10 غذای بدون کالری

۱۰ غذای بدون کالری

به جرات می توان گفت که همه آرزو دارند که هر چه می خواهند بخورند ولی وزن اضافه نکنند. بنابراین، امروزه مواد غذایی با کالری صفر تقاضای زیادی دارند. غذای صفر کالری دقیقا چیست و از کجا می توانیم آن را پیدا کنیم؟ این شاید سخت ترین سوال برای کسانی باشد که در یک رژیم غذایی کاهش وزن هستند.

غذاهای صفر کالری

غذاهای صفر کالری به دسته ای از مواد غذایی گفته می شود که محتوای آنها کمتر از 60 کالری است. همچنین حاوی قند کم و مقدار زیادی فیبر هستند. به عبارت دیگر، غذای صفر کالری به عنوان یک مفهوم مبتنی بر این ایده است که ارزش کالری یک محصول مصرفی، برای هضم شدن به انرژی سه برابر بیشتری نیاز دارد. بنابراین در اصل، کالری های به دست آمده حذف می شوند.

لیست غذاهای بدون کالری بسیار طولانی است، اما اجازه دهید روی محبوب ترین آنها تمرکز کنیم:

  1. سیب
  2. پاپایا
  3. توت فرنگی
  4. کلم بروکلی
  5. ئ کرفس
  6. خیارها
  7. گل كلم
  8. چغندر
  9. پیاز
  10. لیمو

کالری سیب

سیب

این میوه احتمالاً مقرون به صرفه تر از محصولات دیگر است! سیب حاوی 80 درصد آب است، 20 درصد باقیمانده مواد مغذی زیر است: فیبر، اسیدهای آلی، پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، ید و همچنین ویتامین های A، B1، B3، PP، C و دیگران. این محصول تقریباً بدون چربی است، اما حاوی کربوهیدرات هایی است که به ما امکان می دهد احساس سیری کاذب داشته باشیم.

کالری پاپایا

پاپایا

ویتامین A بسیار بالایی دارد و منبع خوبی از پتاسیم است. 100 گرم پاپایا تنها 43 کالری دارد. بخش زیادی از پالپ آن از آب تشکیل شده است که باعث آبرسانی و همچنین پر شدن میوه می شود. این میوه یک جایگزین فوق العاده برای شیرینی های پر کالری است، زیرا پاپایای رسیده به طور طبیعی شیرین است.

کالری توت فرنگی

توت فرنگی

منبع ارزشمندی از پتاسیم و فیبر، بدون چربی، بدون سدیم و بدون کلسترول است. فقط تصور کنید – در 100 گرم توت فرنگی تنها 33 کالری وجود دارد. 

بخوانید  6 فواید پپیتا: تخمه کدو تنبل - مزایای ارزشمندی که همه باید درباره آن بدانند

 

کالری بروکلی

کلم بروکلی

این محصول دارای محتوای کم کالری است – 100 گرم حاوی حدود 35 کالری، 7 گرم کربوهیدرات و 3 گرم پروتئین است. توجه داشته باشید که کلم بروکلی سرشار از منگنز و سدیم است. همچنین فسفر و کلسیم؛ منیزیم و سلنیوم؛ آهن، روی و مس؛ اسیدهای آمینه، ویتامین C، K; В9 و В6; А زیادی نیز دارد. علاوه بر این، کلم بروکلی تأثیر مفیدی بر بینایی دارد. کبد را تقویت می کند؛ و بر عروق خونی و قلب تأثیر مثبت می گذارد.

کالری کرفس

کرفس

این ماده غذایی در هر 100 گرم تقریباً 16 کالری دارد. برای هضم چنین مقدار ناچیزی از کالری، بدن باید انرژی بسیار بیشتری از آنچه از محصول دریافت می کند صرف کند. کرفس علاوه بر محتوای کم کالری، حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند اسید اگزالیک، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های ارزشمند است.

 

کالری خیار

خیار

خیار بیشتر از آب تشکیل شده است. این امر آن را به یک محصول ضروری در رژیم غذایی کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند تبدیل می کند. مصرف منظم خیار قابلیت هضم را بهبود می بخشد. محتوای کالری تقریباً معادل 15 کالری در هر 1 خیار است.

کالری گل کلم 

 

گل كلم

به دلیل ساختار سلولی ریز گل کلم، بهتر از سایر انواع کلم جذب بدن می شود. محتوای کالری گل کلم تنها 25 کالری در هر 100 گرم محصول تازه است. در 100 گرم گل کلم آب پز می توانیم 179 کالری پیدا کنیم. گل کلم حاوی املاح معدنی، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه با ارزش و مقدار زیادی ویتامین C، B1، B6، B2، PP، A، N است. میزان آهن در گل کلم دو برابر بیشتر از نخود سبز و سه برابر بیشتر از بادمجان است.

کالری چغندر

چغندر

محتوای کم کالری چغندر آن را به یک محصول رژیمی مفید تبدیل می کند. چغندر سرشار از فیبر غذایی است که به هضم غذا کمک می کند، سموم مضر، مایعات و همچنین کلسترول بالا را جذب و دفع می کند. 100 گرم چغندر معادل 43 کالری است.

بخوانید  5 فواید بادام برای سلامتی

کالری پیاز

 

پیاز

میزان کالری در 100 گرم پیاز 40 کالری است. فواید سلامتی پیاز بسیار زیاد است، آنها حاوی انواع ویتامین ها، اسانس ها، منگنز و مس، کلسیم، روی، آهن، فلوئور و ید است. این محصول همیشه به غذاها اضافه می شود زیرا به غذا طعم بی نظیری می دهد. پیاز دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی است که بر سیستم تنفسی، قلب، فشار خون و هضم ما تأثیر مثبت می‌گذارد.

کالری لیمو

 

لیمو

این مرکبات یکی از مفیدترین میوه ها محسوب می شود. لیمو سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است، به ویژه ویتامین C. مصرف منظم این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد. محتوای کالری تقریبی تا 29 کالری در هر 100 گرم است.

 

در اینجا چند ایده مفید برای دستور العمل وعده های غذایی کم کالری آورده شده است:

 

  • سالاد سیب، هویج و کلم

2 سیب، یک هویج و 300 گرم کلم سفید تازه را خرد کرده و در یک کاسه سالاد مخلوط کنید. روغن، آب پرتقال، سرکه، نمک، دارچین و زیره را در همان کاسه هم بزنید. همچنین می توانید فلفل و نمک را به دلخواه به آن اضافه کنید.

  • سوپ بروکلی که حتما باید امتحان کنید

شما به 200 گرم سیب زمینی، 200 گرم بروکلی، 1 هویج کوچک و 1 قاشق غذاخوری خامه غلیظ نیاز دارید. سیب زمینی و هویج را بعد از شستن پوست بگیرید. قسمت های ساقه کلم بروکلی را خرد کنید. آب را در یک تابه بریزید، به جوش بیاورید، کمی نمک اضافه کنید. سبزیجات را در آب جوش بریزید، 15 دقیقه بجوشانید. آن را از روی حرارت بردارید و با احتیاط به مخلوط کن منتقل کنید و آنقدر هم بزنید تا یکدست شود. می توانید این سوپ را با خامه مزه دار کنید و سپس سرو کنید.

  • بهترین اسموتی چغندر
بخوانید  چگونه قیسی در رژیم کتوژنیک می‌تواند به بهبود سلامتی و کاهش وزن کمک کند؟

1/2 فنجان شیر بادام شیرین نشده یا هر شیر جایگزین 

1 فنجان زغال اخته منجمد مخلوط

1 چغندر کوچک پوست کنده و خرد شده 

1/4 فنجان آناناس یخ زده

1/4 فنجان ماست یونانی ساده بدون چربی (از ماست غیر لبنی برای تهیه وگان استفاده کنید)

1-2 قاشق چایخوری عسل (اختیاری)

شیر بادام، زغال اخته، چغندر، آناناس و ماست یونانی را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شود. اگر می خواهید طعم شیرین تری داشته باشد، عسل را اضافه کنید.

  • سس کرفس منحصر به فرد با جعفری، سیر و پارمزان

2 ساقه کرفس، یک دسته جعفری، نصف لیوان پارمزان و 2 حبه سیر مواد تشکیل دهنده این سس لذیذ می باشد. تنها کاری که باید بکنیداین است که ساقه کرفس و جعفری را خرد کنید. 2 قاشق غذاخوری دانه کاج، نصف لیوان روغن زیتون و بقیه مواد لازم را در یک کاسه قرار دهید و آنها را با هم مخلوط کنید. در صورت نیاز نمک اضافه کنید. این سس یک ترکیب فوق العاده است که می توانید آن را به گوشت، ماهی و سالاد خود اضافه کنید.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، رژیم غذایی کم کالری، امروزه به طور گسترده ای محبوب است. در واقع، وجود مواد غذایی با کالری صفر همیشه یک موضوع بحث برانگیز بوده است، اما ارزش غذایی برخی از محصولات وجود آن را تایید می کند. بزرگترین مزیت غذاهای کم کالری این است که اجزای آنها حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی است، چنین مواد غذایی برای بدن ما مضر نیستند و برعکس برای کاهش وزن نیز بسیار مفید هستند.

یک یادآوری دوستانه: برای کاهش وزن لازم نیست کمتر غذا بخورید، باید درست غذا بخورید.

2 دیدگاه دربارهٔ «۱۰ غذای بدون کالری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا