خواص کشمش

خواص کشمش، آیا برای شما مفید است؟

کشمش چیست؟

دانه های چروکیده زرد، قهوه ای یا خرمایی که به عنوان کشمش شناخته می شوند، در واقع انگوری هستند که در آفتاب یا در تیزآب خشک شده اند. خواص کشمش حاوی قند کافی برای افزایش انرژی است و افزودنی عالی برای رژیم غذایی سالم برای اکثر افراد است. کشمش جایگزین عالی برای تنقلات ناسالم و شیرین است. البته، مانند هر میوه خشک دیگری خوردن بیش از حد آن ممکن است به دلیل محتوای قند و کالری بالا ناسالم باشد. در نهایت  نباید از گنجاندن کشمش در رژیم غذایی خود هراس داشته باشید.

موارد استفاده کشمش:

  • به عنوان رویه سالاد
  • مخلوط با بلغور جو دوسر
  • در ماست
  • در گرانولا یا غلات
  •  همچنین ممکن است شما کشمش را به صورت پخته شده در کلوچه ها، نان ها و … خورده باشید. کشمش با وجود اندازه کوچک، سرشار از انرژی، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

به طور طبیعی  کشمش شیرین و سرشار از قند و کالری است، اما اگر در حد اعتدال مصرف شود برای سلامتی ما مفید است، می تواند به هضم غذا کمک کند، سطح آهن را تقویت کند و استخوان های شما را قوی نگه دارد. بنابراین دفعه بعد که هوس آب نبات یا شیرینی کردید، کمی کشمش بخورید تا اشتیاق خود را برآورده کنید. بدن شما از مزایای سلامتی بهره خواهد برد.

خواص کشمش

 

خواص کشمش:

قند و کالری

نصف فنجان خواص کشمش حدود 217 کالری و 47 گرم قند دارد. به عنوان مرجع یک قوطی نوشابه 12 اونسی بسته به برند حدود 150 کالری و 33 گرم شکر دارد.

بخوانید  فواید آلو خشک برای بیماری روده تحریک‌پذیر

به همین دلیل کشمش دقیقاً یک خوراکی کم کالری یا کم قند نیست. جای تعجب نیست که گاهی اوقات از آن به عنوان “آب نبات طبیعی” یاد می شود. مقادیر زیاد قند و کالری برای میوه‌های خشک کاملاً مشخص است، به همین دلیل توجه به تعداد کشمش‌هایی که در یک وعده می‌خورید بسیار مهم است. کشمش اغلب در جعبه های کوچک و تک وعده ای فروخته می شود که هر کدام حاوی حدود 100 کالری است. اگر با کنترل وعده مشکل دارید، سعی کنید کشمش های بسته بندی شده  پارلان را خریداری کنید تا میزان مصرف خود را کنترل کنید. برای ورزشکاران استقامتی، کشمش یک جایگزین عالی برای جویدنی ها و ژله های ورزشی گران قیمت است. کشمش منبعی سریع از کربوهیدرات های مورد نیاز است که می توانند به بهبود عملکرد بدن کمک کنند.

فیبر

نصف فنجان کشمش حاوی 3.3 گرم فیبر است که تقریباً 10 تا 24 درصد از نیاز روزانه شما را برآورده می کند. بسته به سن و جنسیت می تواند به هضم راحت غذا کمک کند.  فیبر همچنین باعث احساس سیری طولانی مدت می شود زیرا تخلیه معده را کند می کند. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید باید بدانید که خوردن غذاهای فیبردار به شما کمک می­کند. فیبر همچنین در سطح کلسترول نقش دارد. فیبر رژیمی به کاهش سطح کلسترول “بد” نوع لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) معروف است.

آهن

کشمش منبع خوبی از آهن است. نصف فنجان خواص کشمش حاوی 1.3 میلی گرم آهن است. این مقدار حدود 7 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای اکثر زنان بالغ و 16 درصد برای مردان بالغ است. آهن در ساخت گلبول های قرمز خون و کمک به حمل اکسیژن به سلول های بدن نقش اساسی دارد. برای جلوگیری از کم خونی ناشی از آهن، باید آهن کافی بخورید.

بخوانید  بادام زمینی و فواید و مضرات استفاده از آن در دوران بارداری

کلسیم

نصف فنجان کشمش حدود 45 میلی گرم کلسیم دارد. این مقدار حدود 4 درصد از نیازهای روزانه بدن شما می باشد. کلسیم برای استخوان ها و دندان های سالم و قوی ضروری است. برای خانم های یائسه کشمش یک میان وعدعه عالی است زیرا کلسیم به جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان کمک می کند. خواص کشمش حاوی مقدار زیادی عنصر کمیاب بور است. بور با ویتامین D و کلسیم باعث سلامت اسنخوان ها و مفاصل می شود. همچنین در درمان پوکی استخوان نقش اساسی دارد.

آنتی اکسیدان

این میوه خشک خوشمزه منبع استثنایی از مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتونوترینت ها مانند فنل ها و پلی فنول ها است. این نوع مواد مغذی به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شود. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد خون کمک می کنند و ممکن است از آسیب به سلول ها و DNA جلوگیری کنند.

ترکیبات ضد میکروبی

یک مطالعه در سال 2009 صورت گرفت که براساس یافته های این مطالعه اثبات شد که کشمش حاوی مواد شیمیایی گیاهی است و می تواند دندان ها و لثه های سالم را تقویت کند. فیتوکمیکال‌های موجود در کشمش از جمله اسید اولئانولیک، اسید لینولئیک و اسید لینولنیک با باکتری‌های موجود در دهان ،که منجر به ایجاد حفره می‌شوند، مبارزه می‌کنند. به عبارت دیگر،خوردن کشمش به جای خوراکی های شیرین می تواند لبخند شما زیباتر کند.

نتیجه گیری:

کشمش حاوی ویتامین ها و مواد معدنی سالم است. خواص کشمش فاقد چربی و کلسترول بوده و  سرشار از آنتی اکسیدان و منبع عالی فیبر است. کشمش در موارد زیر  می تواند به شما کمک کند:

  • رفع یبوست
  • جلوگیری از کم خونی
  • ساخت و حفظ استخوان های قوی
  • حفاظت از دندان ها
  • خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد
بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز آجیل برزیلی، یک پوسته سخت با هسته‌ای لذیذ

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا