خرما بهترین جایگزین برای قند

به جز شیرین بودن، در خرما مواد مغذی فراوانی وجود دارد که باعث می شوند بخواهیم آن را جایگزین بسیاری از تنقلات فراوری شده با قند مصنوعی کنیم.

همه ما هرزگاهی هوس خوردن شیرینی جات می کنیم که معمولا به برطرف کردن آن با تنقلات مضر ختم می شود. یکی از میوه هایی که نوید یک بسته کامل از ویتامین ها و مواد معدنی با فواید عالی برای سلامتی را می دهد؛ خرماست.خرما یکی از بهترین میوه هایی است که میتوانیم آن را جایگزین قند های فرآوری شده یا شیرینی‌جاتی کنیم به هنگام نوشیدن چایی به طور ناخودآگاه به سراغشان می رویم.

خرما یک شیرین کننده طبیعی است که جایگزین بسیار خوبی برای شکر است. نه تنها طعم آن خوشمزه و برای تامین انرژی فرد بسیار کارآمد است؛ بلکه می تواند به طور طبیعی میل شما به شکر را برطرف کند. بنابراین، شایان ذکر است که افزودن خرما به رژیم غذایی می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

خرما دقیقا چقدر مغذی است؟ تا چه حد میتوانید از این مواد مغذی شگفت انگیزی بهره مند شوید؟ این مقاله را بخوانید و بدانید که این میوه چقدر عالی است.

خرمای شیرین

خرمای برای هزاران سال به دلیل طعم غنی و شیرین آن کشت می شود. آنها میوه از درختان نخل هستند که در آب و هوای خشک و گرم رشد می کنند.خرما در ایران معمولا که به صورت تجاری تولید می شود و در سطح جهانی موجود است. اگرچه این درختان بومی ایران و عراق هستند، اما اکنون به طور گسترده در اسپانیا، شمال آفریقا، مکزیک و ایالات متحده کشت می شود.

خرمای ارگانیک دارای رنگ پوست قهوه ای تیره است و به هنگام خوردن در واقع بافتی مرطوب، گوشتی و سیر کننده دارد. 

بخوانید  آلوخشک را چرا باید روزانه مصرف کنیم؟

ارزش غذایی خرما 

خوب است که ارزش غذایی خرما را هنگامی که آن را در برنامه ی غذایی روزانه خود قرار میدهید، بدانید. اگر مقدار مصرفی چربی خود را کاهش داده اید می توانید از خرما استفاده کنید. زیرا در عین شیرینی بدون چربی می باشد و جایگزین خوبی برای دسرهای پر چربند. به راحتی می توانید انرژی زیاد در این وعده ها کوچک غذایی تجربه می کنید. هر وعده 66 کالری و 15 گرم قند دارد و این کربوهیدرات ها از نوع گلیسمیک پایینی هستند که گلوکز را به آرامی و روانتر در جریان خون آزاد می کند. خرما همچنین فیبر بالایی دارد که به هضم مناسب کمک می کند. همچنین حاوی مقدار مناسبی از مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، منگنز و مس است که 8 تا 10 درصد از مقدار مورد نیاز ارزش غذایی روزانه را تشکیل می دهد. خرما حاوی 6% ارزش روزانه ویتامین B6 و 4% ارزش روزانه نیاسین و پانتوتنیک (همچنین به عنوان ویتامین B5 شناخته می شود) نیز می باشد. این مواد مغذی نقش مهمی در سیستم عصبی و گوارشی، تولید سلول های خونی، رشد و نمو دارند.

بهترین میان وعده ها

فواید خرما بر سلامتی بدن انسان

  • از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند

اگر اهل ورزش هستید یا به صورت مرتب ورزش می کنید؛ بهتر است بدانید که پتاسیم موجود در خرما می تواند به ماهیچه های شما به بهترین شکل ممکن کمک کند. پتاسیم الکترولیت هایی را فراهم می کند که می توانند در طول تمرینات سخت ماهیچه ایی تخلیه شوند. یک وعده خرما 47 میلی گرم پتاسیم بیشتری نسبت به یک نوشیدنی گیتورید انرژی زا دارد.

  • تقویت کننده انرژی طبیعی

قند خونتان پایین آمده؟ خسته شده اید و به یک میان وعده سالم نیاز دارید؟ خرما سرشار از قند است، اما این قندها سوکرالوز، فروکتوز و گلوکز هستند که بدن ما به راحتی می تواند آنها را پردازش کرده، از آنها استفاده کند و انرژی کاملا طبیعی به ما می دهد. اگر احساس خستگی، بی‌حالی و تنبلی می‌کنید، خرما می‌تواند میان‌وعده‌ای باشد که بهتر از قهوه عمل می کرده و عوارض جانبی قهوه را نیز ندارد.

  • رفع و جلوگیری از یبوست

سطح بالای فیبر محلول خرما، یک راه راحل کارآمد برای حفظ حرکات منظم روده و رهایی از یبوست است. یک بزرگسال معمولی، برای جلوگیری از یبوست، نیاز به مصرف 25 تا 30 گرم فیبر دارد که اکثر افراد با توجه به رژیم غذایی رایج و نه چندان سالم، قادر به دریافت این حجم از فیبر به طور منظم نمی باشد، با خوردن روزانه چند عدد خرما در طول روز به سیستم گوارش خود کمک کرده و از پیشامدهای ناخوشایند جلوگیری کنید.

  • کلسترول بد را کاهش می دهد.

استفاده از خرما برای کاهش سطح کلسترول بد یا LDL انتخاب خوبی است. همانطور که می دانیم، LDL یا همان کلسترول مضر در درجات بالا می تواند به حملات و بیماری های قلبی و سکته مغزی بیانجامد؛ مکانیسم عملکرد آن به این صورت می باشد که پلاکی را ایجاد کرده و دیواره سرخرگ ها را مسدود می کند و مانع از گردش خون در قلب، مغز و سایر اندام ها می شود. مصرف منظم خرما می تواند مقدار فیبر نامحلول و محلول را افزایش دهد و در نتیجه سطح کلسترول را به طور طبیعی کاهش می یابد.

  • برای سلامت استخوان مفید است.

    برای حفظ سلامت استخوان‌های خود، دوری از درد و بیماری های ناتوان‌کننده های استخوانی مانند پوکی استخوان، باید رژیم غذایی را به نحوی برنامه ریزی کنید که  کلسیم و فسفر مورد نیاز خود را به طور مرتب دریافت کنید.مصرف روزانه و مرتب حداقل یک خرما به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی کلسیم و فسفر، می تواند احتمال دچار شدن به این بیماری ها را کاهش دهد. این دو ماده معدنی در ساخت استخوان ها و دندان های قوی بسیار حیاتی هستند. کلسیم پایه استخوان ها و دندان های سالم است. استخوان ها و دندان های ما انبار ذخیره ی این ماده معدنی هستند؛ بنابراین هنگامی که مقدار کلسیم در رژیم غذایی ما کم می شود، بدن به ناچار از ذخیره ی کلسیم موجود در دندان ها و استخوان ها استفاده کرده و آنها را در حالت های آسیب پذیر و شکننده قرار می گیرد. برای جلوگیری از رویداد ،مصرف خرما را فراموش نکنید.

بخوانید  رژیم لاغری موثر در ماه رمضان؛ ترک عادت های ناسالم و کسب سبک زندگی سالم با رعایت اصول تغذیه

به طور خلاصه…

مصرف خرما به عضلات ما کمک می کند تا به راحتی عملکرد خوبی داشته باشند و ما را از اختلالات قلبی و بی نظمی فشار خون نجات دهد. به استخوان های استحکام بخشیده و انرژی مورد نیاز ما را در طول روز تامین می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا