصولات همچنین دارای یک مزیت اضافی هستند – آنها در تمام طول سال در دسترس هستند. به علاوه، میوه های تازه فقط برای مدت محدودی در طول سال در دسترس هستند و برخی از آنها حتی در برخی فصل ها بسیار گران هستند. این حقیقت به ویژه در مورد میوه های وارداتی و غیر بومی یک منطقه، صدق است.

بخوانید  تخمه کدو و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی

ارزش های غذایی میوه تازه با میوه خشک، با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد.با محصولات خشک می توان غذاهای خوشمزه تری درست کرد و به عنوان میان وعده میل کرد. این در حالی است که میوه های یخ زده ی به هنگام یخ زدایی بافت ناخوشایندی پیدا خواهد کرد و طعم خود را تا حدودی از دست می دهند و اگر صادقانه بتوانیم قضاوت کنیم؛ میوه های یخ زدایی شده فقط برای اسموتی ها و برخی خورشت ها – به عنوان مثال خورشت میوه با استفاده از آلو – مفید هستند.

پس اگر بخواهیم فواید میوه خشک را جمع بندی کنیم…

  • میوه خشک منبعی عالی از فیبر رژیمی است.
  • میوه خشک به راحتی توسط بدن جذب شده و به انرژی تبدیل می شود، بنابراین میان وعده های عالی به شمار می روند.
  • میوه های خشک خوشمزه هستند و جایگزینی سالم برای دسرهای پر کالری به حساب می آیند.
  • جایگزینی آب نبات با میوه های خشک یک استراتژی خوب برای کاهش مصرف شکر برای کودکان می باشد.
  • خوردن میان وعده میوه های خشک یکی از موثرترین (و خوشمزه ترین) بخش در رژیم لاغری سالم است.
  • میوه های خشک را برای چندین ماه بدون اضافه کردن مواد نگهدارنده انبار کرد، بنابراین می توانید آنها را به صورت عمده خریداری کنید.

فواید مصرف مولتی ویتامین

از قرص های ویتامین C، امگا-۳ ، مکمل های مواد معدنی مانند زینک و آهن و کلسیم گرفته تا انواع قرص ها و شربت های ویتامین E, D، هرگز نمی توان تاثیر مثبت مولتی ویتامین ها را بر وضعیت سلامت بدن انکار کرد. مولتی ویتامین زمانی استفاده می شوند که طبق تجویز پزشک بدن به دلایل مختلف نمی تواند مواد یا ویتامین های مورد نیاز خود را از رژیم غذایی دریافت کند. 

بخوانید  به طور معمول روزی چند کالری باید مصرف کنیم؟

در حالی که مولتی ویتامین ها مملو از ویتامین ها و مواد معدنی – مصنوعی – هستند، میوه های تازه و خشک حاوی نوع طبیعی این مواد هستند. باید بپذیریم که مقدار مواد مغذی دریافتی از میوه‌های خشک می‌تواند کمتر باشد، اما هضم و جذب محتوای آن برای بدن آسان‌تر است. این بدان معناست که یکی از مهم ترین مزایای مصرف میوه خشک نسبت به مولتی ویتامین ها این است که شما می توانید مواد مغذی بیشتری را جذب کنید.  همانطور که میدانیم و بارها ذکر شده است، میوه خشک سرشار از فیبر می باشد، چیزی که در قرص های مکمل وجود ندارد، میتوان دلیل اصلی حجم کم مواد مغذی در میوه خشک در مقایسه با مولتی ویتامین ها را همان فیبر دانست؛ با دانستن این نکته می توان از عملکرد بهتر میوه خشک بر سیستم گوارش آسوده خیال شده و مصرف اصولی، منظم و روزانه میوه خشک را جایگزین مولتی ویتامین ها کنیم.

اوردوز با مولتی ویتامین ها؟

هر چند بسیار نادر، ولی نباید موضوع اوردوز یا همان “دوز بیش از حد” که ممکن است با مصرف مولتی ویتامین ها رخ دهد را فراموش کرد. اکثر مولتی ویتامین ها حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی متمرکز شده هستند. شایان ذکر است که دوز مصرفی مواد معدنی به بازه ی زمانی مصرف آنها و سرعت آزاد شدن این مواد در جریان خون بستگی دارد. تحقیقات نشان داده اند که مولتی ویتامین ها در زمان کوتاه حجم زیادی از این مواد به بدن وارد می کنند و این عملکرد تنها برای وقتی مناسب است که بدن به کمبود شدید این مواد معدنی دچار شده است. یک قرص می تواند 10 برابر مقدار توصیه شده روزانه برخی از عناصر را به شما بدهد. با این زیاد جای نگرانی نیست زیرا که در بیشتر موارد، بدن شما به سادگی مقدار اضافی را از بدن دفع خواهد کرد؛ با این حال، این فشار اضافی بر سیستم های فیلترینگ شما مانند کبد وارد می کند و مصرف بیش از حد طولانی مدت برخی از عناصر ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود. به عنوان مثال، خوردن بیش از حد ویتامین C می تواند منجر به تحریک پوست، حالت تهوع و سوء هاضمه شود. مسمومیت با مواد معدنی و ویتامین ها موضوعیست که اکثریت مردم از آگاهی کامل بر آن چشم پوشی کرده و همین امر آنها را در معرض دچار شدن به این موضوع قرار می دهد.

بخوانید  بادام هندی برای شما مفید است؟ 

به طور خلاصه…

فواید خوردن میوه خشک به وضوح ثابت می کند که بهتر است رژیم غذایی خود را با آنها پر کنید تا اینکه سعی کنید تمام مواد مغذی ضروری را از قرص های مکمل دریافت کنید. با این حال، مولتی ویتامین ها و به ویژه انواع تک عنصری برای درمان و پیشگیری از کمبودهای غذایی خاص اثربخشی بیشتری نسبت به میوه های خشک خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا