شیر بادام هندی

شیر بادام هندی و 10 فایده تغذیه ای و سلامتی در مورد آن

شیر بادام هندی یک نوشیدنی غیر لبنی پرطرفدار است که از بادام هندی کامل و آب تهیه می شود. این ماده دارای قوام خامه ای و غنی است و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و سایر ترکیبات گیاهی مفید است. شیر بادام هندی که در انواع شیرین نشده و شیرین موجود است، می‌تواند جایگزین شیر گاو در بیشتر دستور پخت‌ها شود. میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت قلب، چشم و پوست را بهبود بخشد. در اینجا 10 مورد از فواید تغذیه ای و سلامتی شیر بادام هندی را بیان می کنیم.

فواید شیر بادام هندی

 

سرشار از مواد مغذی:

شیر بادام هندی حاوی چربی های سالم، پروتئین و انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. بیشتر چربی موجود در این نوشیدنی بسیار مغذی، از اسیدهای چرب غیراشباع است که سلامت قلب را تقویت کرده و فواید دیگری نیز دارد. انواعی که در فروشگاه ها و مارکت ها یافت می شوند ممکن است مقادیر متفاوتی از مواد مغذی نسبت به انواع خانگی خود داشته باشند. در اینجا مقایسه 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر بادام هندی خانگی (تهیه شده از آب و 28 گرم بادام هندی ) با 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر بادام هندی شیرین نشده تجاری وجود دارد.

 

مواد مغذیشیر بادام هندی خانگیشیر بادام هندی خریداری شده از فروشگاه
کالری16025
کربوهیدرات ها9 گرم1 گرم
پروتئین5 گرمکمتر از 1 گرم
چربی14 گرم2 گرم
فیبر1 گرم0 گرم
منیزیم20% از ارزش روزانه0% از ارزش روزانه
اهن10% از ارزش روزانه2% از ارزش روزانه
پتاسیم5% از ارزش روزانه1% از ارزش روزانه
کلسیم1% از ارزش روزانه45% از ارزش روزانه
ویتامین دی0% از ارزش روزانه25% از ارزش روزانه

 

همانطور که از جدول برمی آید شیر بادام هندی تجاری به طور معمول با ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده است و مقادیر بیشتری از برخی از مواد مغذی در مقایسه با انواع خانگی خود دارد. با این حال، آنها به طور کلی چربی و پروتئین کمتری دارند و شامل فیبر نمی شوند. علاوه بر این، انواعی که از فروشگاه ها خریداری می شوند ممکن است حاوی روغن، مواد نگهدارنده و قندهای افزوده شده باشند. شیرهای بادام هندی خانگی نیازی به صاف کردن ندارند، که باعث افزایش فیبر آنها می شود. آنها همچنین مملو از منیزیم هستند که یک ماده معدنی حیاتی برای بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله عملکرد عصبی، سلامت قلب و تنظیم فشار خون است. همه شیرهای بادام هندی به طور طبیعی فاقد لاکتوز هستند و می توانند جایگزین شیر گاو برای کسانی که در هضم لبنیات مشکل دارند، شوند. انواع خانگی پروتئین، کلسیم و پتاسیم کمتری نسبت به شیر گاو دارند اما چربی‌های غیراشباع سالم، آهن و منیزیم بیشتری دارند.

بخوانید  آیا تاکنون راجب فواید پسته برای سلامتی مطلبی خوانده اید؟

کمک به سلامت قلب:

مطالعات نشان داده اند که شیر بادام هندی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. این نوشیدنی گیاهی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. مصرف این چربی ها به جای چربی های دیگر سالم تر است و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. شیر بادام هندی همچنین حاوی پتاسیم و منیزیم است، دو ماده مغذی که ممکن است سلامت قلب را تقویت کرده و از بیماری های قلبی جلوگیری کند. در بررسی 22 مطالعه ثابت شد افرادی که بالاترین پتاسیم مصرفی را داشتند، 24 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند. با این حال، شیر بادام هندی خریداری شده در فروشگاه نسبت به انواع خانگی دارای چربی‌های غیراشباع مفید برای قلب و همچنین پتاسیم و منیزیم کمتری است.

سلامت چشم:

بادام هندی سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است. این ترکیبات ممکن است از آسیب سلولی به چشم ناشی ازرادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. مطالعه ای در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد ارتباطی بین سطوح پایین لوتئین و زآگزانتین خون و سلامت شبکیه وجود دارد. سطوح بالای لوتئین و زآگزانتین خون نیز باعث کاهش 40 درصدی خطر آب مروارید ناشی از افزایش سن در افراد مسن می شود. از آنجایی که بادام هندی منبع خوبی از لوتئین و زآگزانتین است، افزودن شیر بادام هندی به رژیم غذاییتان ممکن است به پیشگیری از مشکلات چشمی شما نیز کمک کند.

شیر بادام هندی

کمک به انعقاد خون:

شیر بادام هندی سرشار از ویتامین K است که برای انعقاد خون بسیار حیاتی است. دریافت نکردن ویتامین K کافی می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد در بدن شود. کمبود ویتامین K در بزرگسالان سالم بسیار نادر است، اما افراد مبتلا به بیماری التهابی روده و سایر مشکلات سوء جذب بیشتر احتمال دارد دچار کمبود آن شوند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین K مانند شیر بادام هندی می تواند به حفظ سطح کافی از این پروتئین کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که دریافت میزان زیادی از ویتامین K در رژیم غذایی ممکن است اثربخشی داروهای رقیق کننده خون را کاهش دهد. به همین دلیل اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذاییتان با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

بخوانید  اسید پانتوتنیک - ویتامین B5

کمک به کنترل قند خون:

در افراد مبتلا به دیابت، نوشیدن شیر این بادام ممکن است به کنترل قند خون آنها کمک کند. بادام هندی حاوی ترکیباتی است که ممکن است کنترل مناسب قند خون را در بدن شما تقویت کند. علاوه بر این، شیر بادام هندی فاقد لاکتوز است و بنابراین نسبت به لبنیات کربوهیدرات کمتری دارد. استفاده از آن به جای شیر گاو ممکن است به کنترل قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. با این حال، برای درک بهتر مزایای شیر بادام هندی در مدیریت دیابت، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کمک به سلامت و درخشندگی پوست:

بادام هندی مملو از مس است. بنابراین، شیر به دست آمده از این آجیل، به ویژه نوع خانگی آن سرشار از این ماده معدنی است. مس نقش زیادی در ایجاد پروتئین های پوست ایفا می کند و برای سلامت پوست بسیار مهم است. این ماده معدنی تولید کلاژن و الاستین را تنظیم می‌کند، دو پروتئینی که به خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست کمک می‌کنند. حفظ سطوح بهینه کلاژن در بدن به سلامت پوست کمک می‌کند، در حالی که کلاژن ناکافی می‌تواند منجر به پیری پوست شود. مصرف شیر بادام هندی و سایر غذاهای غنی از مس ممکن است تولید طبیعی کلاژن بدن شما را افزایش داده و پوست شما را سالم و جوان نگه دارد.

اثرات ضد سرطانی:

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات موجود در شیر بادام هندی ممکن است از رشد برخی از سلول های سرطانی جلوگیری کند. بادام هندی به خصوص سرشار از اسید آناکاردیک است، ترکیبی که ممکن است با رادیکال های آزاد که تصور می شود در ایجاد سرطان نقش دارند، مبارزه کند. مطالعه دیگری نشان داد که اسید آناکاردیک فعالیت یک داروی ضد سرطان را در برابر سلول های سرطانی پوست انسان افزایش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

بادام هندی و شیر به دست آمده از آنها سرشار از آنتی اکسیدان و روی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که آجیل ها پاسخ التهابی در بدن شما را کاهش می دهند و ایمنی را بهبود می بخشند، احتمالاً به این دلیل است که منبع عالی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیباتی هستند که با التهاب و بیماری مبارزه می کنند. علاوه بر این، بدن شما از روی برای ایجاد سلول های ایمنی استفاده می کند که به مبارزه با بیماری ها و عفونت ها کمک می کند. این ماده معدنی همچنین ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند که می تواند از آسیب سلولی درگیر در التهاب و بیماری جلوگیری کند.

بخوانید  5 فواید بادام برای سلامتی

بهبود کم خونی و فقر آهن:

هنگامی که بدن شما آهن کافی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند، نمی تواند مقادیر کافی پروتئین هموگلوبین را تولید کند که به گلبول های قرمز خون در حمل اکسیژن کمک می کنند. این امر منجر به کم خونی می شود که با خود خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، سردی دست ها یا پاها و علائم دیگر را دارد. بنابراین، دریافت آهن کافی از رژیم غذایی برای پیشگیری یا بهبود علائم کم خونی ناشی از فقر آهن مهم است. از آنجایی که شیر بادام هندی سرشار از آهن است، ممکن است به شما در حفظ میزان کافی آن کمک کند. و زمانی که با ویتامین C مصرف شود، بدن شما بهتر آهن را جذب می کند. برای افزایش جذب آهن از شیر بادام هندی، می توانید آن را در اسموتی توت فرنگی اضافه کرده یا با آب پرتقال تازه حاوی ویتامین C مخلوط کنید.

 

به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود:

این شیر یک مکمل همه کاره و سالم در رژیم غذایی شما است. از آنجایی که فاقد لاکتوز است، برای کسانی که از لبنیات اجتناب می کنند مناسب است. می توان آن را به جای شیر گاو در بسیاری از دستورالعمل ها از جمله اسموتی ها، محصولات پخته شده، و غلات سرد یا گرم استفاده کرد. همچنین می‌توانید آن را به سس‌ها اضافه کنید و یا حتی برای تهیه بستنی از آن استفاده کنید. علاوه بر این، از آنجایی که شیر بادام هندی بافتی خامه‌ای دارد، طعم آن در نوشیدنی‌های قهوه، شکلات داغ یا چای بسیار خوشمزه است.

 

نتیجه گیری:

شیر بادام هندی که از بادام هندی کامل و آب تهیه می شود، فاقد لاکتوز است و سرشار از چربی های غیراشباع، پروتئین و چندین ویتامین و مواد معدنی است. نوشیدن این نوع شیر سلامت قلب را تقویت می کند، کنترل قند خون را بهبود می بخشد،و همچنین باعث سلامت چشم می شود. برای افزودن شیر بادام هندی به رژیم غذایی خود، می توانید خودتان آن را درست کنید یا محصولات تجاری تهیه شده را در اکثر فروشگاه ها پیدا کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا